09 فروردين 1403

گزارشی از خلاصه ی خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس 4/11/98

گزارشی از خلاصه ی خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس

 مورخ : 4 / 10 / 98

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خطبه ی اول

 

 

قال علی (ع) :

« ذکر الله مسَرَّه کل متقٍ و لذّة کل موقنٍ »

   امیر المؤمنین فرمودند : یاد خدا مایه شادی و سرور هر انسان تقوا پیشه و لذت و شیرینی هر اهل یقینی است .

 

 

 

   امام باقر (ع) در جمع اصحابشان فرمودند : آیا به شما نگویم بهترین و پاکیزه ترین عمل شما نزد خداوند چیست و چه چیزی درجات شما را بیش از هر چیز  دیگر با میبرد و از درهم و دینار برایتان بهتر است ، حتی از دفاع با دشمنانتان افضل تر است .

عرض کردند بفرمایید .

حضرت فرمودند : یاد و ذکر خدا

 

 

« وَ تَحَرُّجاً عَن طًمًعٍ »

 

   اهل تقوا و پرهیزگاران از طمع پرهیز و دوری دارند ،

حرص حالت و صفتی است نفسانی ، بطوری که انسان را به جمع آوری و انباشتن چیزهایی که نیاز و ضرورت داشتنِ آن را ندارد تحریک و بر می انگیزاند ، بدون آنکه به حد و مقدار معینی قناعت و اکتفا کند .

حرص ، شدت تمایل درونی به چیزی را گویند ، ولی طمع شدت علاقه نیست بلکه تنها آرزو کردن چیزی است .

 

   انسان حریص به هر اندازه از مال دنیا بهره مند باشد باز هم به خاطر نداشته هایش احساس فقر می کند و برای رهایی از این حس یا به نظرش تحصیل آرامش خود را بیشتر به زحمت می اندازد تا آن چیزها را بدست آورد ، و لَو تَن دادن به کارهای ذلت بار باشد .

 

 

رسول خدا (ص) فرمودند :

« إیّاک و الطَمَع فإنَّه الفقر الحاضر »

 

   نبی مکرم اسلام همگان را هشدار دادند از اینکه گرفتار طمع شوند ، چرا که طمع فقر حاضر و نقدی است ، چون طمّاع دائماً در خود احساس کمبود می کند و همیشه چشمش بدنبال مال و دست مردم است .

 لذا ضعف ایمان و حبّ بدنیا از مهمترین عوامل پدید آمدن این بیماری مهلک و خطرناک روحی است .

لذا حضرت زین العابدین فرمودند :

همه خوبیها در قطع و بریدن چشم طمع از دست و مال مردم است ،  کسی که امیدش را از مردم قطع نماید و کارهایش را بخداوند رزّاقِ متعال واگذار می نماید ، خداوند تمامی امورش را اصلاح و اجابت می کند .

ناگفته نماند صافت حرص در همه انسان ها وجود دارد ، «إنِ الإنسانَ خُلِقَ هلوعاً»

لکن با نگاه إلهی باید آنرا به عنوان سرمایه و فرصت تلقّی کرد ، تا در مسیر کمال و خدمت و انجام وظیفه و مسئولیت از آن استفاده کرد نه به عنوان عامل تباهی و ذلت و در جهت منفی کلمه .

 

   حرص از فروع حبّ بذات است برای حق طلبی و کسب نهایت خیر و دفع همه شرور بگونه ای که به انسان انگیزه  و شور می بخشد .

 

چرا برخی از عبادت ، از کسب علم و از کارهای خیر سیر نمی شوند ؟ تازه هر چه خیرات می کنند عطششان بیشتر می گردد و احساس لذت مندی بیشتری پیدا می کنند . این به خاطر داشتن حرص مثبت است .

قال علی (ع) : « لا حرصَ کالمنافسته فی الدرجات » .

هیچ چیزی را ارزشمند تر از حرص در مسابقه و رقابتِ رسیدن به مقامات و درجات عالیه نیست ،  این چنین حرصی تمامی موانع راه کمال را بر طرف می کند .

حال اگر این صفت و حالت سازنده از مسیرش که کمال بخشش است خارج بشود و رنگ شیطانی بگیرد به یکی از بدترین رذایل اخلاقی و صفات غیر انسانی و مهلک تبدیل می گردد ، البته این در صورتی است که انسان خیر خود را در کسب منفعت دنیای ببیند و نگاه کاملاً مادی پیدا می کند و برای کسب دنیا اشتیاق نشان می دهد که از هر راهی هر چند خلاف رضای خداوند باشد ،  به جمع مال می پردازد و سیری ناپذیری او باعث می شود تمام عمرش را در این راه صرف کند ، این حرص از حرص های مذموم و ناپسند در آیات و روایات ماست و ریشه بسیاری از بد اخلاقی ها شمرده شده است .

 

قال علی (ع) : « الحرص ُ موقعٌ فی کثیرِ العُیوب »

   امیر المؤمنین (ع) فرمودند : حرص انسان را به عیبهای زیادی مبتلا می کند .

همه شنیده ایم و می دانیم نخستین گناه و نافرمانی در برابر خداوند ، گناه تکبّر بود که از سوی ابلیس صورت گرفت و دومین گناه حرص بود که از ناحیه آدم و آدمیزاد صورت گرفته که آدم و حوّا _علیهما السلام) مبتلای به آن شدند .

امروز هم سرچشمه بسیاری از جنایتها و درگیریها ، جنگها و خونریزی ها و قتل و غارتها و پشت کردن به اصول انسانی و فضایل اخلاقی ، همین حرص و فزونی خواهی است .

در روایت اصول کفر و طغیان و نافرمانی را 3 چیز بیان فرمودند :

1 : تکبّر از شیطان

2 : حرص از انسان

3 : حسد از قابیل

 

 

راه ریشه کَن کردن صفت حرض چشم و برداشتن و مأیوس شدن از آنچه در اختیار مردم میباشد هست ،

امام صادق (ع) فرمودند : چه زشت و قبیح است برای مؤمن میلو رغبتی که او را خوار و ذلیل می سازد .

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خطبه ی دوم

 مورخ : 4 / 10 / 98

 

قال علی (ع) : إذا صَعُبَت عَلَیکَ نَفسُک فاصعَب لها تَذِلُّ لَک

و خادِع نَفسَکَ عَن نَفسِکَ تَنقَد لَک

 

هر گاه نفس تو بر تو سرکش نماید ، پس تو نیز بر او سخت بگیر تا رامش کنی و آن را فریب ده تا تو را فرمان ببرد .

غرر الحکم ج1 ص 305

یکشنبه ششم بهمن سالروز حماسه مردم آمل در سال 1360

این روز هر چند گروهی مسلح و ضد انقلاب با هدف فتنه انگیزی علیه نظام نوپای اسلامی شورشی و کشتاری صورت دادند ولی حماسه ای را مردم شجاع ، بصیر و انقلابی به نمایش گذاشتند که نه تنها امام عزیز از آنها تشکر و قدردانی کردند بلکه قضیه ششم بهمن از چنان اهمیتی برخوردار بود که امام بزرگوار ما در وصیتنامه الهی و سیاسی و تاریخی خود از آن روز و حماسه بزرگ یاد کرد تا در طول تاریخ فراموش نشود ، چرا فراموش نشود برای آنکه حوادث و جریانات تاریخی هم درس است و هم عبرت در برهه و ادوار مختلف قابل تکرار بیش از 30 سال از آن حماسه میگذرد نه راه و مرام و آرمان های امام و رهبری عوض شد و نه دشمنان انقلاب عوض شدند پس آنچه آن زمان اتفاق افتاد و میتواند الان و آینده هم اتفاق بیفتد چنانچه 78و 88 و96 و98 اتفاق افتاد مهم بیداری و بصیرت است .

اهمیت حضور حداکثری در انتخابات

هیچ حرکتی و هیچ برنامه و سیاستی بدون حضور و مشارکت واقعی مردم موفقیتی در پی نخواهد داشت ، خصوصا در کشور عزیز ما ، چرا که جایگاه و نقش مردم در اندیشه و تفکر امام عزیزمان رضوان الله تعالی علیه بر اساس یک اصل و دیدگاه بنیادین حکومت اسلامی و نظام الهی شکل یافته بود که از آغاز تا پیروزی و از پیروزی تا استمرار و تداوم یک نهضت و انقلاب مردم صاحبان و متولیان و حامیان و پشتیبانان آن نهفتند و لذا انتخابات و نقش دادن به مردم در نظام ما یک حرکت نمایشی و سمبلیک و تبلیغاتی نیست و نبوده پایه  و اساس نظام بر همین قاعده و اصل مردم سالاری دینی بود و مردم سالاری دینی نیز با شرکت مردم با حضور مردم با اراده مردم با انتخاب مردم ، با عقلانیت و عاطفه مردم و با اقدام و تحول گرایی مردم صورت می گیرد.

این اندیشه و خواست امام  راحل تا لحظه آخر  عمر شریفشان بدون تغییری بوده است و همیشه با محدود کردن اختیارات مردم بشدت مخالفت میکردند و تمام امور سعی داشتن از قدرت بسیج توده مردم استفاده برای نظام و انقلاب داشته باشند از در هم شکستن رژیم طاغوت پهلوی گرفته تا تسخیر لانه جاسوسی و دفاع مقدس و تمام صحنه های سیاسی اجتماعی و نظامی و فرهنگی اعتقاد راسخ به حضور مردم ، مشارکت مردم و رای و انتخاب مردم داشتند و میزان و ملاک را نیز رای ملت می دانستند لذا بارها فرمودند " حضور شما مردم در صحنه است که توطئه های ستمگران و حیله گران تاریخ  را خنثی میکند، حضور شما در صحنه است که گرد یاس و درماندگی بر چهره های منافقین و متحدان بی آبرویش می باشد ، حضور شما مردم مومن است که تمام من ها و منیت های شیطانی را در هم کوبیده و ما اخوت و برادری و یکپارچگی را جای آن نشانده لذا حضور حداکثری و رای قاطع مردم میتواند در پایداری و مقاومت نظام و کشور در برابر ابر قدرتها و توطئه های استکباری نقش تعیین کننده ای را ایفا نماید و قدرت  چانه زنی نظام را در عرصه های بین المللی خصوصا در شرایط فعلی افزایش دهد " اگر مردم بخواهند شرایط بهتر در جامعه حاکم گردد راهش بی اعتنایی به انتخابات نیست بلکه انتخاب بهتر است "

اینکه بگوییم چه فایده این همه رای دادیم چه شد این چاره کار نیست بلکه تحقیق و جستجوی دقیق نه بر اساس جو زدگی و احساسات و رفاقت و طایفه گری و وعده و وعید ها میتواند انتخاب شایسته را رقم بزند

اگر در یک مورد دو مورد یا چند مورد آسیب دید، یا اشتباهی مرتکب شد از پا نمی نشیند راه و فعالیت را ادامه میدهد اما بر مبانی و انتخاب درست و صحیح تر و عقلانی تر ، چاره کار همین است .

نکات تامل برانگیز و شایسته تحلیل و مطالعه خطبه هفته گذشته مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران است

معظم له برای اولین بار از واژه و اصطلاح بدون مرز برای سپاه قدس استفاده کردند و فرمودند رزمندگان بدون مرز هر جا نیاز باشد در آنجا حضور پیدا می کنند ، کرامت مستضعفان  را حفظ می کنند و خود را بلاگردان مقدسات و حریم های مقدس می نمایند بعد به همگان تذکر دادند سپاه قدس را با چنین نگاهی ببینند ، کسانی که همه توان خود را به کمک و یاری ملتها بکار میگیرند تا سایه جنگ را سایر ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور می سازند

 

این سخنان خشم دشمنان را برانگیخت از اینکه مجموعه ای از نیروهای جمهوری اسلامی سازمان یافتگی شان صرفا فرامرزی و فراملیتی باشد این یعنی دائما کابوس مرگ و ترس را در هر نقطه ای از جهان برای دشمنان بشریت و مظلومان بهمراه داشتن ممکن بود تا قبل از شهادت سردار سلیمانی حوزه فعالیت سپاه قدس در منطقه غرب آسیا محدود و خلاصه می شد ولی در این تعریف به حوزه بین المللی و همه جایی وارد شد و ارتقاء داده شد نکته دیگر آنکه سپاه قدس بعنوان مظهر مقاومت از درجه آرمانی حمایت از مستضعفان عالم به رتبه اقدام و عمل رسیده و از چنان قدرت بیرونی و درونی رسیده که در حساس ترین شرایط با توانی بالاتر و مضاعف منافع دشمنان و قدرتهای استکباری را با مخاطره مواجه می سازد و اگر تا دیروز کسانی بودند سر وضع اتو کشیده غربیها را میدیدند به تعبیر مقام معظم رهبری جنتلمن های پشت میز مذاکره و برایشان حسابی باز میکردند و امید به اجرایی شدن بندهای برجام را داشتند بر اساس منطق و عقل و واقع تا بحال ماهیت خبیثانه کشورهای غربی و اروپایی را شناخته باشند که در بدترین و غمبارترین روزهای ملت ایران با صدای بلند و پر کینه اظهار رضایتمندی از عمل جنایتکارانه و تروریستی آمریکا کردند .

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی