09 فروردين 1403

20 اشتباه محاسباتی آمریکا درباره ایران چیست؟

نتیجه نبردها پیش و بیش از آنکه متکی به ابزار و توان مادی دو طرف مبارزه باشد، محصول محاسبات دو طرف است. محاسبات، استراتژی ها و تاکتیک ها را شکل می دهند و مبنای تصمیم گیری و عمل قرار می گیرند. محاسبات غلط و اشتباه می تواند یک نیروی بزرگ را دچار ناکامی و شکست کند و در مقابل یک نیروی به ظاهر کوچک تر اما با محاسبات دقیق و درست، می تواند پیروز میدان باشد.

نبرد 40 ساله آمریکا و جمهوری اسلامی نیز خارج از این قاعده و چارچوب نیست. آمریکایی ها از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار محاسبات غلط و اشتباه بودند. همین محاسبات نادرست، آنها را به اتخاذ و اجرای تصمیمات نادرست و غلط کشاند. تصمیماتی که نتایج آنها با آنچه آمریکایی ها محاسبه کرده و توقع داشتند، تفاوت فاحشی داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار اخیرشان با مردم قم به این موضوع اشاره کرده و با برشمردن چند مورد از این اشتباهات فرمودند؛ «دستگاه محاسباتی آمریکا و غرب این است؛ این را توجّه کنید. خود غربی‌ها، خود آمریکایی‌ها میبالند به قدرت محاسباتی خودشان، به قدرت تحلیل خودشان، به آینده‌نگری خودشان، و اینجا هم یک عدّه‌ غرب‌زده‌ی آمریکازده پُز قدرت محاسباتی آمریکا را میدهند که «آمریکایی‌ها این‌ جور گفتند، فلان دانشمند آمریکایی، فلان مرکز پژوهشی آمریکایی این‌ جور گفته، این‌ جور دنیا را شناخته، این ‌جور آینده را تصویر کرده».

لیست و موارد محاسبات اشتباه دشمن درباره انقلاب اسلامی، ملت ایران و جمهوری اسلامی مثنوی هفتاد من کاغذ است اما چنانچه بخواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم، می توان به لیست زیر نگاهی انداخت؛

1- پیش بینی ثبات ایران در در سال 56 و «جزیره ثبات» خواندن ایران تحت حکومت پهلوی در حالی که 10 روز بعد قیامی فراگیر و مردمی آغاز شد که بزودی بساط این حکومت را برچید.

2- اسناد و اعترافات بسیاری وجود دارد که آمریکایی ها اعتراف کرده اند در پیش بینی انقلاب اسلامی ایران شکست خورده و دچار خطای محاسباتی شده اند.

3- وقتی کار انقلاب بالا گرفت آمریکایی ها با ترفندهای مختلف و از جمله ترغیب پهلوی به کشتار گسترده و بیشتر (توصیه ژنرال هایزر به قره باغی از فرماندهان ارتش پهلوی) سعی در حفظ حکومت وی داشتند. این محاسبه غلط آنها به دلیل نشناختن ملت انقلابی ایران بود.

4- اسناد و مدارک و تحلیل های آمریکایی ها نشان می دهد آنان ارزیابی درست و دقیقی از انقلاب اسلامی نداشته و گمان می کردند این انقلاب به زودی برچیده خواهد شد.

5- افتضاح عملیات طبس یا همان پنجه عقاب برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران که منجر به افتضاحی سیاسی-نظامی شد، یکی دیگر از اشتباهات محاسباتی آمریکاست.

6- راه اندازی جنگ تحمیلی و حمایت همه جانبه از صدام در این جنگ 8 ساله به امید براندازی جمهوری اسلامی یکی دیگر از این موارد است که بجای تضعیف و نابودی جمهوری اسلامی در نهایت باعث اقتدار و بیمه امنیتی ایران شد.

7- آمریکا در جنگ تحمیلی با هدف تضعیف، ایران را تحریم تسلیحاتی کرد اما این تحریم باعث شکوفایی و در نهایت خودکفایی ایران در بسیاری از عرصه های نظامی شد.

8- حرکت منافقین در پایان جنگ و امید رسیدن 3 روزه به تهران که منجر به کشته شدن هزاران تن از آنان شدف یکی دیگر از نمونه های خطای محاسباتی دشمن است.

9- آمریکایی ها گمان می کردند با فوت حضرت امام مسیر انقلاب منحرف شده و دوره جدیدی با رویکردی که دیگر انقلابی نخواهد بود آغاز خواهد شد. رهبری هوشمندانه حضرت آیت الله خامنه ای و حرکت در مسیر امام و انقلاب، غلط بودن این محاسبه را اثبات کرد.

11- با روی کار آمدن دولت اصلاحات در کشور، آمریکا گمان کرد دوره انقلاب به سر آمده و مردم دیگر روحیه سال های پیش را ندارند. از منظر آنها ایران در حال پیمودن راه شوروی سابق به سمت فروپاشی بود و با طراحی ها و توطئه های آنها این طرح باید به زودی نتیجه می داد. نتیجه نهایی این دوره نیز برخلاف تصورات آنها بود.

12- وضع شدیدترین تحریم های تاریخ بشری علیه ایران با هدف شوراندن ملت علیه نظام، محاسبه غلط دیگر دشمن بود که علی رغم شدت و حدت آن، تعبیر نشده است.

13- آشوب های تیر ماه سال 78 و فتنه 88 دو مورد دیگر از اشتباه محاسباتی آمریکاست. آنها با تمام ابزار و توان از آشوبگران و فتنه گران حمایت کرده و کار انقلاب را تمام شده فرض کردند اما حضور بموقع مردم در صحنه، خیال شوم آنان را نقش برآب کرد.

14- آمریکا و رژیم صهیونیستی جنگ های مختلفی را در منطقه براه انداخته اند. جنگ هایی که عمدتا هدف مستقیم یا غیرمستقیم آنها، تهدید و تضعیف انقلاب اسلامی ایران بوده است. جنگ هایی مانند جنگ 33 روزه، تخاجم به افغانستانف عراق، یمن و ... اما برخلاف محاسبه و پیش بینی آمریکا و متحدانش، این جنگ ها باعث افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه شده است.

15- برجام یکی از نمونه های اخیر و مهم اشتباه محاسباتی غرب است. آنها گمان می کردند پذیرش برجام از سوی ایران به معنای پذیرش سلطه غرب و کوتاه آمدن از اصول انقلاب است و لذا بطرز احمقانه ای تصور داشتند ایران بطور خودبخود در سایر حوزه ها نیز نرمش نشان داده و امتیاز خواهد داد. ایستادگی ایران بر اصول خودف نشان داد محاسبه غرب از نرمش قهرمانانه و تعبیر آن به تسلیم، غلط بوده است.

16- امریکا و اسرائیل تا کنون بارها و بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده اند. این تهدیدها با این محاسبه انجام می شد و می شود که ایران ترسیده و تسلیم خواهد شد اما جمهوری اسلامی همواره می دانسته و می داند که این تهدیدها هرگز جنبه عملیاتی نداشته و چیزی بیش از عملیات روانی نیست.

17- آمریکایی ها که از حدود 3 دهه پیش جنگ و شبیخون فرهنگی گسترده ای را علیه ملت و بخصوص جوانان ایرانی آغاز کرده اند، گمان می کردند این هزینه و عملیات سنگین باید دستاوردهای بزرگی نیز داشته باشد. رویش های گسترده انقلاب مانند اردوهای راهیان نور، اردوهای جهادی، گسترش اعتکاف، جوانان مدافع حرم، ظهور شهدایی همچون محسن حججی و ... نشان داد این محاسبه آمریکا نیز غلط بوده است.

18- پیشرفت های شگرف کشور در حوزه های مختلف از جمله هسته ای، نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، پزشکی، ورزشی و ... نشان می دهد برخلاف تصور آمریکا و غرب، تحریم ها نستوانسته است مانع بالندگی و پیشرفت جمهوری اسلامی شود. ماجرای تولید سوخت 20 درصد یکی از نمونه های شاخص در این زمینه است.

19- آمریکایی ها تا کنون بارها برای پایان عمر انقلاب اسلامی زمان تعیین کرده اند. از سناتور مک کین که مُرد تا جان بولتون که پارسال آرزو کرد جشن سال 2019 را با منافقین در تهران بگیرد.

20- برنامه ریزی برای تشکیل اجلاس ضدایرانی در لهستان برای تشکیل ائتلافی منطقه ای از اعراب و رژیم اسرائیل علیه جمهوری ایران.

درباره اشتباهات محاسباتی دشمن چند نکته وجود دارد که اجمالاً به آنها می پردازیم:

الف: اولین نکته ای که در این میان مطرح می شود این پرسش است که دستگاه محاسباتی آمریکایی ها با این همه هزینه، ساختار باسابقه، آدم های باتجربه، سیستم های پیشرفته مطالعاتی و ...چرا اینقد اشتباه می کند؟ راز این همه محاسبه اشتباه در چیست؟ این مسئله به طور کلی دو پاسخ اصلی دارد. یعنی دو عامل در غلط بودن محاسبات دشمن دخیل است. عامل اول آنکه در این دستگاه محاسباتی ظاهراً عظیم و دقیق، جایی برای فاکتورهای معنوی وجود ندارد. دستگاه کاملاً و صرفاً مادی طراحی شده است. فاکتورهای غیرمادی در این دستگاه محاسباتی از روحیات و علایق و غرایز شخصی فراتر نمی رود. عواملی همچون ایمان، توکل، امداد غیبی و... جایی در این دستگاه ندارند و اساساً در محاسبات دشمن نمی گنجند. یک نمونه آن ماجرای حمله به صحرای طبس! ما آن طوفان شن را امدادی غیبی و نصرتی الهی می دانیم اما دشمن می گوید اشکال پیش آمده که منجر به شکست عملیات شد مثلاً بخاطر آن بود که آب و هوای منطقه عملیات درست تحلیل نشده بود و اگر دقت می کردیم اینطور نمی شد. این اشکال و ایراد اساسی دستگاه محاسباتی دشمن از نوعی است که قابل فهم و رفع نیست. چرا که اساس این دستگاه بر مبنای عقل بشری شکل گرفته و متغیرهای فوق بشری را قبول ندارد.

ایراد دوم دستگاه محاسباتی دشمن، نشناختن ملت ایران است. چرایی این عدم شناخت البته خود موضوعی مجزا و مفصل است اما به اختصار می توان گفت دشمن در این زمینه دچار نوعی کوری خودخواسته است. میلیون ها جوان ایرانی در مراسمات معنوی مثل اعتکاف و عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین و ... شرکت می کنند اما دستگاه محاسباتی دشمن اینها را نمی بیند. یا میبیند و به حساب نمی آورد. اما اگر چند جوان در گوشه ای از مملکت یک حرکت ضدفرهنگی و ضددینی کنند مثل پروژه دختران خیابان انقلاب و کشف حجاب- همین را در بوق و کرنا می کنند و از کاه کوه می سازند. خب! وقتی به ماشین حساب اطلاعات و اعداد غلط دادید، چطور می توانید توقع محاسبه و عدد درست از آن داشته باشید؟!

ب: اگر چه دستگاه محاسباتی دشمن اشتباه می کند و معیوب است اما ساده انگاری است که با این تصور ما نیز غافل شویم و بگوییم حالا که دستگاه محاسباتی دشمن غلط کار می کند پس پیروزی ما حتمی و تضمین شده است. خیر! اینگونه نیست. چرا که دشمن دست روی دست نگذاشته و مشغول کار است. یکی از مهم ترین کارهای دشمن در این زمینه تغییر دستگاه محاسباتی ماست؛ در دو سطح مردم و مسئولان. جنگ روانی و رسانه ای مهم ترین ابزار دشمن در این زمینه بوده و سرمایه گذاری فراوانی در این خصوص کرده است.

این مسئله از مدتها پیش جزو دغدغه های مقام معظم رهبری است. ایشان در خرداد سال 95 در این مورد هشدار دادند؛ «شرایط کنونی ازلحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آن‌ها احاطه اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است زیرا آن‌ها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم در خصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.»

ج: مهم ترین نتیجه گیری درست دستگاه محاسباتی دشمن درباره اقتصاد کشور است. دشمن دریافته تنها راه فشار به ملت و نظام از این طریق است و لذا تمام هم و غم خود را معطوف به جنگ اقتصادی کرده است. اینجاست که باید محاسبات دشمن را تغییر داد. برخی گمان می کنند اگر دست از انقلابی گری و اتخاذ مواضع انقلابی بکشیم، مسئله جنگ اقتصادی حل یا حداقل تا حد زیادی کمرنگ می شود. این یک نمونه از محاسبات غلط است چرا که این جنگ تنها زمانی فروکش می کند که دشمن حس کند و بفهمد که اقتصاد کشور آنقدر قوی شده است که درافتادن با آن فایده ای نخواهد داشت و چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست.

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی