09 فروردين 1403

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس توسط امام جمعه شهرستان چالوس حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری مورخ : ۲ / ۸ / ۱۳۹۹

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط امام جمعه شهرستان چالوس

حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری

مورخ : ۲ / ۸  / ۱۳۹۹

  توسط: Emam_Jome_Chalous در تاریخ 03 آبان، 1399

 

 

 

   

 

 

بسـم الله الرّحمن الرّحیـم

 

 

 

خطبه اول

 

 

 

خطیب جمعه شهرستان چالوس حجت الإسلام سید أحمد جبّاری با بهره گیری از کلام امیر المؤمنین نمازگزاران را به تقوای إلهی دعوت نمودند :

 

قال علی علیه السلام :

 

‌« إن تَقوی الله حَمَت أولیاء الله محارمه و ألزَمَت قلوبهم مخافَتَهُ »

 

 

 

« علی علیه السلام فرمودند : تقوای إلهی دوستان خدا را در حمایت خود قرار داده و آنها را از تجاوز به حریم محرمات إلهی باز نگه داشته . »

 

نهج البلاغه / خطبه ۱۱۲

 

 

 

 

 

حفظ از گناه ممکن است با فرار از موجبات و مقدمات گناه صورت بگیرد اینکه انسان خود را از محیط و فضای گناه دور نگه دارد ، این خود بیشترین کمک را به انسان در ترک گناه می کند ، کسی ابزار گناه را نزدیک خود قرار بدهد طبیعی است که وسوسه می شود .

 

 

 

ایشان در ادامه به سلسله بحث خود در مورد صفات متقیان همچون گفته های قبل به فراز دیگری در خطبه اول پرداختند .

 

مَیتةً شَهوَتُه ، مَکظوماً غَیظُهُ

 

« شهوتشان مهار شده است و خشمش را فرو خورده می بینی . »

 

شهوت : در لغت به معنای « إشتیاق النَّفسِ إلی الشَیء » ، میل و گرایش نفس و وجود انسان به چیزی را شهوت می گویند .

 

این کلمه یک معنای عام و گسترده ای دارد ، شامل تمام خواسته ها و اشتیاقات نفسانی می شود .

 

لکن این میل چیز بدی نیست ، علماء علم اخلاق یک قید و نکته ای را هم اینجا بیان فرموده اند ، که مهم در واژه ی شهوت همین معنا است ، و آن میل مفرط در هر چیزی است ، لذا انسان اگر میل به غذا در وجودش هست ، جای هیچگونه مذمّت و سرزنشی برایش نیست، اگر میل و گرایش به ازدواج و جنس مخالف دارد این ناپسند و قبیح نمی باشد .

 

چون تمایلات طبیعی و صادق که نظام و قوام وجود انسان و حیات او به آن بستگی دارد ، باید طبق موازین و دستورات شرع مقدس و عقل قطعی به میزان لازم پاسخ داده شود و ارضاء گردد . مثلاً تمایل و اشتیاق نفس به خوردن و آشامیدن غذا و آب و یا ازدواج .

 

می بایست از طریق آب و غذای حلال و متعارف و معقول انجام پذیرد ، همچنین تمایلات جنسی نیز از راه مسیر زوجیت رسمی و قانونی و حلال شرعی اتفاق بیفتد تا تشکیل خانواده صورت گیرد ، اصل وجود این تمایلات جزوِ مواهب و تفضلات و عنایات إلهی است ، که پروردگار عالم برای تداوم نسل و زندگی بشر و سلامت و بقاء حسات بشر به او عنایت فرموده است .

 

به عنوان فرض : اگر در درون انسانها این کشش و میل و اشتیاق به غذا وجود نمی داشت و خداوند دستگاه وجود انسانها را اینچنین خلق نمی کرد ، چه بسا بسیاری از انسانهای بی حال و تنبل دچار سوء تغذیه می شدند و از بین می رفتند ، ولی با گرسنگی و میل به غذا از جا کنده می شوند ، هنگام سحر و صبحگاهان از خانه به سمت محل کار می روند ، تا هم چرخ اقتصاد جامعه را بگردانند و هم شکم خود را سیر کنند و هم حیات و زندگی در جریان باشد و جامعه زنده و پویا گردد .

 

یا اگر انسان هیچ تمایلی به ازدواج نمیداشت و این غریزه را خداوند در انسان قرار نمیداد ، یقیناً همان سالهای اول زندگی ، سوت پایانش به صدا در می آمد .

 

چنانچه امروزه با شیوه نادرست و نامبارک و غیر اخلاقی و با تأسّی از فرهنگ غرب ، تعدادی از مفتون و مسحور شدگان ، زندگی غربیها ، این غریزه إلهی و آمیخته با خیر و مصلحت را به انحراف و خلاف فطرت می کشانند و با ولنگاری و آلودهگیهای جنسی به بهانه های مختلف همچون ، گرانی و مشکل کار و مسکن و تحصیل و ادامه تحصیل و خوب و به موقع سرکار رفتن و از دست ندادن شکل و قیافه و فیزیک بدنی و امثالهم از ازدواج مقدس پرهیز و دوری می کنند و به عزوبت و تجرّد روی می آورند و تن به ازدواج نمی دهند ، همچون غربیها کشور را دچار مشکل حاد جمعیتی و کمبود نیروی انسانی برای آینده بسیار نزدیک می کنند ، تا چند سال دیگر میانگین سن جمعیت کشور ما هم مثل کشورهای اروپایی به سمت پیری خواهد رسید ، در حالی که دولتهای اروپایی مشوّق های فراوان می گذارند تا جوانان ازدواج کنند و فرزند دار بشوند ، جوانان حاضر نیستند اینکار را انجام دهند .

 

   اینها ارمغان شوم غرب است برای جامعه دینی ما ، و الّا آموزه های دینی همه اش تأکید بر ازدواج و مستحب بودن و حسنه بودن کار دارد .

 

پس اصل وجود شهوت و تمایلات صادق و طبیعی و لازم جزوِ نعمات و الطاف إلهی است .

 

    مقصود أمیرالمؤمنین اگر فرمود : متَّقیان شهوتشان را می راندند ، یعنی متقیان و خداترسان جلوی طغیان شهئات ، همچون شهوت شکم ، شهوت نگاه ، شهوت نفس را گرفته اند  ، اسیر خواسته های نفسانی و غیر شرعی و حرام نیستند .

 

نفس اسیر آنهاست از اسیر که کاری بر نمی آید .

 

آنها مقهور و مغلوب و اسیر نفسانیات خویش نیستند ، بلکه امیر و غالب بر هوای نفسانی می باشند .

 

   علی علیه السلام فرمودند : « قرین الشَّهوة مریضُ النَّفس ، مَعلولُ العَقل » کسی که تابع و ملازم نفس گردد ، نفسش مریض و عقلی دردمند و بیمار دارد .

 

   متقیان شهوتشان در کنترل عقل إلهی است و و ایمانی همان تعبیر حضرت یوسف « لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ » زلیخا قصد یوسف را کرد .

 

 

 

 

 

 

 

 1399

 

 

 

 

 

 

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس  توسط امام جمعه شهرستان چالوس  حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری  مورخ : ۲ / ۸  / ۱۳۹۹

 

متن خطبه ی نماز جمعه شهرستان چالوس توسط امام جمعه شهرستان چالوس حجت الإسلام و المسلمین : سید أحمد جبّاری مورخ : ۲ / ۸ / ۱۳۹۹

بسـم الله الرّحمن الرّحیـم

 

 

 

 

 

خطبه دوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطیب جمعه شهرستان چالوس حجت الاسلام والمسلمین جباری در خطبه ی دوم نماز جمعه این هفته مورخ ۹۹/۸/۲ با بیان سخنی از امام عصر علیه السلام همگان را به تقوای الهی دعوت نمودند .

 

 

 

قال الامام المهدی علیه السلام :

 

«  "و من أكل من أموالنا شيئاً  فإنما يأكل في بطنه ناراً و سيصلى سعيراً " »

 

امید انبیاء خاتم الاوصیا بقیه الله الاعظم فرمودند :

 

« کسی که از اموال ما چیزی بخورد (استفاده کند) همانند آنست که آتش را میخورد و بزودی با صورت در جهنم خواهد افتاد . »

 

(کتاب بحارالانوار / جلد ۵۳ / صفحه ۱۸۳)  

 

 

 

ایشان در ادامه فرمودند :

 

 اظهار نظر برخی ها در مطرح کردن صلح امام مجتبی علیه السلام بعنوان الگو و مقایسه زمان ما با دوران امام مجتبی و اشاره تلویحی به مذاکره و رابطه با آمریکا در شرایط فعلی محترمانه ترین تعبیر که می‌شود برای آن بکار برد خامی و نپختگی سخن و بی درایتی سخنگو است ، و الّا می شد تعابیر دیگری برایش به کار برد که خیلی به مصلحت نمی باشد.

 

 

 

   اولاً : حدود یکسال پیش رئیس جمهور محترم در صحن مجلس ، پخش مستقیم گفته بود ترامپ مرتب به این کشور و آن کشور پیام می فرستد که ما با آمریکا مذاکره و آشتی کنیم ، رئیس جمهور عصبانی از خروج آمریکا از برجام گفته بود مگر دیوانه ام با شما مذاکره کنم ؟ فیلمش در دفاع از وزیران جهت معرفی موجود است.

 

این آمریکایی که شما می شناسید و به ماهیت پلیدش علم داریم ، قابل اعتماد به هیچ وجه نیست.

 

 

 

   ثانیاً : امام مجتبی (ع) در  منطقه ای  بنام ساباط لشکریان را جمع کرد و فرمود : شما را چه شده است که در گذشته دینتان را مقدّم می داشتید و برایش جان نثار می‌کردید ولی امروز دنیایتان را مقدّم  می‌دارید؟

 

از جهاد ابا دارید و خسته شدید ؟

 

 

 

   بخدا قسم ما همان روحیه گذشته را داریم ، اگر با من همراهی کنید شمشیرم را غلاف نخواهم کرد تا ریشه حکومت شام را از بیخ و بن برکنم .

 

« " ونادی القوم منْ کل جانبٍ البقیه البقیه " »

 

 

 

   امام حسن (ع) راضی به صلح نبود ، مردم دنیا زده و خسته شده امام را به صلح وادار کردند .

 

امروز مردم ما فریادشان همان فریاد مقاومت و ایستادگی و ایثار خون و جان است ، هنوز سلیمانی ها ، حججی ها و جوانان غیور فراوان داریم که آماده فداکاری اند .

 

 

 

   اگر برخی ها بریدن و خسته شدن و تدبیرشان در حل مشکلات کشور به خط پایان رسید ، چرا مردم را متهم به سازش و توهین به بی وفایی می کنند ؟

 

 

 

   ثالثاً : وقت صلح و سازش زمانی است که جبهه مسلمین ضعیف و مغلوب باشد.

 

 

 

   در حالیکه ترامپ و آمریکا امروز محتاج سازش با ما هستند، چون جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی در تمام عرصه ها آنها را زمین گیر کرده اند و هم در عرصه‌های بین الملی  آنها همیشه شکست خورده‌اند .

 

 

 

   چرا خستگی و افسردگی خود را پای ملت می نویسید ؟

 

ملت با پایداری و اطاعت از ولی فقیه همیشه در صحنه است و خستگی را خسته کرده است.

 

« " وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ. " »

 

 

 

آری ملت ما خسته شدند امّا نه از ایستادگی و مقاومت

 

 

 

   بلکه از قول‌های پوچ ، از بی تدبیری ، از بی عرضگی ، بنابراین برای پیشبرد اهداف خود دائم دم از خستگی مردم نزنید .

 

   وی در ادامه خطبه هفته نیروی انتظامی را گرامی داشتند و بیان نمودند امروز با توجّه به پیچیدگی کار پلیس و گستردگی مأموریت های پلیس و نیروی انتظامی ، بطوریکه تقریباً همه ی آحاد جامعه به گونه ای با برخی از عناصر این دستگاه سروکار دارند، اینجاست که قضاوت در مورد عملکرد چنین دستگاه هایی به مردم سپرده شده است .

 

 

 

   درست بودن عملکرد یک مأمور پلیس یا خدای ناکرده در تراز نظام اسلامی نبودن نیروی انتظامی براساس افکار عمومی است سنجیده می‌شود .

 

 

 

   اگر پلیس در مأموریتش نیازمند عنصر اقتدار است ، مهمترین اقتدارش در اعتماد مردمی حاصل میگردد .

 

 

 

   اقتدار پلیس باعث ایجاد توانایی در اقدام و پیشبرد مأموریت هاست ، و امین دانستن پلیس توسط مردم باعث اعتماد و اطمینان مردم نسبت به آنها خواهد شد و هرگز کارش در انجام وظایف به تقابل و رویارویی با مردم نخواهد کشید که نهایتاً شکست بخورد و فشل بشود .

 

 

 

   ایشان فرمودند : نیروی انتظامی ضمن حفظ شأن و جایگاه خود می بایست متصل به مردم و حمایت مردم را داشته باشد .

 

این حمایت چه زمانی حاصل می‌گردد ؟

 

 

 

   وقتی که مردم با همه وجود حس کنند فرزندانشان در وظیفه و مأموریت ایجاد امنیت و رفع مزاحمت ها و عوامل آسیب رسان و مُخل اجتماعی با وجود کمبودها کم نمی گذارند .

 

 

 

   واقعاً گاهی این سؤال برایم هست و همچنان "لایَنْحَلْ" باقی مانده ، هر از چند گاهی می بینیم و می شنویم چه در تهران و چه در برخی از شهرهای استان ، طرح برخورد با متجاهدان فساد و توزیع مواد مخدر و رفتارهای خلاف عفت عمومی هم آنها را جمع آوری و هم برخورد شایسته و بازدارنده می‌کنند .

 

ولی در گوشه ، گوشه شهرمان بی مهابا با خیال آسوده اقدام به عمل مجرمانه می کنند ، اگر بنده هم می‌گویم با همه اراداتی که به نیروی انتظامی دارم ، این درد مردم است که چرا کاری صورت نمی‌گیرد ؟

 

یقیناً شما هم کمبود امکانات و نیرو دارید ولی همّت انقلابی تان جبران همه آن کاستی‌ها را خواهد کرد .

 

 

 شهادت امام حسن عسگری علیه السلام را تسلیت عرض میکنم .

 

   امام عسگری در هشتم ربیع الأوّل ، سال ۲۶۰ هجری قمری ۲۸ سالگی توسط معتمد عباسی به شهادت رسیدند .

 

امام عسگری از همان آغاز امامت تحت مراقبت و نظر شدید جاسوسان و دستگاه طاغوتی عباسی قرار گرفت .

کوتاه ترین دوره امامت را امام عسگری داشتند ؛ مدت 6 سال ، 3 سال در زندان ، 3 سال هم در حصر به صورت زندگی در پادگان معتمد عباسی سعی و تلاش انجام داده که امام عسگری موفق به ازدواج حتی نشوند ، چون می دانستند امام یازدهم که از طرف خداوند به این سِمَت منصول شده اند ، پدر آن موعود اُمَم خواهند بود که به واسطه او آخرین حجت خدا به دنیا خواهد آمد .

ولی علی رغم تلاش و خواست شیطانی آنها امام عصر به دنیا آمد ، به دور از نظر دشمنان تا نور الهی برای همیشه درخشش داشته باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 https://www.bebinak.com/Emam_Jome_Chalous ) /

 

 http://mosala.ir/fa/index.php ) /

 

 روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان چالوس /

@chalusmosala )

 

تگها: امام جمعه چالوس سید أحمد جبّاری سید أحمد جباری امام جمعه چالوس Emam Jome Chalous

 Chalous http://mosala.ir/fa/index.php خطبه نماز جمعه درس اخلاق ۱۳۹۹ @chalusmosala

 

http://telegram.me/chalusmosala

 
 
 
 

  تگها: امام جمعه چالوس سید أحمد جبّاری سید أحمد جباری امام جمعه چالوس Emam Jome Chalous Chalous خطبه نماز جمعه درس اخلاق http://telegram.me/chalusmosala @chalusmosala http://mosala.ir/fa/index.php

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ویراستاری دوم / 1399

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی