10 فروردين 1403

ادامه سلسله بحث های لمعات نور سال ۱۳۹۹ توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس مورخ : 16 / 3 / 1399

 

ادامه سلسله بحث های لمعات نور

سال ۱۳۹۹

توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس

مورخ : 16 / 3 / 1399

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

تفسیر قرآن کریم * لمعات نور * سوره محمد (ص)

در محضر آخرین آیه از سوره مبارکه محمد (ص) ایه 38 هستیم در این آیه شریفه شریفه خداوند اینچنین می فرماید :

 

هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ

 

« آری شما همان گروهی هستید ، برای انفاق در راه خدا دعوت می شوید ، بعضی از شما بخل می ورزند و هرکسی بخل بورزند بر علیه خود بخلش تمام خواهد شد چرا که خداوند بی نیاز است و شما بندگان سخت نیازمند اویید و هرگاه سرپیچی کنید خداوند گروه دیگری را جای شما خواهد آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود» .

 

 

 

 

 

در این آیه شریفه خداوند در خواستی از مردم میکند که در ایه 36 آن درخواست را رد کرد و فرمود : خداوند و رسولش از شما مردم چیزی تقاضا نمی کنند ، که از اموالتان انفاق کنید و بپردازید

(و لایسالکم اموالکم) .

ولی در آیه 38 می فرماید : ( تدعون لتنفقوا فی سبیل الله )

شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت شده اید .

ایندو آیه ظاهرا با هم منافات دارد .

 حال راه جمع بین دو آیه چگونه است ؟

پاسخ سوال اینگونه است : در آیه 36 که خداوند فرمود :

( لایسالکم اموالکم ) مقصود آنستکه پیامبر ما در قبال ایمان و هدایتتان از شما چیزی درخواست نخواهد کرد .

همان آیه معروف ( قل لا اسلکم علیه اجرا ) است ، اصلا من و پیامبرم نیازی به شما نداریم چون بی نیازیم .

ولی مراد از دعوت مردم به انفاق در این آیه  :38 ( تدعون لتنفقوا فی سبیل الله ) ، به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی و دعوت به وحدت و نوع دوستی و افزایش روحیه همدلی است تا کدورتها و کینه ها و تبعیض ها از جامعه اسلامی و انسانی بر طرف گردد ، چون اگر این عوامل فاصله انگیز مرتفع نگردد ، تفاوت طبقاتی کم کم به صورت یک عقده و انفجار و انتقام در خواهد آمد و بنیان جامعه را بهم خواهد ریخت و نابود می سازد .

خداوند در این آیه حجت را تمام می کند .

اینکه ما شما را دعوت به انفاق کردیم . انفاقی که سراسرش به نفع شماست .

اگر درختی بتواند آب به ریشه خود برساند ولی اینکار را نکند ، بخلی علیه خود ورزیده ریشه خود  را خشگ خواهد کرد .

انسان هرکار خیری که انجام میدهد ، یک سطل آب به پای ریشه خود می ریزد و بالنده و همیشه سبز می شود .

چرا که ( ان احسنتم احسنتم لانفسکم )

این «لام در لانفسکم» لام اختصاص است ، یعنی چه کاری خوب باشد یا کاری بد ، کسی مرتکب شود بیخ ریش صاحبش خواهد بود ، اختصاص به او پیدا خواهد کرد .

«« کژ روی کژ آیدت جفَّ القلم »»

اگر بد کنیم بد برای ماست ، اگر خوب کنیم خوب برای ماست .

نکته بعدی آنست که شما انفاق نکردید ، شما به نصرت دین برنخاستید.

اینطور نیست که خداوند دست از دینش بردارد و

( و ان تتلوا ) اگر شما پشت به دین و پیامبر نمایید ، ( یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم ) خداوند قرار است بشر را هدایت کند .

این گروه هدایت را رد کنند گروه دیگر را برای این امر در نظر خواهد گرفت .

مرحوم شیخ طوسی نقل میکند وقتی این آیه نازل شد پیامبر اکرم بسیار خوشحال شدند بطوری که مانند آن خوشحال نشدند .

فرمود آن قوم ایرانیان و از طایفه مسلمان هستند .

 

 

 

 

ویرایش شده

1399

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی