23 خرداد 1400

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس توسط امام جمعه شهرستان چالوس حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری مورخ : ۱۴ / ۳ / ۱۴۰۰

 

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس

 

توسط امام جمعه شهرستان چالوس

حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری

 

مورخ :  ۱۴ / ۳  / ۱۴۰۰

 

 

بسـم الله الرّحمن الرّحیـم

 

 

 

خطبه اول 

قال علی علیه السلام:

ایاک ان یفقرک ربک عند طاعته او یراک عند معصیته فیمقتک

علی علیه السلام فرمودند:

مبادا پروردگارت تو را کنار اطاعتش نیابد یا کنار معصیتش بیابد، که بر تو خشم گیرد.

چون انسان با گناه تهی میشود ذخیره معنوی انسان را به صفر می رساند یا گاهی به زیر صفر می برد.

وحتی افول پر شتاب معنوی را در پی خواهد داشت.

آثار گناه مخرب است و پردامنه،بطوری که دامنه اش تا روز قیامت خواهد بود.

نسبت به کسانی که با او عدالت و دشمنی می ورزند زیاده روی روی دشمنی و تجاوز و تعدی ندارد.

و نسبت به کسانی که او را دوست می دارند از باب حب ودوستی به گناه و معصیت نمی افتد.

یعنی متقیان آنچنان مطیع فرمان خدا یند که در اجرای فرامین او اندک کوتاهی نمی کنند و به صورت گزینشی عمل نما یند، اگر با کسی دشمنی دارند از حدود انسانی و دستور پروردگارشان تجاوز و تعدی نمی کنند.

تا به هر طریقی که شده دشمن خود را سرکوب و زمین گیر و له نمایند، هر چند زمینه این کار که بعضی نسبت به دشمن باشد در مومنان و متقیان همیشه هست

ولی حد و مرزشناسند رفتار غیر اخلاقی و غیر شرعی از آنها صورت نمی پذیرد نمونه اش در جنگ صفین میشود مشاهده کرد، آن وقتی که لشکریان معاویه برای مدتی به آب فرات دست یافتند و مسلط شدند آب خوردن را بر سپاه امیر المومنین بستند تا همه را از تشنگی هلاکت کنند.

ولی چیزی نگذشت امیرالمومنین نهیبی به سپاه خود زدند فرمودند اگر میخواهید با تشنگی ازپا در نیایید با تمام قوا حمله کنید و دشمن را عقب برانید لشکرحضرت برآب مسلط شدند، در این هنگام جمعی از سپاهیان گفتند یا امیرالمومنین الان نوبت ماست انتقام بگیریم و آب را به روی آنها ببندیم تا از تشنگی هلاک شوند،

حضرت خشمگین شدند و با شدت با چنین تفکری بر خورد کردند و فرمودند آب حق تمامی مخلوقات است کسی حق ندارد مانع احدی در استفاده از آب بشود یا حتی آب را مسموم و آلوده  کند تا دشمن را با مسموم کردن آب شرب به قتل بر ساند و در نتیجه پیروز بشود،این عمل یک اقدام غیر انسانی  و غیراسلامی است، فرمودند: حتی چهارپایان آنها هم می با ایست از آب فرات استفاده کنند.

چنانچه می بینم امروز مراجع تقلید و رهبری عظیم الشان مان استفاده  از سلاحهای کشتار دست جمعی و بمب اتمی را حرام و غیر مجاز اعلام فرمودند.

این با روح دین سنخیت ندارد همچنین اسلام عزیز میفرماید با سالخوردگان و کودکان و بیماران دشمن نیز حق تعرض و اذیت و آزار ندارید کارهای نا جوانمردانه را اسلام از پیروانش نمی پذیرد همچون ترور کردن و شبیه خون زدنهایی که معمولا" از دشمنان عنود و بی رحمی صورت می گیرد.

تا آنجایی که اسلام اجازه نمی دهد لشکریان مسلمان مزارع و درختان و فضای سبز دشمن را تخریب کند، اهل تقوا هرگز برای تشفی خاطر و خنک شدن دل بدی را با بدی تلافی و جبران نمی کنند.

از سوی دیگر امیر المومنین در این فراز نورانی میفرماید: متقیان مسلط بر احساسات و محبت و عاطفه خود هستند، به خاطر عشق و علاقه نسبت به شخص یا اشخاصی، خودشان را در دام شیطان جن و انس قرار نمی دهند، به خود اجازه نمی دهند هیچ محبتی بر حب نسبت به خدا در دلشان غلبه پیدا کند

بلکه اساسا" هر چه را دوست میدارند بر محور حب و عشق به خدا دوست میدارد دوستان خود را با معیار محبت الهی و اطاعت پرودگار انتخاب میکنند،

خدا محور و میزان گزینش آنهاست بنابر این هرکسی در این مسیر بخواهد میان آنها و خدایشان فاصله بیندازد، در صورت اصطلاح نشدن از او فاصله و تبری می جوید چون هرگز حاضر نیستند رضای دیگران را به بهاء و قیمت خشم خداوند بدست بیاورند همچون خود امیر المومنین که برادرش عقیل وقتی سراغش جهت زیاده خواهی میرود با برخورد شدید و حق مدارانه امیرالمومنین مواجه میشود. پس اهل تقوا درد دشمن و بغض نیز اینگونه اند ملاک دشمنی شان نسبت به افراد خداست.                        

                                             انی سلم لمن سالمکم

 

 

 

 

 

 

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط امام جمعه شهرستان چالوس

حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری

 

مورخ :  ۱۴ / ۳  / ۱۴۰۰

بسـم الله الرّحمن الرّحیـم

 

 

 

 

 

خطبه دوم

أفضل الحیاءِ استحیاؤک من الله تبارک و تعالی

 

امیر المومنین  (ع) فرمودند : أعلا مراتب شرم و حیا ، شرم کردن تو از خداست .

اولیاء الهی نهایت سعیشان را کرده اند تا انسان را به این فهم و درک درست برسانند ، او در حضور کیست ؟ چه کسی ما را می بیند ، ما در حریم و حرم و محضریم ، هم محضر حضرت حقیم و هم محضر ذاب ربوبی .

اگر فرمودند حیا داشته باشید ، حیا از خدایی که ما را آفریده منظور است ، برترین کرامتهای انسان حیا اوست ، چنانچخ در سوره علق آیه 14 با تمدید ملیحی فرموده ، ألم یعلم بأن الله یری ؟

 

 

 

 

 

سالروز ارتحال سمبل عزت و اقتدار و شرف در قرن حاضر بزرگترین تحول آفرین انسان در تاریخ ، منادی اسلام پویا و ناب در اندیشه وعمل حضرت روح الله را به همه دلدادگان و ارادتمندان آن بیزرگمرد الهی تسلیت می گویم .

 

یکی از بارزترین ویژگیهای امام که زبان زد عام و خاص است ، استقامت و پایداری و ایستادگی مومنانه او در برابر فشارها ، مشکلات ، تهدیدها و سختیها بود ، با وجود آنکه تمامی نیروها و قوا و امکانات علیه او و بر خلاف مسیر امام بود .

استقامتی که لازمه رهبری یک هادی و پیشوای الهی بود در امام عزیز هم به طور کامل مشاهده می شد .

همچون انبیاء و اوصیای الهی ، چه زمانی استقامت و پایداری و صبر معنا پیدا می کند  ، آن زمانی که نهضتی و مبارزه ای و قیامی باشد ، به تعبیری مداخله و احساس مسئولیت و وظیفه ای که فریاد انسان را بلند نماید وجود داشته باشد .

شما تصور کنید ، رسول خدا در عصر خود هیچ مداخله ای نمی کردند ، مثل بقیه نسبت به رفتار یاغیان و ظالمان و طواغیت بی تفاوت می بود و زندگی عادیش را می کرد ، کسی با او کاری نداشت ، برای آن حضرت مشکلی بوجود نمی آوردند . در نتیجه صبر و استقامتی معنا پیدا نمی کرد .

لزومی نداشت خداوند بفرماید « فاستتقم کما أمرت و من تاب  معک »

آن همه بساط و هیاهو و ایجاد زحمت با نشان دادن احساس تکلیف و مداخله بوجود آمد شعب ابیطالب و مهاجرت و غزوات متعدد برای مبارزه بوجود آمد .

 

 

امام عزیزمان هم اگر با مشکلات متعدد همچون حمله شبانه به بیت امام = تهدید و ایحاد ارعاب ، تبعید و توهین و تحقیر ها ، محدودیت و محرومیت مواجه شد . همه و همه به خاطر دفاع امام از حق و دین و مظلومین و مبارزه با طاغوت و ظالمین بود و دغدغه نجات مستضعفان امام توانست مزد و پاداش آن همه صبر و استقامت  خود را از خداوند بگیرد و با پنجه در انداختن در پنجه استکبار بینی ابرقدرتی آنها را به خاک بمالد .

امام مقاومتش را به رخ دنیا کشاند ، چه زمانی که تنها بود ، چه مردم آمدند بدون ذرهای عقب نشینی و کوتاه آمدن در راه مبارزه ایستاد ، چه قبل از پیروزی انقلاب چه بعد از پیروزی انقلاب با وجود آنکه فشارها و مشکلات کاملاً تغییر یافت و همه بُعدی تر شده بود .  امام با رفتارش بسیاری از آیات قرآن را معنا کرد .  

 

بحمدالله در کشور ما از ابتدا و آغاز نهضت تا کنون به صورت متوالی و پی در پی انتخاباتهای گوناگون برگزار می شود و در این عرصه دشمن را از اظهار نظر نسبت به اتهام نبود ، دموکراسی خلع صلاح و لال کرده ایم .

اما همیشه برای خود بهانه هایی دارند .

چنانچه کشور ما با همین ماهیت و رویکرد مثل کشور عربستان و سایر کشورهایی که پادشاهیی و قبیله ای اداره می شود انتخابات نمی دانست ، امان ما را می بریدند .

حالا که انتخابات داریم اتهام ناصحیح بودن و غیر قابل پذیرش بودن استانداردهای انتخاباتی را مطرح می  کنند .

گویا همه معیارها و استانداردها می بایست با میل و بر اساس نظر آنها جور در بیاید ، از عجایب آن که اگر در انتخابات کشورمان مردم شرکت بی شمار و حداکثری داشته باشند با وجود نشانگر دموکراسی بودن است آنها ناراحت می شوند .

اگر استقبال کم باشد آنها خوشحال می شوند  .

معلوم می شود انتخابات نشان قدرت و اقتدار و عظمت ملی مردم ماست و اعتلای نظام اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت که آن ها مخالفند و إلا به ظاهر امر هم که شده  آنها چون دم از دموکراسی می زنند  و مدافع دموکراسی هستند می بایست از عدم استقبال ناراحت بشوند ولی دشمنی آنها  در همینجا اثبات می شود ، که آنها خواهان عزت مردم ایران نیستند .

دومین گروه بد خواهان داخلی هستند که می خواستند بگویند چون ما را حدف کردید استقبال نشد .

 

 

 

جبهه جدید انصار الله یمن علیه آل سعود  .

بحمدالله خبرهای خوبی از یمن شنیده می شود .

با توجه به توقف عملیات رزمندگان و مجاهدان یمنی در منطقه استان مأرب به منظور رعایت حال مردم عادی و شهروندان مأربی ، آنها راهبرد دفاع متحرک شروع کردند که همه آنهایی  که در این سه منطقه زندگی می کنند شیعه زیدی ، اسماعیلی و علوی هستند ، که حدود 20 سال پیش علی عبدالله صالح رئیس جمهور  سابق طی یک توافق ذلت بار به عربستانیها واگذار کرده ، اهمیت این سه منطقه ای که عملیت در آنها جریان دارد .

مجاورتشان با استانهای شیعه نشین قطیف و احساء اسن ، که خود تهدید بزرگ برای آل سعود است .

سقوط این مناطق اقتصاد عربستان را تهدید می کند ، چون بیشترین نفت عربستان از اینجا استخراج می شود .

گشوده شدن جبهه جدید نوعی عملیات روانی شدید علیه سعودی ها و قدرت نظامی یمنی ها را می رساند .

 

شهادت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض می کنم .

 

در این وقت کوتاه اشاره ای داشته باشیم به سخن گوهر بار امام ششم علیه السلام راجع به برکت و اثر ذکر در تشریح آیه ی : یا ایها الذین آمنوا اذکروالله ذکراً کثیراً

ای کسانی که ایمان آورده اید ، خدا را فراوان یاد کنید

امام صادق فرمودند برای هر چیزی حدی است مگر ذکر و یاد خدا که حد و مرزی ندارد .

 

حضرت موسی به خداوند عرضه داشت

پروردگارا گاهی به ذهنم می آید که شأن و جایگاه تو برتر و بالاتر از آن است که من عبد و بنده نام توی مولا را ببرم ، چه کنم  ؟

خداوند فرمود : ای موسی مرا در همه حال یاد کن .

أکثروا ذکر الله مااستطعتم فی کل ساعه

 

 

 

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی