09 فروردين 1403

گزارشی از خطبه های نماز جمعه مورخ 12/8/96

 

 

خطبه اول 12/8/96

 

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحیم‏

 

الحمدللَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نستغفره و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فی العالمین

 

قال الله الحکیم  فی کتابه الکریم:

قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

بگو: محققا مرا خدایم به راه راست هدایت کرده، به دینی استوار، همان آیین پاک ابراهیم که وجودش از لوث شرک و عقاید باطل مشرکین منزه بود.(انعام /161)

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

در آغاز خطبه خودم و همه شما نماز گزاران عزیز را به تقوا سفارش و توصیه می کنم.

موضوع سخن در  خطبه های اول که خدمت شما عزیزان بودم سبک زندگی اسلامی بود که در جلسه آخراشاره کردم که برای سبک زندگی اسلامی به راهکارهای عملی نیازمندیم  به یکی از راهکارهای عملی یعنی ذکر مداوم و مستمر اشاره کردم و در این خطبه به فضل الهی به دومین راهکار عملی یعنی شناخت صحیح دین اشاره خواهم کرد و به مقداری که فرصت اجازه بدهد توضیحاتی عرض خواهم کرد.

در این جا لازم است برای روش شدن موضوع مقدمه ای را بیان کنم

انسان باید این را باور داشته باشد و به آن معتقد باشد که آنچه در آموزه های دینی رعایت آن مورد تأکید قرار گرفته است، برای سعادت و خوشبختی انسان نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند.

اگر در آموزه های دینی با عناوینی چون «واجب، حرام» برخورد می کند که دین مقدس اسلام آن را برای انسان لازم و ضروری دانسته است باید یقین داشته باشد که این ضرورت برای خود انسان است نه اینکه خداوند به آن نیازمند. چرا که ذات اقدس ربوبی بی نیاز مطلق است، و ابلاغ آن دستورها برای تأمین سعادت و خوشبختی انسان است. لذا رعایت آن باید و نبایدها برای این است که نیاز انسان برطرف شده، و انسان را در جایگاه واقعی اش ـ که برای همان آفریده شده است ـ قرار دهد. به همین جهت با در نظر داشتن مصالح واقعی، دستورهایی به انسان داده می شود که گاهی رعایت آن واجب و ضروری است مانند: نماز خواندن، خمس دادن، زکات دادن، و... و گاهی انجام دادن آن مستحب است مانند: دعا کردن، انفاق کردن.

و همچنین در خصوص حرام های الهی هم اینگونه است چون خداوند متعال با در نظر گرفتن اموری که برای انسان مفسده و ضرر دارد آن ها را برایش حرام و ممنوع اعلام می کند؛ خواه این ممنوعیت ها در خصوص خوردنی ها و آشامیدنی ها باشد، و یا در مورد پوشیدنی ها و گفتنی ها، و سایر مواردی که ممنوع شمرده شده است. باید یقین داشته باشد اینها هم برای سعادت انسان است چون خداوند می خواهد انسان به شکل درست تربیت شود.

 

بعد از بیان این مقدمه سوال این است که چرا شناخت صحیح از دین لازم است؟

در جواب بایستی عرض کنم که اگر دین به درستی فهمیده نشود و عمیق دریافت نگردد، فهمی آسیب دیده و دریافتی آفت زده در انسان شکل می گیرد و چنین فهم و دریافتی انسان را  به مقاصد دین نمی رساند.

                                       

ما بر این باوریم که دین یک ملاک و معیار برای شیوه زندگی انسان و ارزش‌گذاری بر رفتارها، گفتارها و کردارهای اوست. دین دستوراتی برای خوب زندگی کردن و سبک زندگی اسلامی داشتن ارایه فرموده است و باید این دستورات را پیدا کرد و درست آن را فهمید و عمل کرد. در این عدم فهم یا بدفهمی است که انسان دچار مشکل می شود و زندگی او تغییر می کند و مسیرش عوض می شود اگر می بینیم که داعشی به نام دین و با شعار الله اکبر سر می برد و کارهای انتحاری می کند یکی از دلایلش آن است که این دستورات را درست نگرفته است و فهم صحیحی از دین ندارد. اگر می بینیم که مسلمانان در زندگی دچار مشکل می شوند و اگر می بینیم مشکلات  اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیگر مشکلات به وجود می آید دلیلش این است که این دستورات را دقت نکرده ایم. دین اسلام این دستورات را دارد و بسیار زیبا بیان فرموده است

اگر دین سلامت خود را از دست بدهد یعنی درست درک نشود این دین مثل خط کشی است که  اعداد آن جابه ‏جا شده است خط کشی که قرار است ما مقیاس‌ها را با آن بسنجیم در این صورت که اعداد خط کش جابه جا شده باشد طبیعتاً همه سنجش‌های ما هم اشتباه خواهد بود، و به همین دلیل است که از هدف خود دور می‌شویم و فکر می کنیم که درحال نزدیک شدن به هدف خود هستیم.

اگر دین درست درک و فهم نشود، آنچه انسان انجام می دهد نمایشی است و بی بهره از روح و حقیقت دین و وقتی اینگونه شد این اعمال بدون نتایج خواهد بود که امیر مومنان علی (ع) در روایتی فرمود:

« کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلاَّ السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ.

چه بسا نمازگزاری که از نماز خود جز بیداری و رنج بری نصیبی حاصل نکند. نهج البلاغه، حکمت 145

بدفهمیدن دین، موجب آسیب دیدگی دین و دینداری می شود. چنین رویکردی به دین، موجب خشکی و تعبّدی بی روح می شود، امام علی(ع) فرموده است

«وَ لاَ تَکُونُوا کَجُفَاةِ الْجَاهِلِیَّةِ، لاَ فِی الدِّینِ یَتَفَقَّهُونَ، وَ لاَ عَنِ اللهِ یَعْقِلُونَ،»

همچون مردم درشت خوی عهد جاهلیت مباشید که نه در دین فهمی دارند، و نه شناسای کردگارند  نهج البلاغه خطبه 166

یکی از راه‌هایی که باعث می شود انسان دچار برداشت‌های انحرافی نشود و سبک زندگی اسلامی داشته باشد درک و فهم صحیح از معارف دینی است.

در كج فهمي ها و برداشت هاي شخصي كه در دين صورت ميگيرد، برخی افراد دين را به گونه اي توصيف ميكنند كه خودشان مي پسندند

از مهمترین چالش های اولیای الهی و امامان معصوم(ع) کج فهمی مردم از دین بوده است و امامان معصوم به دنبال آن بودند که مردم را دعوت به درک صحیح از دین کنند چون اگر درک و فهم درست از دین نباشد امکان دینداری درست وجود ندارد

یکی از دلایل قیام امام حسین (ع) کجی فهمی و عدم درک درست از دین توسط مردم مسلمان آن زمان بوده است به همین خاطر حضرت فرمود من قیام کرده ام تا دین جدم رااصلاح کنم یعنی اینکه جدم به مردم درک درست از دین داده بود.

 

عدم درک صحیح و درست از دین و کج فهمی دین از آسیب های تاریخی جامعه دینی است، اگر می بینیم که خوارج پیدا می شوند به همین دلیل عدم درک درست از اسلام بوده است  اگر امروز با  جریان های تکفیری برخورد می کنیم دلیلش عدم درک درست از دین است  و جالب این است که هر دو گروه خوارج و تکفیری ها و همه گروههای انحرافی خود را در قله عبادت به درگاه الهی و رعایت ظواهر دینی می بینند ولی  درک صحیحی از دین ندارند.

کج فهمی از دین زمینه افراطی گری است. امام علی (ع) را چه کسی یا کسانی به شهادت رساندند؟ کسانی که مدتی قبل از شهادت در رکاب حضرت شمشیر می زدند و همراه او بودند اما چه اتفاقی افتاد که حضرت را شهید کردند؟ یکی از دلایل آن کج فهمی و عدم درک درست از دین بود. امام حسین(ع) را همین دینداران کج اندیش و کج فهم از دین و متحجران به شهادت رساندند مگر می شود در برابر امام زمان ایستاد و او را شهید کرد و سر از بدنش جدا کرد؟ کسانی این کار را کردند که اهل نماز و به ظاهر دین داشتند اما کج فهم. 

فهم دین، کلید بینش و رمز بصیرت انسان و از مهمترین شاخص های کمال ایمان و عبادت است. امام علی (ع) را کسانی کشتند که بصیرت و دین مالک اشتری نداشتند امام حسین (ع) را کسانی کشتند که بصیرت و دین حضرت  قمر بنی هاشم ها، حضرت علی اکبرها و حبیب بن مظاهرها و زهیرها را  نداشتند.

  این خط ادامه دارد و خواهد داشت اگر فهم درست از دین وجود نداشته باشد که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن ‏الرّحیم‏

خطبه دوم 12/8/96

 

الحمدللَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما علیّ امیرالمؤمنین و حبیبته فاطمة الزّهراء و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علیّ‏بن‏الحسین و محمّدبن‏علیّ و جعفربن‏محمّد و موسی‏بن‏جعفر و علیّ‏بن‏موسی و محمّدبن‏علیّ و علیّ‏بن‏محمّد و الحسن‏بن‏علیّ و الخلف القائم المهدیّ صلواتک علیهم اجمعین

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

در این خطبه نیزخودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش و توصیه می کنم

در این خطبه به برخی از مناسبت های هفته اشاره می کنم

 

مناسبت اول:

روز ۱۳ آبان روز مبارزه با استكبار جهانى است که این روز در کشور اسلامی ما يادآور سه واقعه مهم در تاريخ معاصر ايران است كه در سه دوره مختلف رخ داده و به‏همين‏دليل اين روز را در تاريخ كشور به‏عنوان روزى به يادماندنى به ثبت رسانده است.

واقعه اول:  تبعيد امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه)  به تركيه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳،

در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳، صدها كماندو به همراه مزدوران ساواك به منزل امام در قم حمله‏ور شدند، ايشان را دستگير و به تهران منتقل كردند و سپس با يك هواپيماى نظامى، ايشان را به تركيه تبعيد كردند.

این تبعید بعد از سخنرانی آتشین امام راحل در مقابله لایحه کاپیتولاسیون اتفاق افتاد که امام راحل در این سخنرانی به شدت در مقابل این لایحه ننگین به شاه و حکومت پهلوی حمله کردند. و رژیم ناچار می شود برای آرام کردن مردم که در برابر این لایحه و سخنرانی امام تظاهرات کردند امام راحل را از ایران دور کند و به تصور خودش بین مردم و رهبرش فاصله ایجاد کند.

واقعه دوم : ۱۳ آبان ۱۳۵۷ كه روز دانش‏آموز نام گرفت

 صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‏آموزان در حالى‏كه مدارس را تعطيل كرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حركت كردند تا صداى اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

این دانش آموزان داخل دانشگاه شدن وهمراه با دانشجویان و افراد دیگر اجتماع کردند که بعداز گذشت ساعتی تيراندازى آغاز شد و جوانان و نوجوانان‏ بى‏گناه، يكى پس از ديگرى، در خون خود غلتيدند. که در اين روز، ۵۶ نفر شهيد و صدها نفر مجروح شدند.

واقعه سوم: تسخير لانه جاسوسى در ۱۳ آبان ۱۳۵۸توسط دانشجویان پیرو خط امام بود که امام راحل آن را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول معرفی کردند. در این تسخیر بود که اسناد فراوانی از خیانت های استکبار جهانی آشکار شد و پس از این ماجرا بود که  باعث قطع كامل روابط سياسى در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامى به ايران و تجاوز به خاك كشورمان در صحراى طبس و نيز محاصره اقتصادى و بلوكه كردن دارایى‏ها و اموال ايران و... شد.که این دشمنی همچنان ادامه دارد که مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان در روز گذشته فرمودند که آمریکا با ملت ایران دشمنی دارد نه با شخص رهبر و یا رییس جمهور.

 این سه واقعه چون هر کدامش در تاریخ کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است و نمی شود از هم تفکیک کرد به همین جهت نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى، اين روز را به روز «ملّى مبارزه با استكبار» نام گذارى كردند.

 

مردم ما و همه مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید از این سه واقعه مهم درسها وعبرتها بگیرند:

۱-عدم اعتماد به نظام استكبارى

2-عدم اطاعت و تبعيت از نظام سلطه و برنامه‏ها و سياستهاى آنان در همه سطوح

۳-ايمان به بدعهدى‏هاى نظام سلطه و در راس آن آمریکای جهان خوار

۴-ايمان به دشمنى تاريخى استکبار جهانی عليه نظام اسلامى و انقلاب اسلامى

 

‏استکبار در فرهنگ سياسى اسلام، وجود نوعى سلطه‏گرى، سلطه‏جويى، استعمار و بهره‏كشى فرهنگى، سياسى و اقتصادى توسط اقليت محدودى زورگو و نفع‏طلب بر جمعیت عظيم توده‏هاى محروم مى‏باشد.

 اين عمل، می‏تواند هم داخلى باشد و هم بین المللی  که امروزه در فرهنگ سياسى دنيا، واژگانى نظير «استعمار» و «امپرياليسم» نيز در رساندن همین مفهوم به‏كار مى‏روند

با یک نگاه به اطراف عالم به این مطلب پی می بریم که استکبار به دنبال اهداف خود است در عراق، سوریه، یمن، افغانستان، و این روزها هم حوادث تلخ و درناک میانمار که تعداد زیادی از مسلمانان را به دلیل همین روحیه استکباری از خانه و کاشانه شان بیرون کرده و خانه ها را به آتش کشیدند و تعداد از خانه ها در حالی که زن و بچه ها درون خانه ها بودند به آتش کشیدند و تعدادی از این افراد زنده زنده در آتش سوختند. در کشوری که بیش از 100 فرقه زندگی می کنند تنها مسلمانان هستند که امکان زندگی ندارند و این مردم مسلمان با سختی های فراوان در کمپینهایی نگه داری می شوند ولی از امکانات اولیه محروم هستند

اما نکته ای که دارای اهمیت است این است که وظیفه مسلمانان در برابر این مردم بی دفاع چیست؟ با توجه به آموزه های دینی ما که اگر مسلمانی صداد کمک خواستن مسلمانی را بشنود و جواب ندهد مسلمان نیست وظیفه ما کمک کردن و امداد این مسلمانان است که بحمد الله مردم فهیم ما کمک هایی را در این خصوص انجام داده و انجام می دهند که خوشبختانه جمعیت هلال احمر کشورمان کمینی را تشکیل داده و با اعلام شماره ای که 99999 و همچنین قرار دادن صندوقی جهت جمع آوری کمک های نقدی در این امر خداپسندانه شرکت کرده است که از مردم شریف شهرمان توقع کمک و امداد رسانی را دارند که ان شاالله مانند همیشه ملت و مردم شریف کشورمان و خصوصا مردم مسلمان و متدین شهرمان در این امر خدا پسندانه شرکت خواهند کرد

 

استکبار دارای ویژگی های است که از جمله به مواردی اشاره کرد:

1-  منفعت‏طلبى

2-   جهان‏خوارى

3-   عقب نگه داشتن مستضعفان

4-    برخوردارى از نگرانى دائمى

 

    

 

 

مناسبت بعدی اربعین حسینی است که در این خصوص به نکاتی اشاره می کنم:

 

خصوصیت اربعین چیست؟

اربعين خصوصيتش به‏خاطر اين است كه در اربعين حسينى ياد شهادت امام حسين(ع) زنده شد و اين چيز بسيار مهمى است. اگر اين شهادت عظيم در تاريخ اتفاق مى‏افتاد يعنى حسين‏بن على(ع) و بقية شهيدان در كربلا شهيد مى‏شدند، اما بنى اميه موفق مى‏شدند، همان‏طور كه خود حسين(ع) و ياران عزيزش را از صفحه روزگار برافكندند و جسم پاكشان را زير خاك پنهان كردند، ياد آن‏ها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهاى بعد محو كنند، در اين صورت آيا اين شهادت براى عالم اسلام فايده‏اى مى‏داشت؟ يا اگر هم براى آن روز يك اثرى مى‏گذاشت، آيا اين خاطره در تاريخ، براى نسل‏هاى بعد، براى گرفتارى‏ها و سياهى‏ها و تاريكى‏ها و يزيدى‏هاى دوران آيندة تاريخ هم اثرى روشنگر و افشاكننده مى‏داشت؟ اگر حسين(ع) شهيد مى‏شد، اما مردم آن روز و مردم نسل‏هاى بعد نمى‏فهميدند كه حسين(ع) شهيد شده، آيا اين خاطره چه اثر و چه نقشى مى‏توانست در رشد و سازندگى و هدايت و برانگيزانندگى ملت‏ها و اجتماعات و تاريخ بگذارد؟ بله هيچ اثرى نداشت.

اربعين روزى است كه برافراشته شدن پرچم پيام شهادت كربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست. حالا چه در اربعين اول، خانواده امام حسين(ع) به كربلا آمده باشند و چه نيامده باشند.

پیاده روی در روز اربعین و اجتماع میلیونی در کربلای معلی نشان از اهمیت روز اربعین دارد که امام صادق فرمود برای هر قدمی که برداشته می شود ثواب یک شهید دارد و همچنین شهرستان ما هرسال توفیق دارد که تعدادی از عاشقان به این سفر معنوی مشرف می شوند که امروز شاهد بودیم 140 نفر به صورت کاروانی اعزام شدند و همچنین چند سال است که شهرستان ما توفیق برگزاری عزاداری متمرکز روز اربعین به همت نهادها وادارات فرهنگی و اجرایی با محوریت امام جمعه محترم شهرستان چالوس را دارد که این برنامه از سیمای مازندران به صورت زنده پخش می شود که امسال هم ان شاالله برگزار خواهد شد که از هیئت های مذهبی شهر و مردم متدین و عاشقان اهل بیت خواسته می شود که با حضور خود بر عظمت این برنامه بیفزایند. و از ادارات و نهادهای مرتبط تقاضای همکاری بیشتر را داریم و همگان بر این مطلب صحه خواهند گذاشت که شهر چالوس پتانسیل کارها و برنامه های مختلف را دارد مشروط به اینکه نهادها و ادارات و مراکز مختلف همدلی و وحدت داشته باشند و مردم فهیم شهرستان چالوس و شهر چالوس که به فرموده مقام معظم رهبری قدمگاه 21 هزا شهید استان های گیلان و مازندران است شایسته توجه بیشتر می باشد. در اینجا خوب است با توجه به معارفه شهردار محترم شهر چالوس که روز گذشته انجام شد ضمن تبریک به ایشان که سابقه زیادی در امر شهرداری دارند یک نکته به شهردار محترم عرض کنم شهر چالوس با توجه به مشکلاتی که دارد و  قطعا اطلاع دارید که زیر ساخت های شهر چالوس فرسوده است و معضلات فراوانی دارد به همین جهت این شهر  به یک شهردار چکمه پوش و فعال نیاز دارد که ضمن مشورت با نیروهای دل سوز و متخصص و تعامل و همکاری با مسوولان و مدیران شهر و شورای محترم شهر و در عین حال استقلال مدیریت و به دور از مسائل جناحی و باندی، مشکلات و معضلات شهر را رفع کند و به جناب مهندس ردایی که بحمدلله از نیروهای بومی هستند و گره ها و مشکلات شهر را می دانند و می شناسند عرض می کنم که جناب مهندس مردم این شهر از شما و همکاران محترم و از اعضای محترم شورای شهر کار و فعالیت و رفع مشکلات  و معضلات را خواستارند نه چیز دیگر حتما همه عزیزان می دانند اگر تمام 24 ساعت را کار کنند باز برای رفع مشکلات مردم وقت کم خواهد آمد. امیدواریم که شهردار محترم و همکاران محترم موفق به این کار بشوند ان شاالله

مطلب بعدی اینکه  چرا فقط برای امام حسین (ع) عزادارى می کنیم؟

دليل اول: اين‏كار به دستور رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) بوده است، امام زمان(عج) خطاب به امام حسين(ع) فرموده است: «اگر در كربلا نبودم تا ياري‏ات كنم حال برايت گريه مى‏كنم و اگر اشكم تمام شود برايت خون مى‏گريم.»

دليل دوم : شهادت امام حسين(ع) باعث نجات و احياى اسلام شد

و دليل سوم : مصيبت امام حسين(ع) بزرگ‏ترين مصيبت در تاريخ بشريت بوده است،

دليل چهارم: بزرگداشت ياد امام حسين(ع) باعث زنده نگه داشتن روحيه شهادت و ايثار در ميان مسلمين مى شود

و دليل پنجم: عزادارى و گريه براى امام حسين(ع)، يك حركت سياسى عليه مستكبرين و ظالمين و دشمنان اسلام و اهل‏بيت(ع) است. اين حماسه در دنيا اثر بزرگى داشته كه هنوز اثر ان ادامه دارد.

دلیل ششم: نكوداشت ياد امام حسين(ع) اعلام انزجار و بيزارى از اعمال يزيديان و امويان زمان است يعنى در هر زمانى، يزيديان و امويان وجود دارد همان‏طور كه هميشه حق‏جويان و حق‏گويانى چون حسين(ع) وجود داشته است.

بال و پرم شکست ولی نهضت تو ماند

این قامتم خمید ولی عزّت تو ماند

گیسوی من سپید شد و روی من کبود

تا پرچم ولایت تو هیبت تو ماند

عیبی ندارد از تو مرا دشمنت گرفت

چون با دعای مادرمان تربت تو ماند

بی حرمتی اگرچه به آل رسول شد

امّا قسم به آل علی حرمت تو ماند

یک اربعین اسیر و چهل منزل اشک و آه

با این همه ،حدیث تو و عصمت تو ماند

ناگفته های شام بماند برای بعد

فریادهای قافلۀ غربت تو ماند

با خطبه های کوفه و شام اماممان

از مقتل تو تا ابد دولت تو ماند

"هل من معین" تو شده "صوت الحزین" من

در بینِ نسل ها نَفَس حضرت تو ماند

یک آشنا نبود اگر یاری ام کند

تا روز حشر ، درد و غم محنت تو ماند

برگشتم از اسارت و شرمنده ام ز تو

در گوشۀ خرابه گُل زینت تو ماند

جای علیِ اکبر و عباس و قاسمت

یک کاروان اسیر پِی نصرت تو ماند

بُردم پیام فاطمی اَت را به هر دیار

خصمت فنا شد و عَلَم قدرت تو ماند

با این همه مصائب سنگین این سفر

دین زنده ماند و رایحۀ عبرت تو ماند

خدایا تقوا؛ ایمان و آرامش الهی بر دلهای ما نازل بفرما

خدایا روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهدا را از همه ما راضی و مقام معظم رهبری در پناه خودت محافظت بفرما

فرج مولامان نزدیک بفرما

سلام ها گرم و خالصانه ما را به محضرش ابلاغ بفرما

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

صدق الله العلی العظیم

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته



 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی