09 فروردين 1403

ادامه سلسله بحث های لمعات نور سال ۱۳۹۹ توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس مورخ : 10 / 3 / 1399

ادامه سلسله بحث های لمعات نور

سال ۱۳۹۹

توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس

مورخ : 10 / 3 / 1399

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

تفسیر قرآن کریم * لمعات نور * سوره محمد (ص)

آیه 32 سوره مبارکه محمد (ص) را تقدیم برادران و خواهران ارجمند می کنیم که خداوند می فرماید  :

 

 

« إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَىٰ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ »

 

 

« آنان که کافر شدند و مردم را از راه خدا باز می دارند و بعد از روشن شدن راه هدایت برای انان به مخالفت با رسول خدا (ص) می پردازند ، هرگز زیانی به خدا نمی رسانند و خداوند به زودی اعمالشان را تباه و نابود خواهد ساخت » .

 

 

   واژه صد به معنای باز داشتن وضع دیگران است و برگرداندن و منصرف کردن جمعی از هدف درست .

اینجا مراد بازداشتن و برگرداندن مردم از پیوست به خدا و اولیاء الهی است ، تا مردم وارد نور حق نشوند و به سعادت نایل نگردند .

دشمنان قرآن با شیوه های مختلف از راه خداوند جلوگیری و ممانعت می کنند ، بهانه تراشی کردن ، تهمت زدن و دل افراد را خالی کردن ، شبهه افکنی ، ایجاد سرگرمیهای نا سالم ، شخصیت تراشی کردند ، ترویج باطل و فساد و فحشا ، تشویق نا به جا و تبلیغ ناروا و کنار زدن معرف اهل بیت و حب آنها از دل ها .

همه اینها از مصادیق (صد عن سبیل الله) است ، باید خوب دقت کرد .

دشمن اگر بتواند آشکارا با دین و دینداران درگیر می شود و می جنگد و راه حق راه می بندد ، و اگر نتوانست با طراحی و تهیه نقشه های اعواج کننده و گمراه گر ، مسیر راه تیره و تاریک و یا کج نشان خواهد داد . ( یبغونها عوجا )

بنابراین غرض و مقصود از اینکار که قرآ« می فرماید : ( یصدون عن سبیل الله ) ، تضعیف حق و جبهه حق و النهایه ،  محو و نابودی آن و تقویت و ترویج باطل است ، تا جامعه ای پدید بیاورند ، که در آن امیال و خواهش های حیوانی حاکم گردد .

در حالیکه خداوند با ارائه راه های هدایت و کمال ، محبت را بر مردم تمام کرده ( تبین لهم الهدی ) .

این خود تکلیف و مسئولیت انسانها را بسیار زیاد می کند و خدای ناکرده عناد و لجاجت و گردن کشی بعد از تبیین حق و علم و آگاهی موجب تباه شدن اعمال خواهد شد .

قرآن می فرماید : این نه تنها هیچ ضرری و لطمه ای به خدا و دین خدا نخواهد زد ، بلکه عامل نابودی زحمات و تلاشهای خودشان خواهد شد ، سیحبط اعمالکم ، به زودی همه دست رنج هایشان را به باد فنا رفته خواهند دید .

این نتیجه گستاخی و لجاجت در برابر حق است که در طول تاریخ انسانهای مفسد و ظالم گرفتارش شده اند .

نکته ای که باز در جمله (شاقّوا الرّسول من بعد ما تبیّن) وجود دارد اینستکه مخالفت با رسول خدا (ص) در حقیقت مخالفت با خداوند است ، چون پیامبر هر چه می فرماید ، وحی است و از ناحیه خداوند ، به طور حتم چیزی از پیش خود نمی گوید .

لذا چنانچه پذیرش و قبول سخنان پیامبر ، پذیرش کلام الهی است ، مخالفت و ردّ دستورات او هم هم چنین حکمی دارد . ( و من یشاقق الله و رسوله فان الله شدید العقاب )

« هر کس با خدا و رسولش مخالفت و دشمنی کند ، کیفر سختی در انتظارش خواهد بود .

(من یطع الله و الرسول فقد اطاع الله ) : نسآء / 80

(و من یعص الله و رسوله و یتعدّ حدوده یدخله نارا )

معلوم می شود ، همه چیز سعادت انسان در همین دو کلمه ، طبق فرمایش قرآن کریم ، در آیات متعدد وجود دارد :

1 : موافقت و تبعیت

2 : مخالفت و سرکشی

یکی بهشت آفرین است و دیگر زندگی سوز و تباه کننده .

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی