10 فروردين 1403

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه

قال الحکیم فی القرآن الکریم:

ما اصابک من الحسنه فمن الله و ما اصابک من سیئه فمن نفسک،

هر چه از نیکی به شما می رسد از ناحیه خداوند است و هر چه از شر و بدی به شما می رسد از بسم الله الرحمن الرحیمجانب خودتان می باشد.

طبق نظریه توحید افعالی در جهان هیچ فعل و انفعالی و هیچ تاثیر و تاثری رخ نمیدهد مگر آنکه خداوند اذن و اجازه اش را صادر کرده باشد و اراده ی الهی بر آن تعلق گرفته باشد و از سوی دیگر اعتقاد داریم از خداوند جز خیر و حسنه صادر نمیشود پس نتیجه میگیریم هر چه از بدیها به ما می رسد ریشه اش خودمان هستیم و باید به اعمالمان مراجعه کنیم تا اصلاحشان کنیم.

بحث در رابطه با خطبه همام بود.مطابق با درخواستی که آن مرد عابد و زهد از امیرالمومنین علی علیه السلام راجع به ویژگیهای متقین داشته اند.

که حضرت یک جواب کوتاه و سربسته به همام داده اند.همام قانع نشد و روح تشنه اش سیراب نگشت.امام علیه السلام تصمیم گرفتند ویژگیهای پرهیزگاران را مشروحا برای همام بیان نمایند تا آن اوصاف برای آینده گان به یادگار بماند.

حضرت فرمود:اتق الله و احسن فان الله مع الذین اتقوا والذین هم المحسنون.در اینجا سوالی پیش می آید چرا حضرت جواب سوال همام را نفرمودند:به موضوع تقوا پرداختند در حالی که همام درخواست ویژگیهای متقیان را کردند.

در جواب باید گفت حضرت پاسخ همام را دادند لکن به صورت اجمال به اینکه تقوای الهی را پیشه کن.و اهل احسان باش.این خودش توصیف است یعنی حقیقت تقوا همان احسان است و شخص پرهیزگار کسی است که نیکوکار و محسن باشد.بنابراین یک جواب کوتاه و مختصری در توصیف متقین بیان فرمودند.اینطور نیست که اصلا جواب سوال را نداده باشد.فقط یک بعد از ویژگیهای مومنان و متقیان را ذکر فرمودکه اگر شکافته شود همین احسان در خود بسیاری از امتیازات و کمالات را به همراه دارد.

قران در باب تقوا تا توانست سفارش لازم و واقعی را به انسان ها بیان فرموده است.

بسیاری برای تقوا اهتمام و عظمت قائل شده است.ان اکرمکم عندالله اتقاکم.با ارزش ترین و با شخصیت ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماهاست.

و تزودوا فان خیرا الزاد التقوی:برای آخرتتان توشه برگیرید که تقوا بهترین توشه ها است.

اتقوالله حقا تقاته.تقوای الهی در پیش بگیرید آن هم انچه سزائار پیشگی است نه تقوای ضعیف و سطح پایین و دم دستی.

اتقوالله ما استطعتم و اسمعوا و اطیعوا.تقوای خدا را رعایت کنید در حدی که میتوانید و استطاعت دارید در مقابل آیه اتقوالله حق تقاته که به نوعی تخفیف قائل شده است برای بندگان حق تقوا را مراعات کردن کار هر کسی نیست.تکلیفی بس سنگین است هر کسی به اندازه توانش تقوا داشته باشد و همچنین آیات دیگر که قران کریم به عنوان افتخارات و مزایای دیگری که در شان پرهیزگاران بیان فرموده است.واقعا این تقوا چ گوهر گرانبهایی است که این همه فضیلت به انسان می دهد.اصل تقوا ریشه لغوی اش وقایه است.یعنی نگهداری و باز داشتن از چه چیزی نگه بدارد.

تقیه از همین باب است چون تقیه سپری است در مقابل دشمنان تا انسان مومن از شر آنها اسین نبیند و در آیات قران مفعول فعل تقوا مختلف ذکر ششده است.گاهی میفرماید اتقوالله خداوند مفعول فعل اتقوا قرار گرفت.شاید در قران کریم ده ها آیه باشد که الله را مفعول تقوا بیان فرموده است که از خداوند پروا داشته باشید.

در تعدادی ایات مفعول را یوم القیامه ذکر فرموده است. و اتقوا یوما تجری نفسه عن نفس شیئا در برخی آیات میفرماید و اتقوا فتنه لا تصیبا الذین ظلموا منکم.بترسید از فتنه که اگر پدید بیاید فقط دامان بدان و ظالمان از شما را نمی گیرد.

بقیه افراد غیر گنهکار را هم گرفتار خود خواهد کرد.مثل فساد و فحشا و بی عدالتی و کم فروشی و خیانت و امثالهم .اینجا مفعول کلمه و فعل اتقوا فتنه قرار گرفته در ایه دیگر میفرماید.فاتقوا النار التی اعدت للکافرین.مفعول فعل تقوا در اینجا النار یعنی آتش بیان شده است.نقد نقد است نسیه نیست.

سوال.چرا خداوند جهنم و بهشت را الان آماده کرده است؟مگر او قادر متعال نیتس در همان زمان قیامت نمس توانست بهشت و جهنم خلق کند الان اسراف نشود و بیهوده و بیکار آنجا نماند.

جواب:آن است که خداوند میخواست نکته تربیتی را بیاموزد که من اسباب تشویق را همین الان برایتان مهیا کردم چنانچه اسباب تهدید هم الان هم خودش نقد می باشد.الان بهشت و جهنم نقد در برارمان قرار دارد.

در آیه 56 سوره مدثر خداوند خودش را اهل تقوا  بیان فرمودند:هو اهل التقوی والمغفره.خداوند خودش اهل تقوا و مغفرت است.خدا پرهیز از ظلم و ستم دارد.پرهیز از ضایع کردن اجر نیکوکاران دارد.پرهیز از غفلت گنهکاران ندارد.

تقوا یک عمل نیست بلکه تقوا یک حالت است حالت ملکه که دائما با من همراه باشد.کسی که یک بار گناهی را ترک میکند به او با تقوا نمی گویند چنانچه کسی یکبار پولی خرج کرد برای دوستان یا زن و بچه اش سخاوتمند و بخشنده نیست بلکه اگر اکثر مواقع این حالت از او بروز کرد میشود به او انسان بخشنده گفت.

خطبه دوم:

قال علی علیه السلام: من کان له من نفسه یقظه کان علیه من الله حفظه،

علی علیه السلام فرمودند : هر کس از دزون نفسش بیدار کننده و هشدار دهنده ای داشته باشد بداند که از سوی خداوند نگهبانی برای او گماشته شده است.

هشتم ربیع الثانی سالروز میلاد خجسته امام حسن عسگری علیه السلام را تبریک میگوییم.

بسیار به جا و مناسب است در مکتب اخلاقی و کلاس درس رفتار اسلامی آن حضرت مختصر و توشه ای برگیریم و در کتاب تحف العقول ص 488 از آن حضرت روایتی نقل می کند که فرمودند: الغضب مفتاح کل الشر، خشم و غضب کلید تمام بدی هاست.

بعضی از گناهان کلیدی و محوری و پایه برای بسیاری از بدیها و گناهان دیگر می باشد.

شما ببینید گناه ریا با انکه کبیره است مذمت زیادی از آن شد.موجب حبط و نابودی ثواب و عمل خیر است ولی کلید گناهان دیگر نیست.معصیت دیگری را در پی ندارد اگر هم موجب گناه دیگری بشود آثار تخریبی کم و محدودی را دارد،حسادت،شرب خمر،و یا دروغ...مادر و سرچشمه و زاینده بسیاری از گناهان خطرناک دیگرند.در میان آن گناهان خسارت بار امام عسگری علیه السلام ما را هشدار میدهند به گناه غضب چرا که فوران کردن غریزه غضب و خشم عقل قفل میشود و نیروی عقل به زنجیر و بند کشیده می شود.امکان دارد انسان در ان حالت دست به هر کاری و گناهی که فکرش را نمی کند بزند مثل ظلم،قتل،فحاشی،العیاذ بالله کفر هم شاید بگوید،

لذا علمای علم اخلاق فرمودند:در حال خشم و غضب تصمیم بر انجام هیچ کاری نگیر و اقدام به تنبیه و مجازات کسی نکن که از حد تجاوز خواهی کرد.

و شرمندگی و پشیمانی بسیار سنگینی را برایت به بار خواهد آورد،شاید تا آخر عمر هم نتوانی کفاره اش را بپردازی.

به خاک مالیده شدن مجدد دماغ و پوزه آمریکا در جلسه شورای امنیت روز پنجشنبه :

مدتی است آمریکائیها بدنبال دو هدف در سطح بین امللی می باشند یا فسار آوردن زیاد به جامعه بین المللی برای توافق مجدد برجام دوم و یا حداقل انزوای ایران اسلامی که البته هدف اول برای آمریکائیها مطلوبتر بنظر می رسد چرا که هزینه کمتری را برای آمریکا دارد فشار بر اتحادیه اروپا و تغییر کابینه و میدان دادن به تند رو ها نسبت به ایران و بازگشت تحریم های سابق به انضمام تحریم های جدید همه و همه دال بر همان موضوع می باد . ولی اروپائیها تیز با وجود موارد مکرر تایید پایبندی جمهوری اسلامی ایران  بر توافق برجام گویا بدشان نمی آید آمریکا به این فشار ها و بازیها ادامه بدهد چراکه ایران را مشغول کم کردن فشار از سوی آمریکا می کند و چندان بدنیال مطالبه حق و حقوقش از طریق برجام و اتحادیه اروپا نمی کند ت اروپائیها مجبور به پرداخت هزینه از این ناحیه به امریکا شود و روابط شان تیره گردد.

واقعا ببینید چگونه صحنه گردانی می کنند قرار بود ظرف فرصت دو هفته جمهوری اسلامی و مسئولین ما تضمین عملی برای حفظ منافع کشورمان در قبال خروج آمریکا از برجام گرفته شود ولی آنها امروز از ما تضمین می خواهند که در برجام بمانند و مرتب با تشویق های مکارانه و تحسین بر انگیز برانیکه آفرین به ایران که همه معاهدات را عمل نمود و پایبندی به توافق دارد ،ما را شرمنده لطفشان می کنند که چقدرما بچه خوبی هستیم همه چیز را رعایت می کنیم  آیا این هم شد حلال مشکلات ما در سطح بین المللی!

موگیرینی شیاد دو رروز پیش با کمال بی شرمی و وقاحت اعلام میکند اگر بخواهیم کانال های مالی برای امور بانکی و مبادلاتی با کنیم شروطی داریم و و کارهای ایرانیها و سوابقشان در فلان و فلان کشور را از نظر دور نمی داریم . در حالیکه ما نباید کشور بدهکار  به غرب و اروپا است که در خصوص اجرای تعهد است خودمیبایست  به ایران اسلامی تضمین بدهد مقام معظم رهبری فرموده بودند من به این سه کشور اروپایی آلمان ، فرانسه ، انگلیس هم اعتماد  ندارم اگر  از اینها تضمین  عملی نگیرید فردا اینها هم همان کار آمریکا را می کنند لذا همه کشور های  غربی بدنبال آن هستند که ایران از مواضع خود عقب نشینی کند تا شرایط برای شکل گیری برجام دوم یا حداقل اضفه کردن یک مکمل برجام  فراهم شود ، ولی ما با توکل برخدا باید بر مواضعمان پافشاری کنیم بخدا اما آنها را در عراق و سوریه و کل منطقه با مذاکره شکست ندادیم ، ما در همین شرایط تحریم بینی شان را اگر به  خاک می مالیدیم  با مذاکره نبود همه اینها با ایستادگی و مقاومت و پایدار بر اصول و مجاهدت و ماندن در میدان مبارزه بود آمریکا از شکستهای پی در پی  با دستان ملت قهرمان ما دارد دیوانه می شود ، آدم شکست خورده تعادل ندارد دست به هر کاری می زند که بوی عقلانیت ندارد حالت جنون آمیز یا گیجی پیدا کردن ، شما حتما دیده اید کشتی گیری که شکست می خورد راه برگست بسمت مربی و خروجی سالن را گم می کند انشاء الله که ترامپ یک گر باچف دیگری می باشد برای آمریکا که سیستم آمریکا را بهم بریزید و دنیا را از شر شان خلاص نماید .

 توصیه های مقام معظم رهبری :

رهبر فرزانه انقلاب در جمع خانواده های شهدای دفاع مقدس و مدافیعن حرم و امنیت ، ضمن تاکید بر  هشیاری و بیداری در مقابل توطئه های جبه استکبار در راس آمریکا ، مسئولان را بر مراقبه بیشتر و توجه کردن نسبت به فریبکاری آنها و آراستن ظاهر و لحن فریب و زیان بازیهای دشمنان داشته باشند . دشمنانی که این ملت آنها را از در بیرون رانده اند با لطایف الحیلی  از پنجره وارد نشوند ، دشمنان زخم خورده و به تعبیر مقام معظم رهبری ضعیف شده همیشه بدنبال فرصت و روزنه ای هستند دشمن را هرگز نباید دست کم گرفت این نکته قابل توجه بود که باید حواسها جمع باشد دشمن بظاهر الان دارد سر و صدا می میکند ولی این نقشه ای باشد برای فتنه در سال 98 .

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی