10 فروردين 1403

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 26 / 2 / 1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری

 

مورخ : 26 / 2 / 1399

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

جایگزین خطبه نماز جمعه در فضای کرونایی کشور

ادامه مواعظ گوهر بار لقمان حکیم به فرزندش

 مشاهده آیه در سوره

  

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

 

مشاهده آیه در سوره

[31–13] (مشاهده آیه در سوره)

 

« ای پیامبر من یاد کن ، وقتی که لقمان پند و موعظه به فرزندش گفت : ای عزیزم ، پسرم ، هرگز به خدا شرک نورز ، که شرک ظلمی بس بزرگ است » .

 

 

   شرک در اصطلاح ، عبارت است از اعتقاد و باور به وجود شریکی در ذات ، صفات ، یا افعال إلهی .

 

حال آن توحیدی که برای مسلمان بودن شخص ضرورت دارد و او را از گرفتار شدن در گرداب شرک حفظ می کند ، آنستکه در توحید نظری هم الله را واجب الوجود بداند و هم خالقیت و ربوبیت تکوینی و تشریعی و الوهیّت را منحصر به الله بداند ، بر اساس آیات قرآن کریم ، شرک فاقد هر گونه مبنای معقول و بنیان منطقی می باشد .

و انبیاء إلهی در مبارزه و مقابله با موضوع شرک به دنبال برهان و استدلال و منطق قوی بودند .

 

انبیاء و رسولان الهی سخن شان این بود ، اگر غیر از خدای واحد و یکتای بی همتا ، خدایان دیگر وجود می داشت ،  هر خدایی قدرت ذاتی و مخصوص به خود می داشت و بی گمان ، تلاش می کرد تا غلبه و تسلط و چیرگیش را بر دیگری اثبات کند و گسترش نماید ، در آن صورت فساد و تباهی و جنگ میان خدایان ، عالم هستی را تباه و نابود می کرد .

بنابراین شرک به خدا ظلم بزرگ و از بزرگترین گناهان در قرآن معرفی شده است .

 

 

   ظلم چیست ؟ ظلم در افواه عمومی به معنای ستم و آزار است ، یا به معنای ناقص کردن ، کم کردن و نادیدن حق .

ولی در حقیقت معنای ظلم قرار دادن چیزی در غیر موضع و جای شایسته و واقعی است .

بنابراین کمال نادانی و بی ادبی و جسارت است ، کسی مخلوق ، در برابرِ خالق و آفریننده ای که آن همه مهربانی و لطف و عنایت در حقّش کرده ، بر خلاف قاعده انسانی و اخلاقی و منطقی دیگران را که خود مخلوق آن خدای بزرگ و بی همتا هستند را جای او به عنوان إله و رَبّ قرار بدهند .

 

 

در حقیقت شرک از 3 منظر به عنوان ظلم محسوب می شد .

اول : آنکه نسبت به ذات پاک خداوند است که مشرک برای او شریک قرار داده .

 

دوم : مشرک به خودش ظلم کرده ، چون شخصیت خود را تا حد پرستیدن اشیایی مثل چوب و سنگ و مجسمه و حیوانات یا هر چیزی غیرِ خداوند یکتا پایین آورده و بی ارزش کرده .

 

سوم : شرک ظلم به اجتماع است ، چون جامعه دچار تفرقه و پراکندگی و دوری از برکات ایمان به خدای یکتا می گردد ، چنانچه در آیه 82 سوره مبارکه انعام فرمود : « الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ » . آنها که ایمان آوردند و ایمان خود را با شرک و ستم نیالودند در ایمنی کامل قرار خواهند گرفت و آنان هدایت یافتگانند .

 

 

   بنابراین جناب لقمان حکیم به فرزندش با تاکید می فرماید : شرک ، ظلم عظیم است به خدا ، مبادا مبتلا و گرفتار آن بشوی ، چرا که عظمت هر عملی ، به عظمت اثر آن است و عظمت معصیت به عظمت کسی است که با نافرمانیش صورت می گیرد ، در نتیجه بزرگترینِ نافرمانی و گناهان ، نافرمانیِ خدا و بزرگترین گناهان ، آنست که نسبت به او شریک قائل شویم .

 

 

   علی (ع) در لحظه شهادت به فرزندانش فرمود : سفارش من به شما آنست که : بخدا شرک نورزید و سنت پیامبر را تباه نکنید ، چرا که این دو ، ستون دین را بر پا می دارند و این دو ، چراغ را روشن نگه میدارند .

 از اینکه لقمان فرمود لا تشرک بالله ، آیه مطلق است ، یعنی تمام وجوه و اقسام شرک را در برمی گیرد ، چه شرک ذاتی ، چه صفاتی ، چه شرک در عبادت ، چه شرک در افعال ، چراکه بقول امیر المومنین : هر کدام از آنها سبب و عامل هلاکت هستند (سَبَبُ الهَلاکِ ، الشِّرک) ، مگر قوم با شرک ورزیدن هلاک نشدند با وجود آنکه غرق در الطاف الهی شده بودند و خداوند در تمام مشکلات آنها را یاری و نصرت بخشیده ، ولی معرفت توحیدی نداشتند ، در برابرِ کمترین وسوسه های شرک آلود ، زانو زدند و از موسی درخواست و تقاضایی را داشتند ، که کمال گستاخی و پر رویی و جسارت بود . « یا موسی اجعل لنا الهاً کما لهم آلهه  قالَ إنَّکم قَومٌ تَجهَلون » ، با این چنین زمینه جهالتی ، سامری ، آنها را با گوساله ای فریب داد .

نباید غافل شد که همیشه این عوامل و ابزار و زمینه ها وجود دارد ، چشم و بصیرت موسایی میخواهد که رسوا گر و در هم کوبنده سامریها باشد .

 

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 26 / 2 / 1399

 

 

 

 

 

 

1399

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی