10 فروردين 1403

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس مورخ ۳۰ / ۳ / ۱۳۹۹

گزارش خلاصه ی از خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری

 

مورخ : 30 / 3 / 1399

 خطبه اول

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

 

 

 

قال رسول الله (ص) :

 

"مَن أطاع الله عزّوجلّ فقد ذكر الله وإن قلّت صلاته وصيامه وتلاوته للقرآن".

بحار الأنوار / جلد 77 / صفحه 86 / حدیث 3

« رسول خدا فرمودند : هر کس خدای بزرگ را فرمانبری و اطاعت کند ، همانا ذکر خدا نموده .

هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن و قرآن خواندنش اندک و کم باشد » .

 

 

 

شرح فراز دیگری از کلام نورانی امیر المؤمنین در اوصاف متقیان و پارسایان

 

حضرت می فرمایند :

 

یمزُجُ الحِلمَ بِالعلمِ وَ القَولَ بالعَمَل

 

یکی دیگر از ویژگی های متقیان به صورت عینی و عملی ُ هر کسی می تواند در آنها مشاهده کند .

در هم آمیختگی حلم و بردباری آنان با علم و حرفشان با عمل است .

 

 

امام مجتبی (ع) در بیانی نغز و زیبا می فرماید :

الحلم کظم الغیظ و ملک النفس

حلم فرو بردن خشم و تسلط بر نفس و درون خویش است .

حلم و کظم غیظ هر دو به معنای خویش نگهداری به هنگام بر افروخته شدن و فوران نمودن خشم و هیجان فوق العاده بر اثر نا ملایمات و گزندهای روحی است .

 

نکته  ظریف و زیبایی از حیث لغوی برای کظم غیظ بیان شد و آن اینست که گفتند کظم در لغت به معنای بندی سات که سر مشک را می بندند ، آن زمانی که مشک را پر از آب کرده باشند .

کناهیه از کسی که وجودش از خشم و غضب پر شده و نزدیک به حالت انفجار است . اما خودش را کنترل می کند و از ظغیان نفس جلوگیری می نماید و کظم غیظ می کند .

بنابراین فرو نشاندن خشم از روشن ترین و بارزترین مصادیق حلم است .

به طوری که انسان رو از جوش و خروش نا معقول و خطرناک و زننده ،  باز میدارد و نجات می دهد .

حلم و کظم غیظ ضد غضبند و هر دو از اخلاق حسنه و صفات فاضله اند و جزو اشرف کمالات نفسانیه .

به طوری که اگر در کسی نباشد ، خصوصا آن شخص عالم و دانشمند و شهره به فضل باشد ، در روایات معصومین علیهم السلام به عنوان انسان سفیه و فاقد عقل و خرد معرفی شده است .

 

 

قال علی (ع) : الحلم نورٌ جوهره العقل

چون اگر منبع و خزانه علم و دانش باشد ولی از حلم و بردباری و صبر محروم باشد ،ف کمترین نفع و سود و ثمری از علمش نخواهد برد ، در واقع آثار عملی علم عالم و یا نتیجه قولی مدعی فضل خودش را در حلم و عمل به آن نشان می دهد .

آنقدر مسأله حلم و بردباری مهم است که رسول خدا (ص) به صورت دعا و درخواست از خداوند عرضه می دارد ، پروردگارا مرا به واسطه علم بی نیاز ، و غنی کردن به صفت حلم ، زینت بخش .

در روایات آمده که خداوند هرگز عالمی را با وجود حلم ، خوار و ذلیل نکرده است .

در قرآن کریم حلم به عنوان اوصاف ذات ربوبی ذکر شده است : ان الله غفور حلیم و یا والله غنی حلیم

و هنگامی که می خواهد ویژگی های ممتاز و ارزشمند پیامبرانش را بیان نماید ، آنان را انسانهای حلیم و بردبار معرفی می فرماید ، نظیر این آیات : ان ابراهیم أوّاهٌ حلیم .

و در جای دیگر می فرماید : فبشرناه بغلام حلیم .

ما به ابراهیم بشارت پسری دادیم که حلیم و بردبار است .

معلوم می شود خداوند وقتی میخواهد پیامبران و اولیاء اش را بستاید و تمجید کند و آنها را متصف به صفتی نماید ، بهترین صفات را برایشان بکار می برد ، که حلیم بودن رأس و تاج همه ی کمالات است .

راستی اگر حلم پروردگار عالم در برابر گنهکارات و عاصیان و انسانهای کم ظرفیت نبود و اگر انبیا از حلم وبردباری لازم برخوردار نمودند ، چه ها که بر سر گنهکاران نمی آمد ، همه خطاکاران به سرعت عذاب و مکافات می شدند ، و یا انبیاء او می بایست مرتب دست به دعا برای نزول عذاب و بلا می شدند ، در حالی که می بینیم خداوند بزرگ در برابر بسیاری از گناهان سنگین و عظیم ، همچون اعمال زشت زلیخا با یوسف حلم می ورزد و تعجیل در عقوبت که نمی کند هیچ ، بلکه زلیخا را عاقبت به خیر هم می کند یا در مورد گناهان و عملکرد شیطانی فرزندان  یعقوب پیامبر نسبت به فرزندش یوسف که موجبات رنج و مصیبت او را فراهم آوردند و تا حد قتل یوسف (ع) پیش رفته بودند ، ولی هم خداوند حلم ورزید و هم پیامبرش یعقوب و یوسف بردباری کردند و عاقبت آنها را بخشیدند .

خلاصه آنکه چه زیبا و قشنگ خواهد بود حلم ورزیدن هر کدام از ماها در مقابل دیگری با اوضاع سخت و دشوار ، کم صبری و کم حوصلگی و کم ظرفیتی های جامعه ، پدر نسبت به فرزندان حلیم باشد . شهروندان در کوچه و بازار و ترافیک خیابانها شکیبا و بردبار .

آنان که از حلمو حوصله برخوردارند درونشان منور به نور امنیت است .

 

 

 

 خطبه دوم

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

 

الحديث. - و في الخصال،: بأسانيد عن الرضا عن آبائه (ع) قال قال: رسول الله ص: إذا كان يوم القيامة تجلى الله عز و جل لعبده المؤمن - فيوقفه على ذنوبه ذنبا ذنبا - ثم يغفر الله له لا يطلع الله له ملكا مقربا و لا نبيا مرسلا - و يستر عليه أن يقف عليه أحد، ثم يقول لسيئاته: كوني حسنات 

کتاب المیزان في تفسیر القرآن جلد صفحه 182

عیون اخبار الرّضا / صفحه 233 / حدیث 57

 

 

« امام رضا علیه السلام فرمودند : هنگامی که قیامت بر پا می شود . خلایق حاضر می گردند . خداوند بر قلب عبد و بنده مؤمنش تجلّی می کند و او را نسبت یه تک تک گناهانش آگاه می سازد سپس از روی لطف و مغفرتش بدون آنکه هیچ فرشته مقرب و پیامبر مرسلی متوجه شود ، از تمامی گناهانش در می گذرد و هر چه موجب ناراحتی و تنفرش بود را از او مخفی می کند و می پوشاند و آن گاه به تمام گناهانش خطاب می فرماید ، تبدیل به حسنات بشوید .

 

 

مععلوم است که خداوند نمی خواهد با عدالتش با چهره جلالش با بندگان مؤمن برخورد کند و الّا این نماز و روزه و عباداتی که ما داریم به تعبیر حضرت امام ،  اگر خداوند می خواست پاداش به ما بدهد ، یک شهر کوچک دنیایی را میداد ، چه برسد به بهشت با آن عظمت و آن همه نعمت .

 

 

31 تیر ماه روز سازمان تبلیغات اسلامی را به برادارن و خواهران و خدمتگزاران عرصه تبلیغ و نشر و گسترش معارف و فرهنگ دینی تبریک و خدا قوت عرض میکنیم .

 

تبلیغ و رساندن صدای دین به گوش و پیام دین به جان و روح انسانها یکی از با ارزش ترین کارها و مأموریتهایی است که خداوند افرادی چون انبیاء و واصیا و اولیای خود را صاحب چنین شأن و منزلت دیده و انتخاب کرده ، کاری که در جای خود حلاوت و شیرینی دارد اما سراسر آمیخته با درد سر شماتت شنیدن و رنج و مرارت دیدن است کسی که خالصانه و بدون هیچ ملاحظه غیر خدایی بخواهد در این راه وظیفه اش را انجام بدهد مثل پیامبر و ائمه سنگ باران می شود و هجمه های زیادی را به جان بخرد . لکن نباید تردیدی به خود راه داد که این مأموزیت در جاده هموار و آسان نیست ، دست اندازهای مخصوص به خود را دارد ، امروز هم شما مشاهده کنید در حاکمیت نظام اسلامی که ظاهرا امور دست دینداران است ، چه جفا و ظلم ها نسبت به فرهنگ اسلامی و دینی و نهاد های با رویکرد اسلامی و انقلابی نمی کنند ، شما بودجه دستگاههای فرهنگی کل کشور را مقایسه کنید در طول سال با بودجه چند روز برخی از دستگاه ها برابر نمی کند ، در حالیکه بودجه تبلیغاتی در جهان از بودجه تسلیحاتی پیش گرفته .

سازمان تبلیغات با وجود این محدودیتها ، دارد همین اندازه تلاش میکند و برنامه های قرآنی و معارفی و فرهنگی اجرا می کند .

 

امام خمینی فرمودند : امیدوارم با تلاشهای پیگیر و با استفاده از نیروهای مومن ،  به انقلاب اسلامی از عهده این مهم بر آیید .

 

رهبری انقلاب فرمودند : این مجموعه سازمان تبلیغات بالاترین و منسجم ترین مجموعه ای است که در طول تاریخ تبلیغات داشته ایم .

 

هفته مبارزه با مواد مخدر را که از 2 دوم تیرماه تا 8 تیر در تقویم کشور ما اختصاص یافته .

در حقیقت به لحاظ اهمیت و حساسیت بسیار زیاد موضوع اعیتاد است

 

یکی از چالش های جدی و نگران کننده برای سلامتی عمومی جامعه بشری ، خصوصا کشور عزیز ما روی آوردن افراد در گروههای سنی مختلف به این ماده هلاک کننده و ویرانگر است . برادران و خواهران گرامی همشهریان بزرگوار اعتیاد هرگز یک مسأله شخصی و خصوصی تیسا تا بگوییم به ما چه ربطی دارد . در نتیجه احساس بی تفاوتی و بلا تکلیفی نسبت به آن و مبتلایان به مواد مخدر نداشته باشیم ، بلکه معضل و تهدید و خطر بزرگ اجتماعی است  که این بلیه تنها سلامت جسمی افراد را دچار آسیب و زیان نمیکند. بلکه عوارض بسیار ویرانگر و زشت اخلاقی ، فرهنگی اقتصادی ، تربیتی و خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد و جامعه و افراد سالمی هم که در آنجا زندگی می کنند را به شدت زیر سوال می برد . و علامت سوالی بزرگ در برابر عملکرد مسئولان آن قرار  می دهد ، آنقدر خطر اعتیاد به مواد مخدر نگران کننده است که امروزه آن را درکنار برخی از خطرهای درجه ی اول جوامع بشری همانند خطر و ترس از بمب هسته ای و فقر عمومی و آسیب به محیط زیست قرار می دهند .

لذا صدای همه بزرگان ، اندیشمندان و دغدغه مندان دنیا بلند شده است که باید هر چه زودتر دست به کار شد و یک جنبش جهانی برای علاج و رفع این مشکل براه انداخت ، چون تهدید اعتیاد مربوط به یک قوم و ملت و کشور نمی شود ، همه ی کشورها را درگیر خود کرده است ، چالش فراگیر است ، در کشورما اعتیاد به مواد مخدر از سنین بالا به جوانی و نوجوانی گسترش پیدا کرده .

 

حال چه باید کرد ؟ راههای پیشگیری چیست؟

 

1 : خانواده های مکرم رابطه صمیمانه با فرزندانتان داشته باشید ، با حوصله سخنان بچه ها و درد دل هایشان را گوش بدهید  .

 

2 : نظارت حکیمانه و دلسوزانه نسبت به اوضاع بچه ها ، چگونگی رفتار و رفت و آمد دوستانشان داشته باشید . (حدود 69 درصد از معتادان کشور از طریق دوستان معتاد شده اند )

 

3 : ابراز عشق و علاقه با ثبات و مستمر خدا میداند که چقدر در سلامت روان و روح فرزندانتان مؤثر است .

 

4 : اوقات تفریح و فعالیتهای نشاط آور را از آنها سلب نکنید ، خصوصا صله ارحام و مسافرت و پارک و تفرجگاه ها از قلم نیفتد .

دست گیری مردم همیشه در سایه معاونت اجرایی قوه قضاییه سابق و تیم حدودا 22 نفره او از حوادث مهم این روزها ی کشورمان بود .

هر چند آسیب جدی و جبران ناپذیری  برای دستگاه قضایی ما محسوب می شود و وجهه آن را به شدت مخدوش حشوه ساخته ، ولی امیدها را در دلها زنده کرد ، باور مردم را به اجرای عدالت واقعی در سط.ح عالی که برخورد با آنان غیر متصور بود ، نزدیکتر کرد ، چون بیست سال کسی با آنها کاری نداشت ولی طی یک هفته اقای رئیسی ریشه کنشان کرد .

ریاست محترم دستگاه قضا ، جناب آقای رئیسی از یکسال پیش که چند روزی به مسند قضا نشسته بود وقتی این دستور بازداشت اکبر طبرسی و همدستان او را صادر کرد ، خواست در همان گام اول ورودش اعلام کند شعار و مرام قوه قضائیه ای که او عهده دار مسئولیتش هست از درون خود ، مبارزه با فساد و بی عدالتی را شروع می کند ، بدون هیچ ملاحظه ای حتی اگر در ظاهر سیمای قوه قضائیه از نگاه مردم خدشه دار گردد و می ارزد تا اعتماد عمومی برگردد و جامعه احساس کند در بدنه نظام هستند ، کسانی که با زالو صفتان و مجرمان و مفسدان همانند آحاد پایین اجتماعی چنانچه مرتکب جرم شوند برخورد سخت می نمایند و عنوان و مقام و قدرت آنان عامل ایمنی و نجاتشان از کیفر و مجازات نخواهد بود .

ولی سخن در اینجاست با وجود این همه دستگاه های نظارنی و حراست و چشمهای مخفی نگر ، این همه جرم ، آن هم در سطوح بالا و میانی مسئولین . چرا چرا ؟؟؟

 

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

  

1399

 

 

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی