10 خرداد 1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 8 / 1 / 1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

 

مورخ : 8 / 1 / 1399

 

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

   به دنبال مباحث هفته ی قبل ، از مواعظ جناب لقمان حکیم به فرزندش ، که در شرایط شیوع ویروس کرونا ، جایگزین خطبه های نماز جمعه ، در فضای مجازی ، برای شما بیان نمودم ، یک مورد اینچنین بود که به فرزندش خطاب فرمودند :

« پسرم دو چیز را در دنیا رعایت کن ، تا اهل آخرت باشی :

اول : آنکه همه سعی و تلاش خود را بکار گیر تا همنشین و رفیق خوب و صالح برگزینی ، تا تو را اهل آخرت نماید ، چرا که اگر همنشین بد و شرّ پیدا نمایی ، نشست و برخاست با او ، تو را اهل دوزخ و جهنّم خواهد کرد ، یعنی گویا نَفَس او اثر گذار خواهد بود .

. . .

. . .

   پس بدون شک یکی از عواملِ سازنده و شکل دهنده شخصیت و حقیقت انسان همنشین و دوست است که باید نهایت مراقبت را کرد . »

 

   و اما دومین نصیحت لقمان به پسرش در موردِ قناعت کردن ، که فرمود : « رعایتِ آن موجب اهلِ آخرت شدنِ انسان و رضای پروردگار عالم می شود » ، بیان داشتند :

 

« یا بُنَیَّ أغنی الناسِ مَن قَنَعَ بِما فی َیَدیهِ وَ أفقَرَهُم مَن مَدَّ عَینَیهِ إلی ما فی أیدِی الناسِ وَ علیکَ بِالیَأسِ عَمّا فی أَیدِی النّاسِ وَ الوُثوقِ بِوَعدِ اللهِ واسِعٌ فیما فَرَضَ عَلَیکَ وَدَعِ السَعیِ فیما ضَمِنَ لَکَ وَ تَوَکَّل عَلی اللهِ فی کُلِّ أُمورِکَ یَکفیک »

 

ای پسرم بی نیاز ترین مردم کسی است که به آنچه در دست آنان است ، قناعت کند و راضی باشد و فقیر ترین آنها کسی است که به آنچه در دست مردم است چشم داشته باشد و بر تو باد که بی توجه و مأیوس باشی از آنچه در دست مردم است و اعتماد تو به وعده خدا باشد و کوشش کن در آنچه که بر تو واجب شده و رزقی که برای تو ضمانت شده ، به تو خواهد رسید ، لازم نیست سعی بسیار در طلب آن داشته باشی و در تمام امور و کارهای خودت بر خدا توکل کن ، تا خدا تو را کفایت نماید .

 

 

   قناعت در لغت به معنای راضی بودن به آنچه قسمت و روزی انسان است یا راضی بودن به کم و قلیل می باشد ، ولی در اصطلاح ، حالتی است برای نفس که باعث اکتفا کردن انسان به قدر حاجت و ضرورت می گردد .

این که انسان بیش از هر چیز به خدایش متّکی باشد و با عزّت نفس و آبرومندی زندگی کند و هیچ چشم داشتی به دیگران نداشته باشد و از نداشتن امور مادی و کمبود ها اندوه گین و حسرت زده نباشد .

 

 

   رسول خدا (ص) وقتی که میخواهند علایم مؤمن واقعی را برشمارند ، این چنین می فرمایند :

« قنوعاً (قانعاً) بما رَزَقَهُ الله »

در مسائل دنیایی و مادی  به قسمت های إلهی راضی و قانع می باشند ، چنانچه جناب حافظ وصف حالشان را اینگونه بیان می کند :

 

در این بازار اگر سودی است ، با درویـــــــش خرسند است .

خدایا منعمـــــــم گردان  ، به درویــــــشی و خـرسندی .

 

اینجا کلمه ی درویش یعنی ، قانع و راضی در بازار دنیا ، اگر سودی می برد ، همان آرامش و آسودگی و راحتی روح  است ، شما ممکن است کسی را پیدا کنید که مال و اموال و ثروت فراوانی دارد و غرق در امکانات است ، ولی آرامش ندارد ، از زندگی راضی و قانع نیست ، گویا در تنگنای سخت و شدیدی قرار دارد ، احساس خفگی میکند ، چنانچه صفت حرص اینگونه است .

   حرص مقابل قناعت است . حریص خود را در مضیقه شدید روحی می بیند ، لذا قناعت یک حالت و صفت درونی است ، کاری به داشتن و نداشتن ندارد ، چنانچه ممکن است کسی فقیر باشد ، اما به شدت حریص به جمع کردن مال و اموال از هر طریق ممکن .

بنابراین انسان قانع از حیث درونی روحیه ی مناعت طبع دارد . به کمترین چیز راضی و قانع می شود ، از مادیات راحت می گذرد و تعلق خاطر و وابستگی قلبی پیدا نمی کند ، این خیلی مهم است که انسان همیشه خرسند و رضایت مند باشد و شاکر پروردگار عالم .

 

 

   امیرالمؤمنین (ع) فرمودند : « هیچ گنجی غنی تر از قناعت نیست » 

نفرمودند فقیر باشید ، فرمودند قانع باشید .

فقیر بودن با قناعت داشتن فرق می کند ، دین ما هرگز کسی را به فقر سفارش و دعوت نمی کند ، بلکه ترغیب و تشویق به کار و تلاش می کند تا سهم و بهره ی خود ، از رزق و روزی الهی را دریافت نماید ، ولی تلاش بیش از حد که حاکی از حرص و زیاده خواهی باشد ، مذموم شمرده شده است .

این حرص فراوان ، عارضه اش آن است که نمی گذارد انسانِ حریص به کسب و مال و در آمد حلالش راضی و قانع باشد ، کاری می کنند تا انسان از مرزبندی و حدود الهی رد و از خط قرمز ها عبور کند .

مثلاً خداوند امر کرده که از این کسب یا پول حرام دوری کنیم ولی طمع و حرص که موتور قوی شیطان است ، او را بشدت به سمت جمع آوری مال زیاد و حرام سوق میدهد .

انسان حریص در چارچوب کسب مشروع و حلال قرار نمیگیرد و نمی ایستد و یا اگر کسب مشروع و حلال هم دارد باز به بی راهه می زند .

 

   انسانهایی که قانع هستند ، دست به سمت هر کسی دراز نمی کنند ، در خانه ی این و آن نمی روند ، با کم می سازند ، تمام زندگیشان همیشه آبرومندانه است .

امیرالمؤمنین فرمود :

« ثَمَرَةُ القناعَةِ العِزّ »

نتیجه و خروجی قناعت ، عزّت و آبرومندی است ، دنیا پرستی و دنیا طلبی آبرویی باقی نمی گذارد ، مؤمنان قانع برای دنیا آبرو هزینه نمی کنند ،  اینها واقعاً آفت یک زندگی انسان مسلمان است که مرتّب آبرو گرو می گذارند تا مالی و پولی را از دیگران تقاضا می کنند .

متأسفانه در جامعه ای و زمانه ای زندگی میکنیم که تشریفات ، غوغا و بی داد می کند ، عدّه ای لوازم و اسباب و وسایل منزلشان را به سال نرسیده تغییر می دهند ، فرشهای پارسالی را جمع می کنند و فرش نو می خرند ، واقعا این زندگیها و سبک زندگی هیچ تناسبی با زندگی اسلامی و سیره اهل بیت علیهم السلام ندارد ، چرا که در کنار خانه و محله و شهر و روستای مان کسانی زندگی میکنند که نان شبشان را ندارند و در تنگدستی سنگینی قرار دارند ، ان شا الله با سبک زندگی اسلامی آشنا تر می شویم و قناعت را اساس زندگی مان قرار دهیم .

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی

آخرین مطالب