01 تیر 1397

خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 29/2/96

 

 

خطبه اول  تاریخ 29/2/96

 

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏ًًًً

الحمدللَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نستغفره و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فی العالمین.

اما بعد قال الله تعالی فی  کتابه الکریم:

«اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونى يُحْبِبْكُمُ اللّهُ»                                  آل عمران/31.

 

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

 

در آغاز خطبه اول خودم و شما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی دعوت و توصیه می‌کنم

موضوع سخن در خطبه هایی که در محضر شما عزیزان بودم سبک زندگی اسلامی بود و در خطبه های قبلی سبک زندگی اسلامی را معنا کردم و اشاره کردم که در سبک زندگی اسلامی، اعتقادات و باورهای دینی دارای اهمیت است و به هر میزانی که اعتقادات و باورها قوی تر و محکم تر باشد به همان میزان سبک زندگی انسان اسلامی خواهد بود. و اشاره کردم که سبک زندگی انسان زمانی دارای معنا و مفهوم می شود که اتصال خود را به نیروی لایزال الهی قطع نکند.

و همچنین به این نکته اشاره کردم که برای تقویت باورها و اعتقادات دو راهکار مهم وجود دارد یکی کارهای علمی است و دوم کارهای عملی و در خطبه گذشته به یکی از کارهای علمی یعنی افزایش شناخت و آگاهی انسان نسبت به دین و اعتقادات مطالبی را بیان کردم و در این خطبه به فضل الهی به دومین کار علمی جهت تقویت باورها و اعتقادات اشاره خواهم کرد.

دومین کار علمی برای تقویت باورها  و اعتقادات این است که انسان باید محبت الهی را درقلب خود تقویت کند

به عنوان مقدمه عرض کنم که از نظر عرفا حركت جهان, يك حركت حبي است. و از نظر برخي فلاسفه نيز هر موجودي به كشش محبت, به سوي مقصد و مقصود خود در حركت است و از نظر دانشمندان فيزيك يكي از قوانين عام, نيروي جاذبه است.

در دنياي جمادات, الكترونها عاشقانه گرد وجود هسته ي اتم مي چرخند و در گياهان, گرايش هاي گوناگون, ساقه ي گياه را به سوي نور و ريشه ي آن را به سوي زمين هدايت مي كند؛ در عالم حيوانات... كشش هاي غريزي در جنبه هاي گوناگون, موجب حيات و بقاي آنها مي شود... بنابراين به حكم قانون عمومي عشق و سريان آن در تمامي موجودات, انسان نيز مشمول اين جذبه ي عمومي است و تمامي ابعاد او با قانون عشق و محبت, به حيات خود ادامه مي دهد... اگر محبت و عشق نبود, نه توليدي بود و نه تغذيه اي و نه حياتي و نه لذتي ….

 بعد از بیان این مقدمه به نکاتی اشاره می کنم:

نکته اول این که بدانیم قلب، یکی از سرمایه‌ها و نعمت هایی است که خداوند متعال به انسان عنایت کرده است تا به واسطه آن می‌تواند خداوند و اولیاء را دوست بدارد. قلب انسان می‌تواند به جای علاقه به شئون مختلف دنیا،  محبت و عشق الهی را در قلب خود نفوذ دهد.

و انسان می تواند در این محبت و عشق به خداوند به حد بالا یعنی اخلاص برسد یعنی اینکه خداوند را بیش از همه چیز دوست داشته و اگر این عشق و محبت الهی  در قلب انسان قراربگیرد همه مسیر زندگی را تغییر داده و زندگی او تبدیل به بهترین عبادت برای محبت خداوند می‌شود، و سبک زندگی انسان اسلامی خواهد شد و  آن زمان است که عبادت انسان به خاطر ترس از جهنم نیست بلکه به خاطر محبت خدا خواهد بود.

 جابر انصاری محضر امام باقر(ع) می‌رسد امام(ع) فرمود: در چه حالی هستی؟ (منظور ایشان از حال، مقامات معرفتی است). جابر می گوید: من به مقامی رسیده‌ام که فقر را بیشتر از ثروت و مریضی را بیشتر از سلامتی دوست دارم.

امام باقر(ع) فرمود: اما ما اهل بیت اینگونه نیستیم، جابر تعجب می‌کند و می‌پرسد منظور شما چیست؟ شما که بر امور عالم واقفید، امام(ع) می‌فرمایند ما به مقامی رسیده‌ایم که دیگر از خود اراده و میلی نداریم، هرچه که خدا دوست داشته باشد همان را دوست داریم

 

یکی درد و یکی درمان پسندد           یکی وصل و یکی هجران پسندد

 

من از درمان و درد و وصل و هجران           پسندم آنچه را جانان پسندد

 

در زیارت امین الله می خوانیم:

رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ صَابِرَةً عَلَى نُزُولِ بَلائِكَ شَاكِرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِكَ ذَاكِرَةً لِسَوَابِغِ آلائِكَ مُشْتَاقَةً إِلَى فَرْحَةِ لِقَائِكَ

 

امام سجاد(ع) در مناجات به خدا عرض می کند: إِلَهِي مَنْ ذَا الَّذِي ذَاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرَامَ مِنْكَ بَدَلاً

«ای خدای من! کیست که شیرینی محبت تراچشیده پس غیر تو را دوست گرفت!

هر کس که ترا شناخت جان را چه کند

 

فرزند و عیال و خانمان را چه کند

 

دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی

 

دیوانه تو هر دو جهان را چه کند

 

نکته دوم اینکه محبت نورانیتی است که از سوی خدای متعال به قلب مؤمن عنایت می‌شود، آن هم محبت‌های مهمی مثل محبت خدای متعال و این موضوع خیلی مهم است و انسان باید در برابر این محبت شاکر خداوند باشد.

علامه طباطبایی درجلد سوم المیزان می فرماید: حب در حقيقت تنها وسيله اى است براى اينكه ميان هر طالبى با مطلوبش رابطه برقرار كند و هر مريدى را به مرادش برساند، و حب اگر مريد را به مراد و طالب را به مطلوب و محب را به محبوب مى رساند، براى اين است كه نقص محب را به وسيله محبوب برطرف سازد تا آنچه را ندارد دارا شود، و كمبودش تمام و كامل گردد.

 

نکته سوم راه های کسب محبت الهی است

برای کسب محبت های الهی دو راه وجود دارد

یکی راه نظری است و دوم راه عملی

اما راه نظری آن این است که انسان بداند تمام کمال و جمال هستی و آنچه انسان و اشیا دارند از خداوند است و انسان بداند که از خود هیچ ندارد.

و راه عملي آن است که انسان در مقام اختيار و عمل خواسته  خدا را  بر خواسته خودبرتري دهد که در این راه لازم است انسان کارهایی را انجام دهد که در اینجا به اختصار به برخی از آنها اشاره می کنم:

1.     انسان باید قلب را از دنیا و وابستگی های آن پاک کند و از دنیا دل ببرد وبه سوی خدا حرکت کند چون پیامبر (ص) فرمود: محبت و دوستی دنیا و حب خداوند در یک قلب جمع نمی شوند.

و خداوند در سوره احزاب آیه 4 فرمود:"ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ"خداوند براى هیچ کس دو دل در درونش نیافریده

و امیر مومنان على (عليه السلام) نيز مى‏فرمايد: «اگر خدا را دوست مى‏داريد محبّت دنيا را از قلب‏هايتان خارج كنيد»،

 

 

دوستان را کجا کنی محروم

                                                                     تو که با دشمنان نظر داری

در این خصوص امیر مومنان علی(ع) فرمود: كسی كه دوست دارد بداند جایگاه او در نزد خداوند چگونه است پس باید ببیند خداوند در نزد او چه جایگاهی دارد.

 

2.     صبر و استقامت

که خداوند می فرماید: والله یحب الصابرین"؛ خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد

علمای علم اخلاق صبر را به چند قسم تقسیم می کنند صبر بر معصیت ، صبر بر مصیبت و صبر برا اطاعت

انسانی که بخواهد باور و اعتقادات را تقویت کند بایستی از نیروی مهم و بزرگ صبر استفاده کند

 

 

3.     توبه؛

 

خداوند در آیه 222 سوره بقره می فرماید: "ان الله یحب التوابین"

توبه از گناه رشتۀ محبت را گره مجدد خواهد زد و بنده را به خدا نزدیک تر خواهد کرد و ابواب محبت و رحمت ویژه خداوند را باز می کند. با توبه بندۀ عاصی و گناهکار، از راه لطف و عنایت پروردگار تبدیل به دوست و محبوب خداوند می شود.

در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و این ماه بهترین فرصت برای توبه و بازگشت به سوی خداوند است و انسان می تواند با روزه داری حقیقی و واقعی  و توبه و انابه محضر خداوند به تقویت باورها و اعتقادات خود برسد که ثمره روزه داری هم این است که خداوند فرمود لعلکم تتقون.

 

 

مقام معظم رهبری در این خصوص می فرماید:

بزرگ‌ترين درس ماه رمضان، خودسازي است. اولين و مهم‌ترين قدم خودسازي هم اين است كه انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادي نگاه كند؛ عيوب خود را با روشني و دقت ببيند و سعي در برطرف كردن آنها داشته باشد.

4.     پیروی و متابعت از پیامبر (ص)؛

  خداوند در سوره آل عمران آیه 31 که اول خطبه قرائت کردم می فرماید: "قل ان کنتم تحبون الله، فاتبعونی، یحببکم الله..."؛

 بگو اگر خدا را دوست می دارید، از من پیروی کنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد.

 

محی الدین عربی در کتاب فتوحات مکیه، ج 2، در این ارتباط می گوید: اگر خداوند پیروی از پیامبر (ص) را عامل محبت بر شمرده به آن دلیل است که رسول خدا جلوۀ حق در آیینۀ عالم است.

یعنی هیچ کس نمی تواند بدون تبعیت از رسول (ص) محبوب حضرت حق گردد؛ زیرا پیامبر (ص)  تابع دستورات خداوند است، بدین ترتیب تبعیت هم در پیامبر (ص) و هم در پیروانش انگیزه ی محبت خداست.

لازمه دوست داشتن خدا، قبول دين او و اطاعت و تسليم در برابر اوست

محبت، تنها یک علاقه قلبى ضعیف و خالى از هر گونه اثر نیست، بلکه باید آثار آن، در عمل انسان منعکس باشد.

کسى که مدعى عشق و علاقه به پروردگار است، نخستین نشانه اش این است که از پیامبر و فرستاده او پیروى کند.

در حقیقت این، یک اثر طبیعى محبت است که انسان را به سوى «محبوب» و خواسته هاى او مى کشاند،

یک محبت اساسى، حتماً آثار عملى دارد، حتماً دارنده آن را با محبوب پیوند مى دهد، و در مسیر خواست هاى او به تلاش پرثمر وا مى دارد.

عشق و علاقه انسان به چیزى حتماً به خاطر این است که: کمالى در آن یافته است، هرگز انسان به موجودى که هیچ نقطه قوتى در آن نیست، عشق نمى ورزد، بنابراین، عشق انسان به خدا به خاطر این است که: او منبع و سرچشمه اصلى هر نوع کمال است، مسلماً چنین وجودى، تمام برنامه ها و دستورهایش نیز کامل است، با این حال چگونه ممکن است انسانى که عاشق تکامل و پیشرفت است از آن برنامه ها، سرباز زند،؟

 آنها که سر تا پا آلوده گناه اند، با این حال قلب خود را مملو از عشق خدا، پیامبر (ص) ، امیر مؤمنان(ع) و پیشوایان بزرگ مى دانند، و یا عقیده دارند ایمان و عشق و محبت تنها به قلب است و ارتباطى با عمل ندارد، از منطق اسلام به کلى بیگانه اند.

 

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: ما أَحَبَّ اللّهَ مَنْ عَصاه: «کسى که گناه مى کند، خدا را دوست نمى دارد».

 

عوامل دیگر  همچون: ایمان و عمل صالح؛ احسان؛ طهارت و پاکی؛ تفكر در نعمت‌های الهي، تأمل و تدبر در آيات الهي، درد دل با خدا، شركت در مراسم مناجات و ادعيه و دقت در معاني آنها، وعواملی از این دست در تقويت محبت الهي و ايمان مؤثرند.

امیدوارم که خداوند به همه توفیق تقویت باورها و اعتقادات را عنایت بفرماید.

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

صدق الله العلی العظیم.

 

خطبه دوم29/2/96

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدللَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نستغفره و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما علی امیر المومنین و حبیبته فاطمه الصدیقه الطاهره و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنی من انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و المستشهدین بین یدیه 

اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیا منهم و الاموات

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

در این خطبه نیز خودم و شما نماز گزاران عزیز را به

تقوای الهی سفارش و توصیه می کنم 

در این خطبه به برخی از مناسبتهای هفته اشاره می کنم:

اول خرداد سالروز آغاز محاصره اقتصادى جمهورى اسلامى ايران از سوى آمريكا در سال 1359 است

مساله محاصره اقتصادی و تحریم مساله ای است که مردم بزرگوار ایران اسلامی با آن آشنا هستند و با این موضوع کاملا آشنایی دارند مردم ما می دانند که

مهم‏ترين ابزار استكبار؛ تحریم و تهديد است که مقام معظم رهبری فرمودند: مهم‏ترين ابزار استكبار، تشر و اخم است             و همچنین بایستی بدانیم که يكى از دیگر از ابزارهای دشمنان تحریم است که مقام معظم رهبری فرمودند: تنها ابزار دشمن براى مقابله با ملّت ايران امروز عبارت از تحريم است.

          اما سوال این است که چرا دشمن به تحریم رو آورده است؟

در جواب بایستی گفت که دشمن امیدوار به تاثیر تحریم است ‏اما در طول این قریب 40 سال ملت ما نشان دادند که تحریم ها بی اثر است وملت ما ثابت کردند که هرچه تهدیدها و تحریم ها بیشتر شود استقامت و شجاعتشان بیشتر می شود به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که تنها عامل برطرف‏كردن مزاحمت دشمن عبارت است از اقتدار ملّت و ايستادگى ملّت؛ اين تنها عاملى است كه مى‏تواند دشمن را عقب بزند.

و ملت شریف ایران اسلامی در طول این سالها ثابت کرد که از تهدیدها و تحریم ها ترسی ندارد و هرجا که نیاز باشد با مقاومت و ایستادگی و عدم التماس به دشمن و با قدرت و صلابت در مقابل تهدیدها و تحریم ها ایستادگی خواهد کرد چرا که مردم ما فهمیدند که هرچه نسبت به دشمن نرمش نشان بدهد دشمنان مشتهای خود را گره تر می کنند و تهدیدهای خود را جدی تر می کنند و جلوتر می آیند.

          ملت شریف ایران ثابت کردند که تنها راه علاج در برابر تهدیدها و تحریم ها، ايستادگى ملت و دولت در مقابل فزون‏خواهى آمريكا و طمع‏ورزى هر قدرت دست‏انداز و مستكبر است.

 

 

سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر در عمليات بيت‏المقدس در سال 1361  روز مقاومت، ايثار و پيروزى‏

آزادی خرمشهرکه به فرموده امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه)، فتح خاك نيست؛ فتح ارزش‏هاى اسلامى است. و به فرموده مقام معظم رهبری حماسه فتح خرمشهر و عمليات عظيم بيت‏المقدس، در اين كشور خواهد ماند، هم در آن روزى كه اين حادثه اتفاق افتاد، هم هر وقت كه اين‏گونه حوادث براى افكار مردم تشريح گردد. اين‏كه پانزده الى بيست هزار نفر به صف براى اسارت بيايند و تسليم شوند، مسأله عادى نيست، بلكه مافوق طبيعت است.

         

يكى از فرازهاى زيبا و دلنشين و نقاط عطف مهم و بلكه مهم‏ترين نقطه عطف استراتژى جمهورى اسلامى در دفاع مقدس، فتح خرمشهر يا عمليات بيت‏المقدس است.

خرمشهردر ۳۱شهريور ۱۳۵۹، زير آتش سنگين ارتش عراق قرار گرفت. و زنان و مردان خرمشهر با کمترین امکانات جنگی به مقاومت پرداختند ولی به دلیل توان بالای نظامی دشمن، خرمشهر پس از ۳۴ روز پايدارى و مقاومت، در چهارم آبان ۱۳۵۹ ، خونين‏شهر شد و به دست دشمن افتاد.

خرمشهر، حكايت مقاومت روزهاى نخست جنگ تحميلى و سرگذشت سلحشورانى است كه با دست خالى، متجاوز مسلح را در بيش از يك ماه نبرد به روز سياه نشاندند و جسم خود را سنگر كردند تا از كيان اسلامى و سرزمين ايران دفاع كنند.

و این رشادتها و جانفشانی مردان و زنان خرمشهر و مردم ایران اسلامی ثمر داد و در ساعت دو بعد از ظهر روز سوم خرداد ۱۳۶۱، پس از ۲۴روز رزم ‏بى‏امان، خرمشهر پس از ۵۷۸ روز (نوزده ماه) اسارت به‏طور كامل آزاد شد و پرچم پرافتخار الله‏اكبر، بر فراز مسجد جامع و پل تخريب‏شده خرمشهر به اهتزاز در آمد. و بار ديگر به آغوش گرم ميهن اسلامى بازگشت.

این روز را به همه ملت شریف و انقلابی کشور عزیزمان و شما مردم انقلابی تبریک و تهنیت عرض می کنم و درودها و سلامهای خالصانه خود را به ارواح همه شهدا و خصوصا شهدای آزاد سازی خرمشهر نثار می کنیم.

امیدوارم قدردان زحمات و تلاشهای همه شهدا، رزمندگان،جانبازان و آزادگان باشیم ان شاالله.

 

چهارم  خرداد   روز مقاومت و پايدارى - روز دزفول‏است

دزفول؛ نماد مقاومت‏

چهارم خرداد سالروز مقاومت جانانه مردم قهرمان دزفول که به قول خود عراقی ها شهر موشک ها در برابرموشک باران ۱۷۶ موشك، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راكت هواپيما که به شهرشان اصابت كرد و بيش از ۱۹ هزار واحد مسكونى و تجارى در اين شهر تخريب شد که  موجب شد اين تاريخ به نام روز ملى مقاومت و پايدارى در تقويم رسمى كشور ثبت و اين شهر به‏عنوان پايتخت مقاومت ايران نامگذارى شود.

ثبت يك روز در تقويم رسمى جمهورى اسلامى ايران به‏عنوان روز مقاومت و پايدارى و روز دزفول، اقدام ارزشمندى بود كه براى ماندگارى حماسه‏ى مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس تأثيرگذار مى‏باشد.

در این خصوص مقاومت و پایمردی مردمان آن خطه مورد توجه است و به عنوان  مردمان مقاوم و دلاورمعروف شدند و در این بین بایستی یادی کنیم از        نماينده حضرت امام(ره) و امام جمعه فقيد دزفول، مرحوم آيت‏ا... سيد مجدالدين قاضى دزفولى(ره) که نماد مقاومت دزفول‏ است

حضور دائم آن سيد جليل‏القدر در شهر دزفول در اوج تهاجم دشمن بعثى و رسيدگى به امور مردم و رزمندگان و جنگ‏زدگان و سركشى به جبهه‏هاى نبرد حق عليه باطل و در عين حال اهتمام به امور دينى و اقامه باشكوه نماز جمعه، جلوه‏هاى كم‏نظيرى از سعه صدر، علم توأم با عمل، زهد و قناعت و صلابت و سلحشورى و پايمردى و اطاعت و ذوب در امام راحل(ره) در كنار مردم‏دارى، تواضع و فروتنى را با جوهره‏ى ناب اخلاص به نمايش گذاشت.

وقتى فرزندش به شهادت رسید ، محضر امام شرفياب شد و همچون سربازى مطيع ، با افتخار خبر شهادت فرزندش را داد و حضرت امام پيشانى ايشان را بوسيد. مرحوم آيت‏الله دست امام را بوسيد، عينك را برداشت و دست امام را به‏صورت كشيد و امام هم دست آيت‏الله را به چهره مبارك كشيدند.

و امروز که روز بسیار بزرگ و مهم برای ماست یعنی انتخابات مطالبی را تقدیم حضور می کنم:

مطلب اول: انتخابات در نظام مردم سالارى دينى نه صرفا مسيرى براى دست‏يابى به قدرت، بلكه بسترى براى ارتقاى فرهنگ سياسى، تبيين مسايل اصلى كشور، مشاركت وسيع افكار عمومى و چاره‏جويى مشكلات و تحكيم همدلى ملت در مسير پيشرفت است. جمهوريت نظام اقتضا مى‏كند، مردمى كه آزادانه انتخاب مى‏كنند، راه‏حل‏هاى تفكر انقلابى را براى اداره امور بشناسند و باور كنند.

انتخابات در تمام كشورهاى جهان اهميت دارد و اهميت آن در ايران به اين دليل است كه در حاكميت جمهورى اسلامى كه مدعى مردم‏سالارى دينى است، شركت گسترده مردم در انتخابات نماد مشاركت و مقبوليت اين نظام است. حضور گسترده مردم در پاى صندوق‏هاى رأى مهر تائيد بر مقبوليت و مشروعيت نظام اسلامى است

پيام ملت ايران از نمايش شكوهمند مردم‏سالارى دينى در روز انتخابات نمايش عزت و سربلندى ملت ايران است وملت بزرگ ایران اسلامی با حضور ميليونی خود  درپاى صندوق‏هاى رأى هم  نظام جمهورى اسلامى‏ ایران را تایید می کنند و هم نشان می دهند که همیشه زنده و پای کار هستند و مصمم برای پیشرفت کشور خود می باشند که مقام معظم رهبری  در سخنرانی اخیر خود فرمودند:

اولين پيامِ حضور در انتخابات، «نشان دادن اعتماد و علاقه مردم به نظام جمهورى اسلامى» است و پيام ديگر آن، «نشان دادنِ زنده بودن و پاى كار و مصمم بودن ملت ايران» است.

مردم فهیم و شریف ایران اسلامی حضور در انتخابات را نه يك وظيفه اجتماعى و ملى، بلكه به‏مثابه يك وظيفه و تكليف شرعى می دانند.

و امروز دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهورى و پنجمين دوره شوراهاى اسلامى به‏عنوان فرصت‏ بى‏بديل ديگرى در راه نمايش عزت، عظمت و سربلندى نظام و ترسيم افق‏هاى روشن و پر اميد براى آينده اين مرز و بوم می باشد.

پيامدهاى حضور مردم در پاى صندوق‏هاى رأى‏

۱-      ارج نهادن به مقام شامخ شهدا

۲-      بيمه نمودن مهم‏ترين شاخصه نظام جمهورى اسلامى، اصل ولايت مطلقه فقيه‏

۳-      پشتيبانى از رهبرى معظم انقلاب‏

۴-      حفظ تمايت ارضى و حاكميت نظام اسلامى‏

۵-      حفظ استقلال و آزادى‏

۶-      حفظ ارزش‏ها و دستاورهاى نظام مقدس جمهورى اسلامى‏

۷-      نقض سكولاريسم و حفظ و تداوم اسلام سياسى‏

۸-      حفظ دموكراسى و نقض ديكتاتورى‏

9- آزادى بيان و رسيدن به فضاى توأم از صميمت و تهى از خفقان سياسى

 

مطلب دوم: به چه کسی در ریاست جمهوری و به چه کسانی در شورای اسلامی شهر و روستا رای دهیم

چه ملاکهایی در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد ؟

در این جا به شاخصه هایی از کلام امیر مومنان علی(ع) اشاره می کنم:

 

۱- ایمان و تقوا

امام علی (ع) به مالک اشتر فرمود: “ای مالک، مالک نفس خویش باش و آن را بدست هوا مسپار، نفس خویش را با ترک خواهش ها بکُش و به هنگام سرکشی عنانش را بکش که نفس، پیوسته به بدی فرمان می دهد جز آنکه خدای رحم کند و در اجابت نفس در نارواها بخل ورزد.”

همه شما عزیزان در مدت تبلیغات حرفها و سخنانی که از برخی از کاندیداها شنیدید که مقام معظم رهبری فرمودند این حرفها در شان ملت شریف ایران نبود. نسبت دادنها، حرفهای ثابت نشده، سخنان نادرست و ناشایست، وعده ها و شعارهای بدون پشتوانه و فقط برای جلب آرا، بی انصافی ها و سیاه نمایی ها و از این دست موضوعات، و کارهای انجام شده در همایش ها و سخنرانی های استانی و شهرستانی، نشان از کم تقوایی یا بی تقوایی بوده است.

 

۲- رعایت عدالت و انصاف

رعایت و برقراری عدالت یکی از مهمترین وظایف یک کارگزار اسلامی است. عدالت مبنای همه حرکتهای صحیح مدیریت است که در اثر وجود عدالت همه چیز در جای خود قرار می گیرد. یک عضو شورای شهر عادل کسی است که به مشکلات شهروندان حوزه انتخابیه اش فارغ از همه نگاههای سیاسی، عقیدتی و … رسیدگی کند. و یک رییس جمهور عادل کسی است که نگاهش به صورت عادلانه به همه مردم کشورش باشد یکی از کاندیداها در استان دیگر می گفت : “بنده دکتر هستم و فقط دو چیز را می شناسم: درد و درمان؛ وقتی بیماری به نزد من برای معالجه می آید از او نمی پرسم چه مذهبی داری و گرایش سیاسی و عقیده ات چیست؟ بلکه صرفا چون بیمار است در جهت بهبود او تلاش می کنم، نگاه  رفاقتی، باند بازی، جناحی، قومی و قبیله ای، به کشور و شهر ناصحیح است.

۳- پاکی و صلاحیت خانوادگی:

امام علی (ع) می فرماید: «…مِنْ أَهل البُیُوتاتِ الصّالِحَه»

«ای مالک کارگزاران دولتی را…از خاندان های پاکیزه و با تقوا…انتخاب کن.»

 

۴- سابقه مسلمانی و دلبستگی دینی:

 

۵- پرهیز از غرور و خودپسندی:

 

۶- مشورت با دیگران:

۷- خدمت عاشقانه و توجه به محرومین :

۸- وفای به عهد:

 

مطلب سوم موضوع بعد از انتخابات است

1-    همه کاندیداهای محترم و طرفداران آنها باید توجه داشته باشند به فرموده مقام معظم رهبری بزرگترين برنده اين انتخابات، ملت ايران است

 2- طرفداران نامزد پيروز موفقيت خود را از خداوند بدانند

3. پذيرش «نتيجه انتخابات» يك حق الناس است‏

۴. حفظ متانت و رفتار خردمندانه‏

۵. عدم خدشه در سلامت انتخابات ‏

6. پس از انتخابات، روز مهربانى‏

7. رئيس‏جمهور منتخب، رئيس‏جمهور همه ملت ايران‏ و عزیزانی که به شورای شهر راه پیدا می کنند نمایندگان همه شهر

 

خدایا دلهای ما را بیش از پیش از معنویت انباشته  بفرما

خدایا دست ما را از دامان اهل بیت کوتاه مفرما

بارالها، تقوا، ایمان و آرامش الهی بر دل های ما نازل بفرما

خدایا روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهدا را از همه ما راضی و خشنود بگردان

خدایا مقام معظم رهبری در پناه خودت محافظت بفرما

خدایا فرج مولامان نزدیک بفرما

سلام های گرم و خالصانه همه ما را به محضرش ابلاغ بفرما

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

محبوب ترین اخبار

 

 

 

 

 

 

 

اوقات شرعی

آخرین مطالب