10 فروردين 1403

متن خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری _ مورخ : 11 / 7 / 1399

متن خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری

 

مورخ : 11 / 7  / 1399

توسط: Emam_Jome_Chalous در تاریخ 13 مهر، 1399

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خطبه اول

 

 

قال علی علیه السلام :

إنَّ التَّقوی منتهی رًضی اللهِ من عباده و حاجتهِ من خلقه

علی علیه السلام فرمودند :

نهایت خشنودی و رضایت خداوند از بندگانش و درخواست او از آفریدگانش داشتن تقواست .

عیون الحکم و المواعظ / صفحه 154 / حدیث 3358

 

 

 

سهلا أمره حریزاً دینُه

متقیان در امور زندگی آسان گیر و بدون تکلفند و در دین نفوذ ناپذیر و حصنِ حصین

 

واژه ی سهل و سهولت

   به معنای آسانی و نرمش و راحتی و بلاتکلیفی است ، ولی واژه تساهل به معنای سهل انگاری و بی توجهی و بی قیدی است در زندگی یا مسائل دینی در آموزه های دینی ، سهولت فراوان به چشم میخورد ، ولی تساهل نیست ، بلکه به شدت از تساهل مذمت و سرزنش شده است .

نرمش و سهولت و آسان گرفتن در ذات دین قرار دارد ، چرا که آیینی است کاملا بر اساس فطرت ، یعنی گوهر نهفته در وجود انسانها .

این دین دستور بر مدار آسانی و سهولت را در زندگی و مسائل دینی به پیروانش داده .

یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر

خداوند برای شما سهولت و آسانی را خواسته و سختی و دشواری را اراده نکرده .

خداوند برای شما سهولت و آسانی را خواسته و سختی و دشواری را اراده نکرده .

پس همانگونه که خداوند اراده آسانی گیری و یسر را فرموده آموزه های دینی خود را نیز بر اساس راحتی قرار داده اما سهولت عقل مدارانه و حکمت آمیز و آمیخته با مصلحت و به دور از افراط و تفریط .

 

امام صادق (ع) فرمودند خداوند شریعت و دستوراتش را به صورت آسان و سهل به بندگانش ارزانی فرمود تا دین شیرین در کامها بنشیند .

به طور مثال در باب وضو و غسل به هنگام بیماری یا جراحت و زخم فرمود از آب استفاده نکنید چون به جسم و جانتان آسیب و لطمه می زند .

ولی هرگز در وضو و حجاب و حلال و حرام  به سهل انگاری و بی قیدی و لا ابالی گری به شعارها و توجیهات غلط و ناصواب و ناروا هم متوصل بشویم و بگوییم (خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو )

این تفکر پوسیده و ناشایست است که اصول دینی و حدود إلهی را کنار بگذاریم به بهانه سختی ، هوا سرد وضو مگیریم ، هوا گرم است حجاب را برداریم ، خرج و هزینه سنگین است حرام خوری اشکال ندارد ، کار و مشغله زیاد است ، با رشوه کارم را زود تر پیش ببرم ، پول دارم پارتی میگیریم و امثالهم .

 

اینها هر کدامشان دقیقا در تضاد و تقابل با خطرات هستند ، فطرت انسان با بی عدالتی ، ناپاکی ، آلودگی سنخیت و همسازی و تجانُس ندارد .

دوری از خدا و معنویت و پاکی را قرآن می فرماید زندگی سخت و پر از رنج و تنگ و ضیق نصیب انسان میکند .

و مَن أعرَض عن ذکری فَإنَّ لَه معیشة ضنکا

امام صادق (ع) می فرمایند در اخلاق و زندگی پیامبران و صالحان ، سختگیری و تکلف وجود نداشت .

به رسول خدا قرآن میفرماید به مردم بگوید : و ما أنا من المتکلّفین ( من از متکلفان و سختگیران نیستم )

نه اهل سختگیری در زندگی برای خود و زن و بچه هایش هست و نه نسبت به دیگران آنها را زیر ذره بین قرار می دهد و در آنها عمیق می شود ، دوستیش خالصانه است و متعارف اهل مته در خشخاش گذاشتن نیست .

