09 فروردين 1403

ابعاد سفر لاوروف به ایران؛ دو سند مهم امضا می‌شود

ابعاد سفر لاوروف به ایران؛ دو سند مهم امضا می‌شود

ایرنا

کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سفر «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه به تهران را در ابعاد مختلف بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در این سفر ضمن گفت و گو در باره مسائل مختلف، دو سند شامل «موافقت نامه فرهنگی» و «برنامه اقدام همکاری» وزارت خانه های کشور دو طرف هم به امضا می رسد.

سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه به ایران قرار است روز سه شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) انجام شود.

«کاظم جلالی»  سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در روسیه در پاسخ به سوالات ایرنا درباره اهداف این سفر افزود: در سفر لاوروف و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه در باره ابعاد مختلف منطقه ای،  بین المللی و دوجانبه نظیر برجام،  سوریه،  یمن،  افغانستان و مسائل اقتصادی گفت و گو خواهد شد؛ دو سند شامل «موافقت نامه فرهنگی» و «برنامه اقدام همکاری» وزارت خانه های کشور دو طرف، هم به امضا می رسد.


جلالی اظهار داشت:  اهمیت سفر وزیرخارجه روسیه به ایران در این مقطع مهم که پیام مقام معظم رهبری به پوتین و پاسخ وی به رهبری مبادله شده است مضاعف می شود.

وی با بیان اینکه در سطح رهبران دو کشور پیام های بسیار خوبی مبادله شده است، تصریح کرد: سفر لاوروف در این مقطع زمانی که مقام معظم رهبری نامه ای مهم برای پوتین رئیس جمهوری روسیه نوشتند و پاسخی هم که پوتین به نامه رهبر عظیم الشان دادند و این نامه ها حاوی نکات همکاری بسیار خوبی بود می تواند به نوعی آغازی  بر عملیاتی شدن منویات و خواسته های مقام معظم رهبری و هم پوتین در این نامه ها باشد.

چالش های مشترک دو کشور و لزوم داشتن نگاه همگرایانه

مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه در سطح بین المللی هر دو کشور ایران و روسیه دچار چالش هایی هستند، اظهار داشت: دو طرف در این مقطع  بسیار حساس و بسیار مهم می توانند  نگاه همگرایانه  بیشتری برای حل مسائل و مشکلات مشترک با هم داشته باشند.

جلالی در مورد تهدیدات و چالش های روسیه اظهار داشت: مسکو در حال حاضر از ناحیه آمریکا،  غرب و ناتو دچار تنش هست و به نوعی مرزهایش هم با تهدید مواجه شده است.  از طرفی هیات حاکمه جدید آمریکا و جو بایدن نگاه مناسبی به روسیه ندارند. روسیه هم در تحریم غرب هست و هم برخی از پروژه هایش مثل انتقال گاز «نورد استریم ۲» که با اروپایی ها دارند دچار تاخیر و مشکل شده است.  مرزهایش در شمال غربی و جنوب هم دچار مسائلی  هستند.  

وی با بیان اینکه ایران نیز  بیش از ۴۰ سال است که چالش های زیادی را با آمریکا و غرب تجربه کرده است؛ تاکید کرد دو کشور می توانند در این مقطع حساس نگاه همگرایانه بیشتری درباره حل مسائل منطقه ای بین الملی و دو جانبه با هم داشته باشند.

همکاری های خوب در ابعاد سیاسی، امنیتی و دفاعی 

سفیر جمهوری اسلامی در روسیه گفت: البته تهران و مسکو در ابعاد سیاسی، امنیتی، نطامی و دفاعی همکاری های خوبی با هم دارند و  برخی حوزه ها باید بیشتر تقویت شود اما در حوزه های فرهنگی و اقتصادی ضعف هایی وجود دارد که به نظر می رسد می توان از فرصت های بوجود آمده در همین رفت و آمدها و سفرها و خصوصا در مقطع مهمی که در آن قرار داریم برای تحکیم روابط به خوبی بهره برد و من  این سفر را فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می کنم.

تشکیل بلوک کشورهای تحریمی با محوریت ایران، روسیه و چین

جلالی با بیان اینکه آمریکا و دیگر کشورهای غربی استقلال کشورها را بر نمی تابند، تصریح کرد: با توجه به نوع برخوردی که آمریکایی ها با چینی ها و روسها دارند پیشنهاد می شود که بلوکی از کشورهای حوزه های تحریمی و ظالمانه با محوریت ایران؛ روسیه و چین شکل بگیرد و کنار همدیگر قرار بگیرند و من فکر می کنم الان آن مقطع فراهم هست.

وی با توجه به اینکه مواضع ایران این روزها در برابر روسیه و چین شفافیت بیشتری یافت، توضیح داد که روسیه؛ چین و ایران می توانند محوریت این بلوک را در دست بگیرند و کشورهای دیگری که مشکلات مشابه دارند هم می توانند به این ائتلاف بپیوندند، وی تاکید کرد: این موضوع از  ابعاد منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است.

نکات مشترک بین المللی ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه در برخی از موضوعات منطقه ای نظیر مبارزه با تروریسم در سوریه مشترک هستند که دو کشور به خوبی این کار را به سرانجام رساندند و هم اکنون هم باید بتوانیم مراحل این موضوع با هم تکمیل کنیم.

جلالی گفت: فرمت آستانه را برای حل مشکلات سوریه برای هر دو کشور مهم می دانیم و همین فرمت است که باید مسائل مربوط به سوریه را حل و فصل بکند و هیچ جایگزینی هم نمی تواند داشته باشد.

وی به موضوع افغانستان اشاره کرد و تصریح کرد : گفت و گو ها برای حل بحران افغانستان مدتهاست که شکل گرفته است و مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز با سفرهایی که به کابل داشته اند و همینطور در سفر وزیرخارجه افغانستان به تهران؛  همواره به عنوان یک کشور همسایه و مهم و با نقش مفید برای برقراری صلح و ثبات افغانستان تلاش کرده اند و در این مورد ایران و روسیه هم می توانند گفت وگوهای خوبی داشته باشند.  

جلالی اظهار داشت: در سایر مسایل منطقه ای مثل یمن، ایران همواره به دنبال این هست که  با رفع اشغالگری و تجاوز، صلح و آرامش برقرار و حقوق این ملت هم به آنها برگردانده شود که در این خصوص هم می توانیم با طرف روس مذاکراتی را داشته باشیم.

جلالی به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: موضع ما در برجام به روسیه نزدیک است و روسها همواره از مواضع ایران در این مورد حمایت کرده اند.

موضوعات فرهنگی و اقتصادی مهمترین موضوعات دوجانبه

سفیر ایران در فدراسیون روسیه کفت: ایران و روسیه در بحث های دوجانبه موضوعات زیادی دارند که مهمترین آنها به ابعاد فرهنگی و اقتصادی برمی گردد. روابط دوکشور در زمینه حوزه های فرهنگی و اقتصادی دچار ضعف است.

جلالی گفت: خوشبختانه در سفر آتی لاوروف به ایران موافقتنامه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و روسیه و برنامه اقدام وزارت خانه های کشور دو طرف هم به امضا خواهد رسید که مهم هستند.

ضرورت گسترش روابط اقتصادی

جلالی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد ما مشکلات بسیار زیادی را داریم که بخشی از آن مربوط به  زمان کنونی است که باید حل و فصل شود.   وی افزود:  هم اکنون رفت و آمد تجار بین دو کشور به سختی انجام می شود که این موضوع به تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خدشه وارد می کند.

وی گفت:  اگر چه به خاطر همه گیری ویروس کرونا تردد در مرزهای دو کشور با آرامی انجام می شود اما لازم است با رعایت پروتکل های بهداشتی رفت و آمدها گسترده تر شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سطح کلان هم می توانیم روابط اقتصادی دو کشور را گسترش بدهیم، گفت: خوشبختانه برخی پروژه ها مثل نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با مشارکت روسیه در حال انجام شدن است.

وی گفت:  برخی طرح های مشترک نظیر برقی کردن خط ‌آهن گرمسار_اینچه برون باید به سرعت انجام شود و به نتیجه برسد. وی اظهار امیدواری کرد چند طرح  نیروگاهی مثل گتوند و رامین اهواز  هم به شکل مشترک با روسیه انجام دهیم.

نقش کلیدی سرزمین ایران و روسیه در کریدور شمال-جنوب

سفیر جمهوری اسلامی ایران  به اهمیت کریدور بین المللی اقتصادی شمال- جنوب اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه در این مسیر  نقش بسیار کلیدی دارند و به نفع دو کشور هست که کارهای راه اندازی این مسیر را به شکل جدی به سرانجام برسانند.

پیش نویس تمدید معاهده روابط متقابل و اصول همکاری ایران-روسیه در چه مرحله ای است؟  

کاظم جلالی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که دو کشور ایران و روسیه در ارتباط با تمدید معاهده روابط متقابل و اصول همکاری تهران-مسکو که بیستمین سالگرد آن ۲۲اسفند سال گذشته بود چه اقداماتی انجام داده اند، خاطر نشان کرد این معاهده در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ برابر با ۱۲ مارس ۲۰۰۱ میلادی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیدو اکنون وارد بیست و یکمین سال شده است و هر پنج سال یکبار تمدید می شود.

وی گفت: اراده رهبران کشور بر این هست که این معاهده به روزرسانی شود و بر همین اساس برای این کار وزیران خارجه دو کشور توافق کردند که پیش نویس آن توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شود.  

جلالی اظهار داشت: تیمی از کارشناسان سفارت جمهوری اسلامی ایران روی این پیش نویس کار کردند و نتیجه کار پنجشنبه هفته گذشته به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال شد.
 
وی گفت :روی پیش نویس تهیه شده در داخل کشور نیز باید کار شود و بعد از ارائه نظرات همه نهادهای مرتبط در داخل ایران بر اساس توافق، تحویل مقات روس خواهد شد و بعد از تایید مقامات روس مذاکرات دوجانبه بین کشور برای نهایی سازی شکل خواهد گرفت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مراحل قانونی دیگر برای اجرایی شدن معاهده امضا توسط روسای جمهوری دو کشور و در صورت نیاز تصویب در مجالس دو طرف خواهد بود.

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی