10 فروردين 1403

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس _ مورخ : 1 / 1 /1399

مواعظ و پند های جایگزین خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

 

  • مورخ : 1 / 1 / 1399

 

 

 

پند اول :

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

در ادامه مباحث مربوط به پندها و مواعظ لقمان حکیم که جایگزین خطبه ی اول در شرایط شیوع ویروس کرونا بصورت مکتوب در فضای مجازی تقدیم می کردم ،

این بار نیز با موعظه ای از لقمان حکیم به فرزندش « که البته شیوه بزرگان همیشه این است که نصیحت را برای فرزندانشان چه فرزندان حقیقی و چه فرزندان معنوی دارند و هرگز غافل از انسانهای مستعد و قابل پذیرش خیرخواهی نمی باشند » را بیان می نمایم .

 

   در این دو پند و موعظه نیز جناب لقمان حکیم به فرزندش خطاب می فرماید : پسرم دو چیز را در دنیا رعایت کن ، تا اهل آخرت باشی : 

   اول : آنکه همه سعی و تلاشت را بکار گیر تا همنشین و رفیق خوب و صالح پیدا کنی تا تو را اهل آخرت نماید ، چرا که اگر همنشین بد و شرّ پیدا نمایی ، نشست و برخاست با او ، تو را اهل دوزخ و جهنّم خواهد کرد ، یعنی گویا نَفَس او اثر گذار خواهد بود .

 

   در یک روایتی حضرت علی (علیه السلام) شدت اثرگذاری دوست در دوست دیگر را با یک مثال زیبا بیان فرمودند : 

قال علی (ع) : 

« صُحبَةُ الأشرارِ تَکسِبُ الشّرَ کَالرّیحِ إذا مَرَّة بِالنَّتِن حَمَلَت نَتنا »

 

از دوستی و همنشینی با افراد فاسد و شرور دوری کن که همراهی با آنها شرّ را دامنگیرت خواهد کرد ، بخواهی یا نخواهی همانند بادی که بر شیءِ بد بو و فاسد بوزد آن بوی بد را با خودخواهد آورد و به شامّه شما خواهد رساند و آزارتان می دهد ، بخواهی یا نخواهی آن باد چنین کاری خواهد کرد ، وزیدن باد هم که اختیاری نیست ، بی اختیار و اراده بوی بد همراهش خواهد شد ، خواه شما با چاشنی محبت این دوستی را انجام بدهید ، خواه مقاصد دیگر داشته باشید ، لذا حضرت فرمود ، این دوستی تنگاتنگ با دوستان فاسد کاری میکند که بوی عفن و گند آنها به شما نیز برسد .

 

   امام جواد علیه السلام فرمودند : از همنشینی با افراد بد بپرهیزید ، چرا که همنشین بد ، همانند شمشیری است که از نیام در آمده ، آن لبه تیزش هر آن ممکن است بر پیکرت اصابت کند و جانت را بگیرد ، چون دوست بد ، حفاظ ، مانع ، قید و بند و خدا ترسی در وجودش نیست ، آن غلاف وجود ندارد که حفاظ شمشیر است . 

هر لحظه منتظر ضربه و آسیب معنوی و اعتقادی از ناحیه دوست بد باش که دینت ، ایمانت و حُبِّ به اهل بیت را از جان و قلبت خارج کند .

 

   بسیار افراد مؤمن و معتقدی بودند که دوستان ناباب و فاسد سرمایه ایمانشان را از آنها به سرقت بردند و تهی دست و فقیر و بی ایمان و بدون حُبّ اهل بین از دنیا رفتند ، خصوصاً در این روزگار وانفسای خطرات فضای مجازی و شبهاتی که ایجاد می کنند .

لذا در زمان پیامبر نقل شده رسول خدا ، مهمان شخصی شد که کریم و سفره دار بود ، هرچه به پیامبر اصرار کرد از غذای او بخورد ، رسول خدا (ص) دست به سمت غذایش بلند نمیکرد ، فرمود : تا ایمان به خدای یکتا نیاوری از غذای سر سفره ات نخواهم خورد ، از آنجایی که برای میزبان سخت و دشوار بود که مهمان ، گرسنه از سر سفره ای بلند شود و آن را برای خود ننگ میدانست ، عرض کرد یا رسول الله ایمان به خدایت آوردم و شهادتین را گفت . ولی او دوستی داشت که بنا کرد علیه پیامبر و اسلامِ او ، در گوش این مرد تازه مسلمان ، سخنانی گفتن . 

در نهایت آن میزبان پیامبر تحت تأثیر سخنان ناشایست دوست فاسد و بی ایمانش قرار گرفت ، دو مرتبه رو به بی دینی و بی ایمانی برد .

آیه در شأنش نازل شد :

« یا وَیلَتی لَیتَنی لَم أتَّخِذ فُلاناً خلیلاً (28) لقد أضلّنی عَنِ الذِّکرِ بعدَ أذ جائَنی وَ کانَ الشَّیطانُ لِلإنسانِ خَذولاً (29) »

سوره فرقان / آیات 28 و 29

 

 

ای کاش فلانی را دوستم انتخاب نمیکردم ، او بد بود که مرا به گمراهی کشانید ، بعد از آن که قرآن به من عرضه شده بود ، پس شیطان همیشه خار کننده ، ذلیل کننده و فرو گذارنده انسان است .

 

   بدون شک یکی از عوامل سازنده و شکل دهنده شخصیت و حقیقت انسان همنشین و دوست است که باید نهایت مراقبت را کرد .

 

   دومین نصیحت لقمان به پسرش که فرمود رعایت آن موجب اهل آخرت شدن انسان است ، قناعت کردن می باشد ، که فرصت و مجال بیانش نیست .

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی