02 ارديبهشت 1398

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس مورخ : 16/1/98

 

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس مورخ : 16/1/98

بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏

الحمدللَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نستغفره و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فی العالمین

اما بعد قال علی(ع):

مَن لَم یُهذب نَفسَهُ فَضَحَهُ سَوءُ العَادَهْ

کسی که روان خود را از ناپاکی‌های اخلاق تطهیر نکند، عادات ناپسندیده‌اش او را رسوا خواهد ساخت.  (غررالحکم، ص 719 حدیث 1468)

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

در آغاز خطبه خودم وهمه شما عزیزان نمازگزار را به تقوای الهی سفارش و توصیه می کنم. چرا که اساس تمام کمالات و ترقیات روحانی و معنوی انسان، تقواست؛ اگر انسان بخواهد از تعالیم آسمانی و معارف قرآنی بهره مند شود ، اساس آن تقواست چرا که" : ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین"، و اگر بخواهد نزد پروردگار از کرامت و احترام بیشتری برخوردار شود ، معیار و زیربنای آن ، تقواست؛ چرا که "ان اکرمکم عند الله اتقیکم" و اگر بخواهد در کوران حوادث و بحران ها و ظلمت های اوهام ، حق را از باطل تشخیص دهد مایه آن تقواست چرا که"  ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا"، و اگر انسان بخواهد ازاغواهای شیطانی و وسوسه های نفسانی، نجات پیدا کند پایه آن تقواست که " و من یتق الله یجعل له مخرجا"؛ و اگر بخواهد از روزی های خداوند - چه مادی و چه معنوی - بهره مند شود، راه آن تقواست و اگر بخواهد اعمال خود را به مرحله قبولی برساند؛ راهش  تقواست که" : انما یتقبل الله من المتقین"؛ و اگر بخواهد در نزد خدا محبوب و عزیز باشد و عاقبتش ختم به خیر شود ، ریشه اش تقواست که" و العاقبة للمتقین".

با تبریک آغازین روزهای سال جدید و آرزوی توفیقات برای همه شما عزیزان؛ در آخرین  جمعه ای که محضر شما نمازگزاران عزیز بودم موضوع خطبه اول سبک زندگی اسلامی بود و راهکارهای عملی تحقق سبک زندگی اسلامی را مورد بحث قرار دادم که در خطبه های گذشته به تعدادی از راهکارها اشاره کردم: ذکر و یاد خدا شناخت درست از دین انس با قران عبادت و بندگی و از بین بردن ریشه های گناه و دستورهای الهی اشاره هایی داشتم و در این خطبه به فضل الهی و به مقدار وقتی که در اختیار دارم به یکی دیگر از راهکارهای عملی تحقق سبک زندگی اسلامی اشاره خواهم کرد و آن عبارت است "ترک کارهای بد و اعمال ناشایست و جایگزین کردن کارهای خوب به عبارت دیگر ترک عادتهاست" جایگزین کردن کارهای خوب به جای کارهای بد" به عبارت دیگر ترک عادتهاست.

وقتی آغاز سال جدید می شود و در دقایق پایانی سال از خداوند متعال تحول و تغییر و دگرگونی را طلب می کنیم که حول حالنا الی احسن الحال این تغییر و تبدیل به چه معنایی است؟ به این معناست که اگر کارهای بد و اعمال بد و عادت های بدی داشته ایم آنها را ترک کنیم و اعمال خوب و شایسته را جایگزین آن کنیم؛ یکی از راهکارهای عملی تحقق سبک زندگی اسلامی آن است که کارهای بد را ترک کنیم و عادت های بد را ترک کنیم و کارهای خوب را جایگزین آن کنیم؛ یعنی ترک عادت کنیم.

 عادت از ریشه عود به معنای بازگشت است. بنابراین، به کاری که انسان بارها به آن باز می‌گردد و تکرار می‌کند عادت گفته می شود. وقتی رفتاری و کاری بارها و بارها تکرار می‌شود تا جایی که جزو طبیعت ثانوی انسان در می‌آید، می‌تواند خوب یا بد باشد. گاه چنان انسان گرفتار عادت رفتاری است که ترک آن دشوار خواهد بود و اگر به زور و اجبار ترک داده شود، موجب بیماری می‌شود؛ چنانکه در ضرب المثل فارسی آمده است: ترک عادت موجب مرض است.

خداوند متعال درآیات شریفه قرآن کریم انسانها را دعوت به کارهای خوب و پسندیده و ترک کارهای زشت و ناپسند کرده است؛ در آموزه های قرآنی انسان باید به کارهای خوب و پسندیده چنان عادت کند که ترک آن شدنی نباشد، اما نسبت به کارهای بد نه تنها باید عادت نکند، بلکه اگر عادت شده آن را به هر شکلی شده ترک کند.
قرآن کریم تا جایی پیش رفته است که انسان بایستی طبیعت مذموم وناپسند  را از خود دور کند  و جایگزینی دیگری که پسندیده است قرار دهد به عنوان مثال طبیعت انسان، هلوع (حریص) إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا (معارج /19) و عجول وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا (اسرا/11) و از این دست طبیعتها بودن است؛ این طبیعتهای بد باید به عادت های خوب مانند احسان، بخشندگی، صبر و حلم و بردباری تغییر پیدا کند.

امیرمومنان علی(ع) هر نوع عادتی را  طبیعت ثانوی انسان می داند و می‌فرماید: العاده طبع ثانٍ؛ عادت، طبيعت دوم است.(غرر الحكم : ۷۰۲   (

با این فرمایش علی (ع) فرقی میان عادت خوب و بد نیست و انسان اگر به چیزی عادت کرده باشد، همانند خلقت و طبیعت او خواهد بود. پس در ناخودآگاه شخص این عادت رسوخ می‌کند و شخص ناخواسته و بی‌اراده در کنش‌ها و واکنش‌ها بر اساس همان عادت عمل می‌کند.

اصلا حقیقت و ماهیت عادت همین است یعنی عادت، رفتاری است که انسان ناخواسته در کنش ها و و اکنش ها آن را

 بروز می‌دهد. شاید به نظر برسد که رفتارهای عادی از سوی انسان غیر ارادی است، اما اگر دقت کنیم خواهیم دید که ریشه رفتارهای عادی ارادی است؛ چون عادت‌ها در آغاز، رفتارهای انتخابی و ارادی است که با تکرار، به رفتاری غیر ارادی و غیر اختیاری تبدیل می‌شود.

نکته مهم این است که عادتها به یک باره در وجود انسان قرار نمی گیرد بلکه به صورت تدریجی  شکل می گیرند اینکه در روایات دارد گناه به صورت نقطه های سیاه آرام آرام در وجود انسان جمع می شود و یا در قران دارد که شیطان به صورت گام به گام در وجود انسان قرار می گیرد؛ به همین دلیل است که عادت ها به تدریج در وجود انسان قرا ر می گیرد و به همین دلیل مقابله با آن هم باید به صورت تدریجی باشد.، و نباید توقع از بین بردن عادت ها را یک شبه داشت بلکه زمان بر است چون برخی از عادت ها در وجود انسان ریشه دوانیده است و جدا کردن این عادت ها بسیار کار دشواری است تا جایی که خداوند متعال در مورد افرادی که ازآیین اجداد خود پیروی می کنند می فرماید:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ (بقره /170)

و چون کفار را گویند: پیروی از شریعت و کتابی که خدا فرستاده کنید، پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود. آیا بایست آنها تابع پدران باشند گر چه آن پدران بی‌عقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟ و در ادامه خداوند می فرماید:

وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ(بقره /171)

مثال (تو) در دعوت كافران مثال كسي است كه (گوسفندان و حيوانات را براي نجات از چنگال خطر) صدا مي‏زند، ولي آنها چيزي جز سر و صدا نمي‏شنوند (و حقيقت و مفهوم گفتار او را درك نمي‏كنند) اين كافران (در حقيقت) كر و لال و نابينا هستند و لذا چيزي نمي‏فهمند!

عادت چنان بر انسان حاکمیت می‌یابد که شخص نمی‌تواند از آن در امان ماند؛ زیرا وقتی چیزی خلق و خلقت و طبیعت دوم شخص باشد، دیگر نمی‌تواند به سادگی از حکومت عادت‌ها خود را برهاند. این سلطنت و حکومت عادت است که او را به کارها و رفتارهایی می‌کشاند که قادر نیست از آن فرار کند. از همین رو امام على (ع) می‌فرماید: لِلعادهْ عَلى كُلِّ إنسانٍ سُلطانٌ؛ عادت، بر هر انسانى سلطه دارد.(غرر الحكم : ۷۳۲۷)

در روایات دارد که عادت‌های رفتاری زشت رسوا‌کننده است در روایتی که اول خطبه اشاره کردم علی(ع) می‌فرماید: «مَن لَم یُهذب نَفسَهُ فَضَحَهُ سوءُ العَادَهْ؛ کسی که روان خود را از ناپاکی‌های اخلاق تطهیر نکند، عادات ناپسندیده‌اش او را رسوا خواهد ساخت.(غررالحکم، ص 719 حدیث 1468)

وقتی عادت حاکم بر عقل و وجود انسان شد انسان کارهایی را انجام می دهد که اگر عقل حاکم بود آن کارها را هرگز انجام نمی داد، امیر مومنان علی (ع) از اینکه عادت مالک وجود انسان بشود هشدار می دهد و می فرماید: العادَهْ عَدُوٌّ مُتَمَلِّكٌ؛ عادت، دشمنى است كه انسان را در تملّك خود دارد.(غرر الحكم :جلد اول صفحه 33حدیث 1001 )

با توجه به فرمایش علی(ع) حتی عادت های خوب هم باید ترک شود نه اینکه انجام نشود بلکه به این معنا که انسان بایستی همیشه بر نفس خود مسلط باشد و هر کاری را بر اساس مدیریت عقل و قلب انجام دهد نه از روی عادت به همین خاطر انسان نباید به یک کاری عادت کند چون وقتی به یک کاری عادت کرد کارهایی که انجام می دهد بدون اندیشه و تعقل و تدبر است؛وقتی انسان به نماز عادت می کند وقتی به نماز می ایستد با انسانی که با تعقل و اندیشه نماز می خواند متفاوت است این انسان با تدبر و تعقل مثل اینکه اولین بار است در برابر خداوند قرار گرفته است نماز می خواند به همین جهت است که امیرمومنان علی(ع) چیره شدن بر هر گونه عادتی را فضیلت می داند می فرماید:

الفَضيلَةُ غَلَبَةُ العادَهْ؛ فضيلت، چيره شدن بر عادت است. و یا در حدیث دیگری فرموده است:

 أفضَلُ العِبادَةِ غَلَبَةُ العادهْ؛  برترين عبادت، چيره شدن بر عادت است.  علی (ع) دلیل غلبه بر عادت را رسیدن به مقامات و درجه های عالی می داند و می فرماید: بِغَلَبَهْ العاداتِ الوُصولُ إلى أشرَفِ المَقاماتِ؛  با چيره شدن بر عادتهاست كه مى‌توان به بالاترين مقامات رسيد.(غررالحكم:  ج 1 ص 335 حدیث 121)

از نگاه امیرمومنان علی (ع)  عادت باعث می شود که هوای نفس بر انسان غلبه پیدا کند و هوای نفس بر انسان فرمانروایی کند و عادت باعث می شود که عقل و قلب دیگر کاره ای نباشند و به کناری قرار بگیرند.

یک سوال و آن این است که چگونه می توان عادات بد را ترک کرد؟ برای ترک عادت های بد راههای مختلفی وجود دارد که به برخی فهرست وار اشاره می کنم:


1- خودشناسی و خودآگاهی از عادت های بد

 

 2-اطلاع پیدا کردن از مذمت های موجود نسبت به بدی ها در آیات و روایات

 3- عجله نداشتن برای اینکه عادت های بد را از بین ببرد؛ چون عادت های بد آرام آرام در جان انسان رخنه می کند و قطعا برای ترک عادت های بد زمان نیاز است

 4- خود داری کردن از حضور در مکان‌هایی که موجب بروز عادت های بد می شود

 5- جایگزینی که موضوع خطبه ماست و آن این است که اگر ما به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم بایستی عادت های بد که شامل همه ابعاد زندگی انسان  می شود را ترک و برای آن جایگزین خوب و مناسب پیدا کنیم.

6- توکل و توسل 

 7- اعمال تنبیه

 8-انس با قرآن کریم که قرآن کتاب هدایت و ارشاد  ورا هنمایی است

خدایا به ما توفیق ترک کارهای بد و ناشایست را عنایت بفرما

خدایا به ما معرفت و شناخت نسبت به اعمال ناشایست عنایت بفرما

خدایا سال جدید را سال موفقیت و پیروزی مقرر بفرما

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد صد ق الله العلی العظیم

خطبه دوم:

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم‏

الحمدللَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‏القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما علیّ امیرالمؤمنین و حبیبته فاطمة الزّهراء و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علیّ‏بن‏الحسین و محمّدبن‏علیّ و جعفربن‏محمّد و موسی‏بن‏جعفر و علیّ‏بن‏موسی و محمّدبن‏علیّ و علیّ‏بن‏محمّد و الحسن‏بن‏علیّ و الخلف القائم المهدیّ صلواتک علیهم اجمعین

اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه

در این خطبه نیزخودم و همه شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش و توصیه می کنم

در این خطبه به برخی از مناسبت های هفته اشاره می کنم

ماه شعبان از جمله ماه هايى است كه از چند جهت مورد عنايت و اهتمام واقع شده است:

جهت اول اینکه اين ماه به رسول خدا(ص) منسوب دانسته شده و عبادت، نماز و روزه در آن بسيار مورد تأكيد واقع شده است چنانچه در صلوات شعبانیه می خوانیم:

شَعْبانُ الَّذى‏ حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ،
ماه شعبان است که اطراف آن را به رحمت و خوشنودى خود پوشاندى

الَّذى‏ کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَالِه‏ وَسَلَّمَ، یَدْاَبُ فى‏ صِیامِهِ‏ وَقِیامِهِ،
فى‏ لَیالیهِ وَاَیَّامِهِ

آن ماهى که رسول خدا(ص) کوشش بسیار داشت در روزه‏ و شب زنده‏داریش

علی (ع) در فضیلت این ماه فرمود: خداوند آن را شعبان ناميد زيرا نيكى ها در آن شاخه شاخه مى شود و درهاى بهشت در آن گشوده و نعمت هاى بهشتى با ارزان ترين قيمت و آسان ترين راه به شما عرضه مى گردد.

 این جهت اول اما جهت دوم این است که در این ماه ولادت چند امام را داریم که این امر باعث شده این ماه نزد شیعیان  به خجستگى و فرخندگى معروف باشد. در این ماه سه امام بزرگوار امام حسين(ع)، امام سجاد(ع) و منجی عالم بشریت امام زمان (عج) چشم به عالم خاك گشوده اند و عالم خاك را به نور وجودشان منوّر کرده اند و علاوه بر این ولادت ها ولادت  قمر بنى هاشم حضرت ابوالفضل(ع)، برادر وفادار امام حسين و علمدار روز عاشورا نيز در اين ماه قرار دارد. و در این ماه روز پاسدار و روز جانباز هم به تقویم کشور عزیزمان اضافه شده است که به مناسبت اشاراتی خواهم داشت و نکته ای که بایستی قبل از آن بیان کنم این است که خوب است که در این روزهای ولادت یا شهادتهای امامان معصوم (علیهم السلام) باید به معصومین نزدیک شویم و فقط به تجلیل از آنان اکتفا نکنیم بلکه باید از جهت سنخیت با اوصاف روحی، معنوی، اخلاقی و علمی آنها با آنها پیمان ببندیم و خودمان را به آنان نزدیک کنیم و به معنای واقع شیعه یعنی همراه باشیم ان شاالله

مناسبت اول سوم شعبان روز ولادت امام حسین (ع)  و روز پاسدار است

امام حسين همچون ساير ائمه داراى شخصيت، ممتاز و عالى بودند. که به برخی از آن ویژگی ها به اختصار اشاره می کنم:

1-    حلم و بردبارى

یکی از کسانی که در نزد معاویه پرورش پیدا کرده بود به نام عصام بن مطلق برخورد امام حسین (ع) با خود را اینگونه توصیف می کند که  وقتى او را ديدم سيماى او مرا به شگفتى وا داشت ولى نتوانستم بغض و عداوت خويش را نسبت به پدرش بروز ندهم و چنين گفتم: تو پسر بوترابى.

حضرت فرمود: اى مرد، كار را بر خود آسان ساز و سخت گير مباش، خودم از خداوند برای توطلب آمرزش مى كنم اگر يارى بخواهى ياريت مى كنم اگر كمك مالى بخواهى به تو مى دهم؛  اگر هدايت بخواهى تو را ارشاد مى كنم. عصام می گويد حسين(ع) شرمندگی را از چهره ام دید و آیه ای از قرآن را تلاوت کرد که در مورد بخشش بود و گفت: اى مرد آيا از اهل شامى؟ گفتم: بله  امام فرمود: اى مرد بدون ترس و مضايقه خواسته ها و گرفتارى هايت را با ما درميان بگذار كه مرا در بالاترين درجه كمال و اميد خواهى يافت.

عصام مى گويد:

زمين پهناور چنان در نظرم تنگ شد كه دوست داشتم دهان باز كند و مرا ببلعد با شرمندگى از امام دور شدم در حالى كه كسى نزد من محبوب تر از او و پدرش نبود.

2-    فروتنى و تواضع

ویژگی دوم امام حسين(ع) فروتنی و تواضع حضرت بوده است در تاریخ دارد که روزى امام حسین (ع) بر گروهى از فقرا كه در حال غذا خوردن بودند گذشت و به ايشان سلام كرد آنان جواب دادند و ايشان را به شركت در سفره و خوردن غذا دعوت کردند؛ امام(ع) كنار سفره شون نشست و از غذاى آنان ميل کرد و بعد اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: " إنَّ اللهَ لايُحِبُّ المُسْتَكْبِرين" سپس همه آنها را به خانه خود دعوت كرد و غذايى براى آنها فراهم و به هر يك لباسى عطا فرمود.

3-    ایثار گری

امام حسین (ع) در عین حال که از تواضع و فروتنی و حلم و بردباری و رقت قلب و مهربانی و سجایای اخلاقی دیگری برخوردار بودند؛ یکی از ویژگی های حضرت که بیشتر در تاریخ جلوه گری دارد ایثارگری و گذشت است؛ امام حسین (ع) به همه عالم فهماند که هر گاه مساله حفظ و پاسداری از دین و مکتب مطرح بشود باید تمام هستی خود را داد و دیگر در این موقع حفظ جان ملاک نیست بلکه دادن جان و نثار خون در درجه اول قرار دارد.  اگر روز ولادت حضرت اباعبدالله (ع) را روز پاسدار نامگذاری کرده اند یکی از دلایل آن این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز تاسیس تا به امروز هر جا مساله پاسداری از مکتب اسلام و کیان اسلامی بوده است جان بر کف آماده نبرد بوده است در هر مرزی که وجود دشمن احساس شود وخطری میهن اسلامی و مکتب اسلام را تهدید کند این نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در خط مقدم همراه با دیگر نیروها قرار دارد به همین جهت است که امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) در مورد سپاه فرمودند:"نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود." و مقام معظم رهبری فرمودند: "سپاه «سنگر مستحکم انقلاب» و «عنصر شاخص دفاع از امنیت داخلی و خارجی و هویت برجسته و ممتاز و مورد نیاز برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی آرمانها» است."

پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرد نه تنها در میدانهای جنگ مرد کارزار و جنگ است بلکه هر کجا در داخل کشور گره ای وجود دارد و سپاه احساس کند که گره گشا خواهد بود در صف اول این گره گشایی قرار دارد و پاسداران ثابت کردند که در رفع مشکلات حوادث طبیعی و غیر طبیعی همیشه آمادگی داشته و دارند؛ که این توان بالا و ایثارها و جانفشانی ها در داخل و خارج از مرزها با ذائقه دشمنان خوش نمی آید و هر روز شاهد دشمنی ها با این نهاد مقدس هستیم ما ضمن تقدیر و تشکر از زحمات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روز پاسدار را به همه پاسداران کشور تبریک عرض نموده و برای همه زحمت کشان در این عرصه صحت و سلامتی و موفقیت آرزومندیم و به  ارواح همه شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافعان حرم و امنیت و وطن و خصوصا شهدای پاسدار درود و صلوات می فرستیم.

مناسبت دوم چهارم شعبان ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) روز جانباز به فرموده مقام معظم رهبری شهدای زنده در تقویم ما قرار دارد.

 چقدر زیباست که روز ولادت قمر بنی هاشم (ع)  روز جانباز نامگذاری شده است چرا که عباس بن علی (ع)  بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است و او بود که  صحنه کربلا را تجلی گاه ایثار و جانبازی کرد. او که با  دادن جانش و دادن خونش راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت

در عظمت مقام جانبازان عزیز به این جمله امام راحل توجه کنیم که امام فرمودند: "وقتی امثال شما قدرتمندان روحی را می‏بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت می‏کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلندپایه عزیزانی است که برای اعتلای کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جانبازی نموده‏اند."

و مقام معظم رهبری در یک سخنرانی در مقام جانبازان عزیز فرمودند:

 "یکوقت در مورد جانبازها فکر میکردم، که به نظرم رسید گاهی فضیلت آنها از شهدا هم بیشتر است. جانباز کسی است که بعد از آن‌که قسمتی از بدنش را در راه خدا داد و عضو یا اعضای شهیدی را با خودش همراه کرد و در بقیه‌ی مدت زندگی و عمرش هم متقی و شکرگزار بود و عمل صالح انجام داد."

این روز را به همه جانبازان عزیز تبریک عرض می کنم و برای این عزیزان که سالهاست با زخم ها و دردهای سخت که خیلی از آنها برای ما قابل تصور نیست؛  با صبوری و بردباری این دردها را تحمل می کنند صحت و سلامتی آرزو می کنم و این درد کشیدنها و تحمل ها هر ساعت و روزش برای مسوولان کشور مسوولیت های فراوانی را به همراه دارد و اینکه غافل از این عزیزان نباشند و اجازه ندهند که این عزیزان علاوه بر تحمل دردهای جسمانی دردهای دیگری را تحمل کنند و در پیچ و خم های زندگی گرفتار باشند ان شاالله

و همچنین از یک نکته نبایستی غافل باشیم و آن این است که در این تحمل دردها و سختی های جانبازان عزیز وجود همسران فداکار جانبازان عزیز است که در همه حال همراه این عزیزان بوده و هستند که بایستی از این همسران فداکار هم تقدیر و تشکر شود. که ما به سهم خودمان از همه همسران جانبازان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم و قطعا این همسران از این موضوع غافل نیستند که اینها هم در ثواب جانبازی در نزد خداوند متعال با جانبازان شریک می باشند ان شاالله

 

پنجم شعبان سالروز ولات امام زین العابدین سید الساجدین (ع) است که این روز را به همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم که از رفتارها و اخلاقیات این امام عارف الگو برداری کرده و در جای جای زندگی خود قرار دهیم ان شاالله

یک  نکته هم در خصوص شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید نامگذاری شده است توضیحاتی مختصر عرض کنم:

نکته اول: شعار سال یک شعار فقط نیست بلکه یک تفکر و یک ایده و یک اندیشه است

نکته دوم: این شعار و این تفکر دو مخاطب دارد یک مردم و دوم مسوولان

نکته سوم: چرا مقام معظم رهبری چند سال است که پی در پی شعار سال را مساله اقتصادی قرار می دهند؟

در جواب از این سوال تحلیگران یک تحلیلی دارند و آن هم این است که منافع ملی از سه حوزه‌ی کلی: امنیت، اقتصاد و اصول بنیادی در قانون اساسی یا آرمان هایی که رهبر یا رهبران سیاسی مطرح می کنند تشکیل می‌شود

و دشمنان با این تفکر که اگر اقتصاد هر کشوری ضربه بخورد امنیت و منافع ملی آن کشور به مخاطره خواهد افتاد بر روی مسائل اقتصادی هزینه می کنند و به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشورها هستند ودشمنان انقلاب اسلامی بعد از سالها تلاشهای مختلف به منظور ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران موفقیتهایی کسب نکردند در چند سال اخیر به خصوص در زمینه اقتصادی نقشه های فراوانی کشیده اند که شاید بتوانند از این طریق موفق شوند.
به همین خاطر مقام معظم رهبری نه تنها شعارهای سال را در این چند سال اخیر مساله اقتصادی مطرح می کنند بلکه در بیشتر سخنرانی و پیامهای خودشان بر مساله اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند که اگر کشور از وضعیت اقتصادی قوی باشد و روی پای خودش بایستد تهدیدات دشمنان بی اثر و یا کم اثر خواهد بود.

حضرت آقا در سخنرانی روز اول سال جدید در جوار بارگاه امام رضا(ع) مفصل به موضوع رونق تولید پرداختند که هم به اهمیت تولید و هم به راهکارهای رونق تولید اشاره کردند. ایشان برا ی رونق تولید همه مردم و همه مسوولان را دعوت به انجام کار کردند و از مسوولین خواستند که جهادی کار کنند و دل خوش به غرب و اروپایی ها نباشند و یک نکته مهم که ایشان اشاره فرمودند این بود که عدم وابستگی به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست بلکه فرمودند غرب زده نباشیم و فریب غربی ها و اروپایی ها را نخوریم و فرمودند مراقب تقی زاده های در داخل کشور باشیم ایشان معتقدند که اگر تولید رونق پیدا کند در بخش های مختلف تحول ایجاد خواهد شد هم در اشتغال، هم در کم شدن تورم و هم در ارزش پول ملی تاثیر خواهد داشت. امیدواریم که مسوولان محترم بدون جناح بازی و سیاسی کاری و با انجام کارهای جهادی و دلسوزی و میدان دادن به نیروهای جوان به فکر رفع مشکلات فراوان مردم باشند و اجازه ندهند عزت و شرافت این مردم فهیم و همیشه در صحنه مورد خدشه قرار گیرد و دلخوش به وعده های دشمن نباشند دشمنی که حتی در موضوع سیل اخیر اجازه کمک رسانی جهانی به سیل زدگان را نداده و مانع تراشی کرده و به گفته وزیر امور خارجه کشورمان آمریکا یک تروریسم اقتصادی است آمریکا حساب های هلال احمر را مسدود کرده که کمک نشود به این دشمن نبایستی دلخوش کرد امیدواریم شعار سال به همت مردم و مسوولان تحقق عملی پیدا کند ان شاالله

خدایا تقوا ، ایمان و آرامش الهی بر دلهای ما نازل بفرما

خدایا ما را به مقام بندگی خودت برسان

خدایا روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهدا را از همه ما راضی بفرما

مقام معظم رهبری در پناه خودت محافظت بفرما

خدایا فرج آقا و مولایمان امام زمان نزدیک بفرما

سلام های گرم و خالصانه ما را به محضر آقامون ابلاغ بفرما

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی

آخرین مطالب