 

قسمت و بخش بسیاری از سخت شدن اوضاع زندگی ما مربوط به سخت گیری ماست ، نه وجود مشکلات گاهی آنقدر زندگی را سخت میگیریم که غیر قابل تحما می شود .

رمز و راز رضایتمندی از زندگی در راحت گرفتن زندگی است .

همیشه راحتی و خوشی زندگی مربوط به عوامل بیرونی نیست ، بلکه فاکتور مهم و اساسی آن در درون ماست که راحت بگیریم ، هر کس به تعبیر امام کاظم علیه السلام زندگی را رحت بگیرد ، خداوند آن را برایش لذیذ و گوارا می سازد .

هوسها و تقاضاهایمان را در زندگی زیاد نکنیم و بالا نبریم که تنیدگی و رنج به دنبال می آورد .

 

امیرالمؤمنین فرمودند : زندگی آسان و راحت را جست و جو کردم و به دنبالش بودم ولی آن را جز در ترک هوس ندیدم ، هوس را ترک کنید تا زندگیتان لذت بخش گردد .

 

کسانی که رای و مشی و روش مشخص و معینی ندارند ، ارتباط و رفت و آمد با آنها بسیار مشکل است ، زیرا هر لحظه انتظار یک امر و رفتار و حرکت غیر منتظره از او میرود ، نمیدانی با رفتن فلان جا ، خوشحال می شود یا ناراحت .

فلان حرف را پیش او بزنی یا نزنی ، بسیار آدمهای پیچیده اس هستند ، دیگران را هم به پیچش می اندازند .

انسان متقی سهلا أمره است ، رفت و آمد با او یا زندگی با او ، همکار شدن با او دیگران را به زحمت نمی اندازد ، دیکتاتورها بدترین نمونه برای زندگیِ رنج آورند .

چون کنار آنها زندگی کردن برای احدی حتی زن و بچه هایش اسان نیست ، چون فقط به میل و نظر خود کار می کند ، هر کسی با آنها زندگی کند از امیر و وزیر گرفته تا سرباز و محافظ مزاج جناب دیکتاتور را دارد ، ولی در امر دینشان با صلابتند ، با هتاکان و معاندان دین ، غلیظ و شدیدند .

 

   متقیان در امور زندگی ، همچون خوراک ، پوشاک ، مسافرت ، مهمانی دادن و مهمانی رفتن ، ازدواج ، هدیه دادن به دور از تشریفات زائد و اسرافکاری و ریخت و پاشند ، تا می توانند امورات غیر ضروری را از حریم زندگی خود دور می سازند ، به همین دلیل بسیار سبک بال و آسوده خاطرند ، در فضای آرام و مطمئنی زندگی می کنند ، در حالی که بسیاری از افراد جامعه دچار تشویش خاطرندو نگرانیهای بی شمار دارند .

 

متأسفانه ، اوضاع امروز جامعه و روزگارمان به گونه ای که زَرق و برق های حَشو و زائد ، چشم و هم چشمی ، سفره های رنگین ، امکانت غیر ضروری جلوی حق طلبی عقل و قلبمان ، زندگی دینی ایجاد کرده و فاصله هزاران فرسنگی با سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام که پسندیده نیست .

 

علی (ع) : شرّ الأخوان من تکلّفَ لَه

 

   مخارج فراوان و بی دلیل و بی خاصیت در زندگی چنان بر زندگی برخی از افراد و سرپرست خانواده ها فشار و سنگینی به بار آورده که موجب پیری زودرس ، انواع و اقسام بیماریهای روحی و روانی و حتی جسمی شده است .

از سوی دیگر موجب غفلت از نیازمندان و شنیدن صدای گرسنگان و رنجدیدگان .

از معانی دیگر ، سهلاً أمرُهُ اهل سخت گیری نسبت به دیگران نیستند ، با گذشت و بزرگوارند ، به راحتی از بدیهایی که دیگران در حقشان انجام داده اند، اغماض و چشم پوشی می کنند .

همینکه آثار شرمندگی و ندامت را در چهره خاطیان و بدکاران مشاهده می کنند ، عذرشان را می ذیرند .

در پرداخت بدهی و قرض سختگیر نیستند و مدیون را تحت فشار و زحمت نمی اندازند .

1399

 

 

 

متن خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس  توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری _ مورخ : 11 / 7 / 1399

 

متن خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری _ مورخ : 11 / 7 / 1399

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خطبه دوم

قال الحکیم فی محکم کتابه :

« یا أیّها النّاس أعبدو رَبَّکُم الّذی خلقکُم والَّذین من قبلکم لعلکم تتقون »

بقره / 21

پرستش و عبادت کنید پروردگارتان را و پروردگارِ کسانی که قبل از شما بوده اند تا به منزل و مقام تقوا برسید ، مقصد و هدف از عبادت و بندگی خدا رسیدن به کلاس تقوا است . لعلَّکم تَتَّقون

 

13 مهر 1344 سالروز تبعید امام از ترکیه به عراق

   اولا : چرا امام راحل را از ترکیه به تبعیدگاه دوم عراق اعزام کرده اند ؟

امام شخصیت نا شناخته ای برای علماء و دانشمندان ، بزرگان و سیاسیون داخل و خارج از کشور نبودند ، تا نسبت به اقدام حاکمان کشور ها علیه امام واکنشی صورت نگیرد و زادگان جامع اسلامی و انسانی بی تفاوت باشند ، لذا فشارهای شدید و پیوسته گروه های مختلف مذهبی حوزه های علمیه داخل کشور و خارج کشور ، تظاهرات دانشجویان مسلمان خارج کشور ، برای آزادی امام و مشکلات امنیتی شدیدی که برای امام از سوی دولت ترکیه می بایست اعمال بشود ، حکومت لائیک ترکیه را به ستون در آورد و حاضر به ادامه ماندن امام در کشورشان نشدند .

ثانیا : تصور رژیم پهلوی نسبت به کشور عراق و حاکم سیاست ستیزه عراق این بود که به شدت رژیم عراق مانع اقدامات سیاسی امام خواهد شد و امام عزیز در محدودیت شدیدی قرار خواهند گرفت ، در حالیکه ملاقات و گفتگوی نماینده رئیس جمهور عراق عبدالسلام عارف و رد پیشنهاد مصاحبه رادیو تلویزیونی از سوی امام از همان آغاز کار به آن ها نشان داد و ثابت کرد شخصیتی نیست که اصالت مبارزه و جهاد الهی خود را وجه المصالحه رژیم های خائن و مستبد قرار بدهد تا شاه ایران  و عراق استفاده لازم خود را ببرند او در اوج مشکلات و فشار ها نیز حاضر به ورود در زد و بندهای سیاسی معمول و مصالحی بر سر آنها نیست .

ثالثاً : با اعزام امام به عراق و حوزه علمیه به نظر خود می خواستند امام را میان علمای بزرگ و صاحب نام از حیث علمی خورد کنند که بالعکس شد .

 

 

جنگ تمام عیار اقتصادی علیه نظام و ملت

 

غربی ها قدرت را به سه قسم تقسیم کرده اند : قدرت سخت ، نیمه سخت و نرم  

   جنگ سخت همان جنگ و نظامی و بمباران و هجوم و لشکر کشی علیه یک کشور را گویند .

   جنگ نرم ، همان جنگ ادراکی ، روانی و رسانه ای معروف است . جنگ نیمه سخت به جنگ اقتصادی اطلاق می شود ، جهت حصول پیروزی در عرصه اقتصادی ، هدف آماج حملات به بازار و تسلط بر منابع اقتصادی است ، وقتی در جنگ سخت مایوس شدند ، به ین ابزار روی آوردند آنها در این جنگ اقتصادی نیاز به اتاق عملیات جنگ اقتصادی یا اتاق فکر داشته اند .

این اتاق عملیات و فکر از سه نهاد تشکیل شد .

1 :  وزارت خزانه داری

2 :  وزارت خارجه

3 : سازمان سیا هرکدام مأموریت و رسالت خاصی در این جنگ اقتصادی علیه ایران دارند ، وزرات خزانه داری مسولیت شکل دهی ساختار تحریم های بانکی و غیر بانکی همچون نفتی و امثالهم را دارد تا اقدامات تنبیهی علیه کشور ها و گروه های مورد نظر را اعمال نماید .

دومین نهاد : وزارت خارجه است که ماموریت اصلیش همراه و هماهنگ سازی کشور های طرف معامله و بازیگر عرصه اقتصادی با ایران که مرتب سفر کنند و اوضاع داد و ستد با ایران و عواقب آنرا گوشزد نمایند و آنها را از حیث روانی دچار وحشت کنند .

سومین نهاد سازمان اطلاعات آمریکا سیا است ، که ماموریت شناسایی و کشف و بر ملاء سازی روشهای دور زدن تحریم ها را بر عهده دارد تا آنها را در اختیار وزارت خزانه داری قرار دهد هدف :

1 : کوتاه مدت : فلج کردن پایه های اقتصادی کشور و اختلال در سیستم اقتصادی و فشار معیشتی بر مردم .

2 : هدف میان مدت : ناکار آمد نشان دادن حاکمیت و فاصله میان مردم و حاکمیت .

3 : تغییر در رفتار نظام ، نا امیدی مردم  و فروپاشی نظام با ایجاد هرج و مرج و اعتراضات منجر به تقابل ملت علیه نظام .

 

 

مناظره مضحک و مسخره و بی محتوای نامزد های ریاست جمهوری 2020 آمریکا

 این صحنه در حقیقت عصاره دو تفکر و دو گروه از زمام داران دیروز و امروز آمریکا بود که جز پرخاشگری ، فحاشی و بی ادبی هر چه تمامتر را دنیا از آنها ندیده است ، واقعا دیگر هیچ نیازی نیست تحلیلگران ، آمریکا شناسان برای مردم ماهیت و ذات منحط و بی ارزش و شرارت بار آمریکا و حاکمانش را معرفی کند .

همین 90 دقیقه مناظره شخصیت یا چهره بی ریشه آمریکا را طی این 300 سال از کشف تا ابر قدرتی و انشاء الله آغاز افول نشان دارد . اما وا أسفا ، از برخی فریب خوردگان  و غش کردگان به سمت غرب که این همه را می بینند ولی شرم نمی کنند و باز دم از جلب توجه آنها به ما میزنند ، آنهایی که در چنین مواقعی می خواهند یکدیگر را تکه پاره کنند چطور برای ما به نفع ما قدم خواهند برداشت .

 

اربعین حسینی را پشاپیش تسلیت عرض میکنم .

زیارت آدابی دارد .

   زائر برای رسیدن به قرب الهی و اتصال به مزور می بایست روح و جسم خویش را معظر و مصفا و پاکیزه کند و بازمزمه نام معشوق آرام آرام در مسیر وصال گام بردارد .

وقتی جابر به همراه عطیه عوفی و جمعی از شیعیان وارد کربلا شدند ، جابر به عطیه  خطاب کرد : مرا به سمت فرات ببر ، با هم به سمت فرات رفتند ، جابر غسل کرد ، پس گفت ای عطیه داخل کیسه ام عطری است آنرا به من بده تا خود را خوشبو کنم ، بعدِ آن ، دو تکه لباس و جامه سفید پوشید ، همانند لباس احرام . این نشان دهنده درک روح دین از سوی جابر بود او به حقیقت و سِرِّ قانون اسلام آشنا بود که غسل کند .

 

اگر برای طواف کعبه گفتند غسل کنید کعبه یک ظاهری دارد و باطن .

ظاهر کعبه همان است که طواف میشود .

باطن کعبه ولایت الله است ، امیر المومنین و سید الشهدا

وقتی ظاهر غسل بخواهد  باطن روح کعبه سیدالشهدا به طریق اولی غسل می خواهد .

 

 

 

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

 https://www.bebinak.com/Emam_Jome_Chalous ) /

 

 http://mosala.ir/fa/index.php ) /

 

 روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان چالوس /

@chalusmosala )

 

تگها: امام جمعه چالوس سید أحمد جبّاری سید أحمد جباری امام جمعه چالوس Emam Jome Chalous Chalous http://mosala.ir/fa/index.php خطبه نماز جمعه درس اخلاق ۱۳۹۹ @chalusmosala

 
 
 
 

  تگها: امام جمعه چالوس سید أحمد جبّاری سید أحمد جباری امام جمعه چالوس Emam Jome Chalous Chalous http://mosala.ir/fa/index.php خطبه نماز جمعه درس اخلاق  @chalusmosala

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویرایش 1399

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی