18 تیر 1399

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس مورخ 6 / 4 / ۱۳۹۹

گزارش خلاصه ای از خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری

 

مورخ : 6 / 4 / 1399

 

 

خطبه اول

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

 

 

تذکر به امر تقوا

 

قال رسول الله لابی الغفاری : یا اباذر ، ان الذنیا مشغلة للقلوب و الأبدان

رسول خدا (ص) به ابی ذر غفاری فرمودند : ای اباذر ذات دنیا اینگونه است که قلبها و بدنها را مشغول به خود می کند .

 

یعنی مظاهر دنیا به گونه ای است انسانها را سرگرم و مفتون خودش می سازد .

ولی این ذات دنیاست ، اصولا ذات انسان اینطور نیست .

فطرة الله التی فطر الناس علیها

 

سرشت و ذات آدمی الهی است

و نفخت فیه من روحی

با این سرمایه ارزشمند می شود دنیا و آخرت را خرید و به نفع خود تمام کرد کافی است الهی زندگی کنیم .

 

 

 

 

 

فراز دیگری از خطبه ی متقین

تراه قریباً أمَلَه قلیلا زللُهُ

 

متقیان آرزویی بسیار کم و کوتاه دارند . و لغزششان در زندگی بسیار اندک است .

 

 

 

ما دو واژه و کلمه داریم که تصور می شود اینها یک معنا دارند

 یکی کلمه : آرزو  = أمل

و دیگری : امید = رجاء

 

شباهت شان فقط در این است که در هر دو چشمداشت و انتظار و توقع به چیزی و مطلوبی هست ولی تفاوتهای فراوانی این دو از هم دارند .

 

 

1 : آرزو هم به گذشته تعلق می گیرد ، هم به آینده .

مثلاً ای کاش درس میخواندم به جایی می رسیدم ، ای کاش معامله ماشین نمی کردم زمین می خردیم ، ای کاش فلان رشته تحصیلی را برمیگزیدم ، اما آینده ، ای کاش اسم من در جذب نیرو در بیاید ، ای کاش مأموریتم فلان شهر بشود  .

 

 

2 : آرزو هم به امور و مسائل ممکن و قابل تحقق ، تعلق می گیرد ، هم به امور غیر ممکن .

 

کاشکی هزار گوسفند می داشتم و سرمایه ای به هم میزدم یا فلان ماشین زیر پایم بود ، اینها قابل دسترسی است . غیر ممکن نیست ، ولی آروزی غیر ممکن کاش 2000 سال عمر کنم ، کاش بال در می آوردم و همه جا پر می کشیدم ، کاش روی هوا ساختمان می ساختم .

 

 

 

اما رجاء و امیدواری بر عکس آرزو و أمل است .

رجاء فقط به آینده تعلق می گیرد .

رجاء به امر ممکن و دست یافتنی تعلق می یابد .

رجاء به امور مادی و دنیایی یا اخروی تعلق میگیرد  ، ولی آرزو و أَمَل به امور مادی و دنیایی اختصاص دارد ، که اگر طغیان کند صاحبش را بیچاره می کند و از اعتدال خارج می کند ، به طوری که برای رسیدن آرزوهای بی حساب دست به هر خلاف و جنایتی می زند تا به منظورش نایل شود .

 

امیر المؤمنین فرمودند : آرزو های طولانی موجب چیرگی شیطان بر دل غافلان است .

 

امام صادق (ع) فرمودند : هر که یقین دارد تمامی محبوبها ودوست داشتنیهایش روزی از او گرفته و جدا خواهد شد و نهایتاً خود را در خاک خفته و حساب و کتابی در پیش دارد و آنچه بر جای می گذارد به کارش نخواهد آمد ، و آنچه از پیش فرستاده بدان نیازمند می شود ، شایسته و سزاوار است ، رشته امید و آرزویش را کوتاه کند .

بنابراین آرزو های انسان باید در راستای رشد و تعالی و سعادتمندی و عاقبت به خیری او باشد .

البته برای رسیدن به خواسته ی معقول در چارچوب تعالیم شرع و دین باید نهایت سعی و تلاش منطقی را داشت و با استفاده از عقل و اندیشه و ارزیابی درست در راه رسیدن به خواسته های تعالی بخش به راه افتاده ، در عین حال که تسلیم قضاء و قدر الهی و مطیع فرامین و خواسته های حضرت حق هستیم .

بنابراین آنچه در قرآن و در روایات بر آن تاکید شد و صحّه گذاشته شد ، امید و رجآئی است که به عنوان تحفه و عطیه الهی برای چرخش حیات و زندگی بشر و موتور پرشتاب و انگیزه بخش او معرفی شده ، به طوری که اگر روزی این امید از انسان گرفته شود ، دوران خمودگی و ایستاییِ حیات انسانی فرا می رسد .

پس اگر کسی امیدی به چیزی دارد باید در تحصیل آن تلاش و جدیت به خرج دهد . با صِرف آرزو و خیال پردازی ، چیزی نصیب انسان نمی گردد .

به قول شهید مطهری : غالب افرادی که از نظر روح و روان سالم و با نشاط هستند و انحرافی پیدا نکرده اند ، کمتر به تخیل و به هم بافتن آرزوهای طولانی و دراز و نامعقول می پردازند ، همیشه عملی فکر میکنند و عملی آرزو می کنند ؛

یعنی آرزوی آنها در جهت همان مداری است ، که در زندگی دارند و بر روی بال و پَرِ خیال نمی نشینند تا آروزی امور غیر ممکن و ناشدنی کنند .

شکی نیست که انسان با امید و آرزو زنده است ، شب هنگام ، به امید صبح و روزی سرشار از موفقیت و سعادت به بستر و رخت خواب می رود ، به فرموده نبی مکرم اسلام ، اگر امید نبود هیچ مادری بچه اش را شیر نمیداد و هیچ کشاورزی زمینی را شخم نمیزد و بذری نمی پاشید .

بدون شک آنچه در کلام امیر المؤمنین مذموم و ناپسند شمرده شده و فرمود : تراهُ قریباً أمَلُه .

متقیان را می بینی که مرام و سبک زندگیشان اینگونه است آمال و آرزوهای کوتاهی دارند .

یعنی آروزهای آنان متناسب با میزان استعداد و توانایی و محدوده قدرتشان هست و کوتاهی عمرشان را نیز در نظر می گیرند که کفاف تحصیل همه آروزها را نمیکند ، از سوی دیگر یقیناً متقیان به این حقیقت رسیده اند ، که آرزوهای طولانی و غیر معقول و دور از دسترس چیزی جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن در ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرعی و چارچوب دینی ، چیزی برای صاحبش به دنبال ندارد .

خیر و ثمری را حاصل نمی کند .

اراده و امید و آرزوی انسان تنها جزئی از علت تحقق خواسته است ، عوامل ناشناخته فراوانی هستند ، اراده و امید و آرزوی انسان جزئی از علت محقق خواسته است . عوامل ناشناخته فراوانی هستند که یک انسان به مقصودش نمی رسد .

 

 

 

 

خطبه ی دوم

 

قال الحکیم فی کتابه

ولقد وصینا الذین اوتو الکتاب من قبلکم و ایاکم ان اتقوا الله

 

همانا ما به کسانی که پیش از شما به آنها کتاب آسمانی دادیم سفارش کردیم و به شما نیز توصیه می نماییم از خدا پروا داشته باشید .

لذا فراخوان عمومی الهی و چکیده دعوت قرآن در یک جمله خلاصه می شود . تقوا تقوا .

 

 

مناسبتهای هفته

 

 

1 : شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن و هفته قوه قضائیه

 

دو حادثه سنگین و غمبار که تا تاریخ است از خاطره و یاد مردم بزرگ و انقلابی ما تلخی آن نخواهد رفت ؛ حادثه ی ششم تیر ماه سال 1360

اول ؛ سوء قصد به جان مقام معظم رهبری * حضرت آیت الله العظمی الإمام خامنه ای * در مسجد ابوذر ، که حضرت آقا دچار مصدومیت شدید شدند ، اما به فضل الهی خدا خواست وجود شریفشان برای امت به عنوان یک ذخیره باقی بمانند و مردم همچنان از انوار تابان و درخشان ایشان ، استضآء نمایند .

 

 

دومین واقعه دلخراش و جانسوز ، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت بهترین مهره های انقلاب و یاران مخلص امام ، که سید الشهدا مظلوم انقلاب آیت الله بهشتی و 72 تن از همسفرانش بود .

 

که حقّاً حیاتش مایه برکت و شهادتش موجب تحکیم و تقویت انقلاب و نظام بود ، یقیناً یادش همیشه زنده خواهد ماند .

قضاوت ، داوری و دادرسی در اسلام از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است ، به طوری که در برخی تعابیر حل و فصل بین دو انسان و مسلمان جزو عبادات بلکه اعظم عبادات شمرده می شود .

 

 

 

قال رسول الله (ص) : عدل ساعة خیر من عبادة سبعین سنة قیام لیلها و صیام نهارها

رسول خدا فرمودند : یک ساعت به عدالت رفتار کردن ، بهتر از هفتاد سال عبادتی است که شبهایش را انسان کاملا بیدار باشد و روزهایش روزه دار .

در هر حال منصب و جایگاه قضا ، جایگاه بس خطیر و والا و حساسی است . متولی حفظ جان و مال و حقوق فردی و اجتماعی مردم است و امنیت و آسایش برقراری نظم در جامعه بدون هیچ شک و تردیدی مرهون تلاش و کوشش و همت و خدمت مسئولان قضایی می باشد .

چرا که پیامبر اکرم فرمود : سه چیز است که همه مردم نیازمند به آن هستند ؛ ( ثلاثة أَشیاء یحتاج الناس طرّاً إلیها ، ألامن و العدل و الخصب )

امنیت ، عدالت ، آسایش و آرامش

بنابراین رهبر عزیز انقلاب همزمان با بیانیه گام دوم انقلاب طی حکمی جناب آقای رئیسی را به عنوان سکّان دارِ این دستگاه مهم و گسترده قرار دادند ، با چند مأموریت ویژه .

1 : دستور کار قرار دادن سند تحول و التزام و پایبندی به آن بدون عجله و مماطله

2 : مردمی و انقلابی بودن و روحیه ضد فساد داشتن قضاوت

3 : به کار گیری عناصر سالم ، صالح و پاکدست در رأس دستگاه قضاء

4 : ملاحظه این و آن نداشتن در برخورد قضایی ، ملاک عدالت باشد

5 : تقویت روحیه عزت و شرافت در قضات محترم برای نفوذ پیدا نکردن شیادان

 

 

 

 

 

 

صدور قطعنامه جدید شورای حُکّام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران

 

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، پس از مدتها و دفعات متعدد اعلان همکاری خوب ایران اسلامی با آژانس انرژی هسته ای نسبت به دو سایت مشکوک ، گویا نشان از رسیدن مرگ حتمی برجام است .

اگر مسئولان کشور ما بیدار شده باشند و همچنان دل در گرو اروپا و برجام نداشته باشند ، گزینه بی دردسر و تمام کننده برای ایران و کوبنده و خشم آوری برای اروپا و در کنار آن سطح غنی سازی از چهار و نیم درصد را به رقم 20 درصد و بیشتر برساند .

ایران می تواند همه موارد تعهّدی خود را در اسرع وقت کنار بگذارد و روند خروجش از برجام را به شدت به نهایت و پایان برساند .

و الا همان روند گستاخانه ادامه خواهد داشت ، فراموش کردیم سخنان رهبری را .

 

روزی که حضرت آقا فرمودند : من به مذاکره خوش بین نیستم

گفتند : باید واقع بین بود

فرمود : کشور را معطل مذاکره نکنید

گفتند : در انزوا نمی توان به توسعه رسید .

فرمود : زیر دستکش مخملی دست چُدنی دارند .

گفتند اوباما انسان مؤدبی است

فرمود : باید قوی شویم ، این زبانی است ، که دنیای استکبار میفهمد

گفتند : ما خودمان زبان دنیا را بلدیم

فرمود : به ظرفیتهای داخلی خودمان توجه کنیم

گفتند : خزانه خالی است

فرمود : اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات است

گفتند : توانمندی ما در حد آفتابه لگن و آبگوشت پز است

فرمود : گامها را متوازن بردارید و تا تعهّد ندادند اقدام جدید نکنید ، همین که خرشان از پل بگذرد به ریشتان می خندند .

گفتند = امضای کِری تضمین است

فرمود : قدم زدن با شیطان کار اشتباهی بود

گفتند : برای منافع ملت با هر کسی مذاکره می کنیم

فرمود : خطوط قرمز را رعایت کنید

گفتند : مسئولیت مذاکره با ماست

 

 

 

 

 

وضعیت نابسامان و افسار گسیخته بازار

 

مردم شریف و بزرگوار کشور ما خصوصا در غرب استان چند ماهی است گرانی های لجام گسیخته ای را تحمل می کنند ، بازار ارز ، طلا = مسکن _ خودرو که این اقلام گوی سبقت را از چیزهای دیگر ربوده اند .

 

آنچه نگرانی را تشدید میکند ، فشار مضاعف بر آسیب دیدگان از وضعیت کرونا است و از دست دادگان شغل و درآمد ، اگر کسی بگوید گرانی عاملش تحریم و اقدامات ناجوانمردانه دشمنان عنود این نظام است ، این مطلب قابل پذیرش است ، اما عوامل دیگری هم وجود دارد که موجبات رنجش و نارضایتی شدید مردم عزیز کشور ما را فراهم ساخته ، همچون باندهای مافیایی که به دنبال منافع بادآورده خود در هر شرایطی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشورند ، که این فرصت طلبان نفوذ و رابطه زیادی در مناصب و مقامات سطوح بالا و میانی دارند .

 

2 : عدم وجود نظارت هوشمندانه و فعال و مستمر و کارآمد از سوی دستگاه های مرتبط و آسودگی خیال از سوی فرصت طلبان و گرانفروشان .

 

3 : عدم هماهنگی میان دستگاه ها و وزارت خانه هایی همچون وزارت صنعت و معدن و کشاورزی ، که همیشه موجب اختلال در کالاهای کشاورزی و دامداری و بازار لبنیات و میوه وغلات و امثالهم می گردد ، گاهی شاهد افزایش کشت محصولی هستیم که موقع برداشت جمع آوری آن محصول به جهت ارزانی آن و بالا بودن هزینه به صرفه نیست .

و سال بعد کاهش بی اندازه کشت و گرانی جنس را شاهدیم ، پس از 41 سال هضم این مسائل بسیار دشوار است .

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

1399

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی

آخرین مطالب