10 خرداد 1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 19 / 2 / 1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

توسط حجت الإسلام : سید أحمد جبّاری

 

مورخ : 19 / 2 / 1399

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

جایگزین خطبه نماز جمعه در فضای کرونایی کشور

ادامه مواعظ لقمان حکیم به فرزندش را تقدیم می کنم .

يا بُنَيَّ ، خَفِ اللّه َ خَوفاً لَو أتَيتَ القِيامَةَ بِبِرِّ الثَّقَلَينِ خِفتَ أن يُعَذِّبَكَ ، وَارجُ اللّه َ رَجاءً لَو وافَيتَ القِيامَةَ بِإِثمِ الثَّقَلَينِ رَجَوتَ أن يَغفِرَ لَكَ .
فَقالَ لَهُ ابنُهُ : يا أبَتِ ، وكَيفَ أُطيقُ هذا وإنَّما لي قَلبٌ واحِدٌ .
فَقالَ لَهُ لُقمانُ : يا بُنَيَّ لَوِ استُخرِجَ قَلبُ المُؤمِنِ فَشُقَّ لَوُجِدَ فيهِ نورانِ ، نورٌ لِلخَوفِ ونورٌ لِـــلــــــــــرَّجاءِ   

 

روایت را امام صادق (ع) نقل فرمودند ، که لقمان حکیم به پسرش خطاب فرمود ، ای پسرم از خدا چنان بترس که اگر قیامت را با همه ی خوبیهای جن و انس دریابی ، باز هم ترس داشته باشد که خداوند عذابت نماید .

و به خدا چنان امیدوار باش که اگر قیامت با گناه همه ی جن و انس وارد گردی ، خداوند تو را مورد عفو و بخشش قرار دهد ، پسرش عرض کرد : پدر چگونه می توانم چنین باشم ، در حالیکه یک قلب دارم ، پدر فرمود پسرم اگر قلب مؤمن را خارج کنند ، دو نور در آن یافت می شود . (( خوف و رجاء ))

 

 

   از جمله مسائل مهم أخلاقی که در زندگی انسان نقش بسیار ایفاء می کند ، مسأله خوف و رجآء (ترس و امید) است .

یعنی انسانها باید از خداوند و عظمت و جلالت او و نیز پیامد پرونده أعمال خویش ترس و هراس داشته باشند .

در کنار آن باید در نظر داشت ، رحمت إلهی گسترده و فراگیر است ، نمی شود از الطاف واسعه إلهی مأیوس بود .

ویژگی مؤمنِ راستین را روایات ، داشتنِ این دو صفت و حالت بیان فرمودند :

امیدِ تنها ، بدونِ عمل ، فریب و غرور آفرین است .

خوفِ تنها نیز از رحمت إلهی و نا امیدی از غفران پروردگار خطر آفرین می باشد .

 

 

امّا أهمّیّت و ارزش خوف

   ترس از  خداوند افزون بر آنکه کمالات عرفانی و معنوی به دنبال دارد ، بلکه سرچشمه و منشاء بسیاری از فضایل انسانی و عامل اصلاح نفس می باشد  و وجود انسان را از امراض و درد های گوناگون علاج و خلاصی می بخشد .

   امام صادق (ع) به یکی از یاران خویش به نام اسحاق ، این چنین فرمودند : ای اسحاق از خداوند چنان بترس ، گو که او را می بینی ، اگر تو او را نمی بینی خدا تو را می بینید .

   این ترس از خداوند خصلت و شیوه اولیاء إلهی و پارسایان معرفی شده : « الخَشیَةُ مِن عَذابِ اللهِ شیــــمَةُ المُتّــقـیــــــــن » چرا که خوف از پروردگار رابطه مستقیم با ایمن بودن از عذاب إلهی در قیامت دارد ، سؤال شد ، ایمن ترین مردم در قیامت کیانند ؟

جواب داد ، کسانی که در دنیا بیشترین ترس و خوف را از خداوند داشته اند .

سلمان فارسی از بازار آهنگران کوفه عبور می کردند ، دید جوانی با حالت غشوه نقش بر زمین شده ، قدری صبر کرد تا جوان به حالت عادی برگشت ، پرسید جوان بیماری داری ، چرا به این حال در آمده ای ؟

آن جوان در پاسخ به سلمان فارسی عرض کرد : وقتی از مقابل این کارگاه آهنگری عبور می کردم که آهنگر با چکش آهنگری بر سر آهن به شدت می کوبد ، به یاد آیه شریفه « وَ لَهُم مَقــــامِعَ مِن حَدیــــــــــــــــدٍ » ( برای کفار گرزهایی از آهن سوزانی که دست مأموران عذاب هست ، بر سر آنان می کوبند ، افتادم از خود بی خود شدم .

از آن سوء امید مهمترین نیاز هر انسان برای ادامه زندگی است ، چرا که جهان تجلّی آرزوهای صحیح و عقلانی است .

اگر این نوع امید نبود ، این همه تحوّلات شگرف و پیشرفتهای عظیم در صنعت و تکنولوژی پدید نمی آید .

همه ی اینها ارمغان امید بشر به آینده و زندگی است ، چنانچه نا امیدی موجب قطع ریشه زندگی است و در أکثر موارد ، عامل و ریشه ی خودکشی ها و انزوای اجتماعی ، همین یأس از ادامه حیات است .

 

 

   أمیرالمؤمنین می فرماید :

« أعظَمُ البَلآءِ إنقِطاعُ الرَّجــــــــآء »

( بدترین و خانمان سوزترین بلیه نا امیدی در زندگی است ) .

 

   این امید در أمور معنوی و دینی انسان نیز نقش سازنده و تعیین کننده ای دارد ، آنانی می توانند از دلِ خطرها و سختیها عبور کنند که روحی لبریز از امید به حق و قدرت و لطف پروردگار عالم دارند .

وقتی انسان به سفره گسترده رحمت إلهی و عنایات بی نهایت او می نگرد که چگونه تمام وجودش را إحاطه کرده ، آرزوهای انسان قوّت می گیرد و شکوفه می زند و امیدوار به رحمت إلهی می گردد .

اینجاست که انسان گنهکار ، با دیدنِ اقیانوسِ بی کران غفران خالق یکتا ، بن بست و یأس را بی مفهوم و بی ارزش  می انگارد و خود را در آغوش رحمت خدا می بیند و هرگز نه از عذاب إلهی ایمن می شوند و نه از رحمت حضرت حق نا امید میگردند ، بلکه خوف و رجآء را توأمان ضامن نجات و تکامل و سعادتمندی خود می بینند .

 

 

   خداوند در آیه 49-50 سوره حجر خطاب به پیامبر رحمتش می فرماید : « ۞ نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ ۞ » _ تجلّی خوف و امید است _ این آیه شریفه إعلام می کند ، پیامبر من درهای بهشت من بروی گنهکاران امیدوار و خائف و ترسانم گشوده شده است .

رسول مهربانی ام ، به بندگانم برسان و خبر بده که بخشایشگر و مهربانم ، ولی اگر گستاخ باشند و تجرّی کنند و دچار غرور نسبت به رحمت من بشوند ، عذاب و کیفر من نیز دردناک خواهد بود .

لذا علمای علم أخلاق فرمودند : بیم و امید دو بالِ تکامل و پرواز مؤمن اند .

علی (ع) فرمود : خَیرُ الأعمالِ إعتدالُ الرّجاءِ و الخَوف

 

 

 

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 19 / 2 / 1399

 

 

 

 

 

1399

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی

آخرین مطالب