گزارشی از خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان چالوس مورخ : 16/9/97

 

قال علی (ع) :  لاَ وَجَعَ أَوْجَعُ لِلْقُلُوبِ مِنَ اَلذُّنُوبِ

امیر المومنین (ع) فرمودند : برای قلب  و روح انسان دردی سنگین تر و بی تاب و کننده تر از گناه و معصیت نیست .برای همین متقیان و بندگان مومن خدا، از گناه فرار می کنند و نه استقبال. به قول امام صادق (ع) فدلیل الخوف الهرب ، دلیل و نشانه ترس از خدا فرار از گناهان است دوری از گناه در زمره بزرگترین عبادات و با فضیلت ترین حالات معرفی شده است .

سخن در مورد ویژگی ها و سیمای متقیان بود : گفته شد که امیر المونین از بیان صفات پرهیزگاران امتناع و دوری می ورزیدند و علت سنگینی و امتناع حضرت را نیز ذکر کردیم ، اما همام همچنان اصرار داشتند حضرت از خزائن علوم الهی دُرافشانی کنند و عطش سیراب ناشدنی او را لبالب از آب حیات معنوی و عرفانی نمایند امیر المومنین سخنانش را بصورت سر بسته و کوتاه اینچنین آغاز فرمودند : یا همام اتق الله  و احسن فان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون : ای همام تنها و تنها از خدا پروا و شرم داشته باشد و از او حساب ببر ، که البته اگر از او حساب ببری در برابر مردم و بندگان خدا نیز اهل شرم و حیاء خواهی بود ولی برعکس معلوم نیست اهل تقوا باشد از مردم ممکن است کسانی خجالت بکشند و حیاء کنند اما از خداوند در خلوت شرم نداشته باشند و دست به هر گناه و فساد و بی بندوباری بزنند بنابراین به همام فرمودند : در محضر خدا تقوا را مراعات کن این دستور یعنی ایجاد حالتی در روح و درون انسان که اگر نصیب و روزی کسی بشود او یقینا در صحن و دژ محکم الهی و در امان از هر آسیب و خطر هلاک کننده خواهد بود تقوا یعنی عامل کنترل کننده و نگهدارنده، حالت خویشتن داری و خویشتن بانی ، تقوا یعنی حفظ کردن خویش از چیزی که انسان از آن می ترسد به زیباترین عبارت تقوا یعنی دینداری در حوزه ایمان و عمل آن هم  در بخش عملی فردی و اجتماعی  برخی در اعمال و رفتار فردی موفقند رعایت تقوا و دینداری را می کنند در حورزه اجتماعی تقوا ایشان می لنگد ، مراقبه و مواظبت لازم را ندارند ، خداوند را از حوزه اجتماعی بیرون می کنند و در عرصه سیاسی خدا جایی ندارد . آنچه در مورد تقوا در قرآن و لسان معصومین (ع)وارد شد مربوط به ما انسانها از زن و مرد ، پیر و جوان ، سیاه و سفید است ، آن هم در همه عرصه ها و حوزه ها بدون استثنا ،اگر تقوا داشتن و پرهیزگاری ممکن و مقدور ما انسانها نبود بطور قطع و یقین خداوند بر ما تکلیف نمی کرد و از ما نمی خواست بله تقوای خاص الخاص در توان و قدرت غیر معصومین نیست ، ولی پایین تر از آن را افراد غیر معصوم داشته اند و عمل کرده اند نشان میدهد راه پیمودنی است لذا همانگونه که انسان می تواند  همه ی کارهای خوب را انجام دهد قادر است همه کارهای بد و گناهان را نیز ترک نماید تازه انجام عمل بیشتر از ترک هزینه و کار می برد و زحمت دارد ، بالاخره اگر بخواهیم کار خیری انجام بدهیم ، پول می خواهد ، انرژی مصرف کردن و بی خوابی کشیدن و صرف مال و سرمایه ای می خواهد ولی ترک گناه پول نمی خواهد از نباید ها باید کف نفس کرد و مرتکب نشد که البته فشار وسواس شیاطین در اینجا زیاد است نه آنکه هزینه مالی و جسمی داشته باشد لذا تقوا همانند شاخص و قطب نمایی است که نباید در کنارش ،آهن و اشیاء فلزی باشند تا عقربه قطب نما به آن سمت متمایل نشود لذا رابطه هوای نفس با تقوا اینطور است .

فی حدیث قدسی: يَا أَحْمَدُ هَلْ تَدْرِي مَتَى يَكُونُ [لِيَ] اَلْعَبْدُ عَابِداً قَالَ لاَ يَا رَبِّ قَالَ إِذَا اِجْتَمَعَ فِيهِ سَبْعُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنِ اَلْمَحَارِمِ وَ صَمْتٌ يَكُفُّهُ عَمَّا لاَ يَعْنِيهِ وَ خَوْفٌ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ بُكَائِهِ وَ حَيَاءٌ يَسْتَحِي مِنِّي فِي اَلْخَلاَءِ

در حئیث قدسی خطاب  به رسولخدا فرمودند : ای احمد آیا میدانی که بنده ام چه وقت به مقام واقعی عبودیت میرسد عرض کرد نه ،  فرمود زمانیکه 7 هفت ویژگی و خصلت در او باشد .

1-    پارسایی و تقوایی که مانع از ارتکاب گناه او شود

2-     سکوتی که او را از بیهود گویی وا بدارد

3-    ترسی که هر روز برگریه و ناله اش بیافزاید

4-    حیا و شرم در خلوتگاهها نسبت به من بهنگام مواجهه با گناه

بیان مناسبت ها :

16 آذر روز دانشجو را به همه دانشجویان و دانشگاهیان عزیز کشورمان تبریک عرض می کنیم : آنچه از واقعه 16 آذر استنباط می شود آنستکه دانشگاهیان بعنوان طبقه فرهیخته و تحصیل کرده جامعه پرچم راهبری و انتخب حرکت صحیح و درست جامعه و ملت را بر عهده دارند و با هوشیاری و موقعیت  سنجی و قرار گرفتن در فضای مناسب جامعه با بینش درست و درک عمیق مصلحت و منفعت ملی و زمانی ، کشور را از گردنه ها و بحرانها دستور عبور و نجات می دهند و دستان خبیثانه و طرح های شیطانی آنهایی را که درصدد  آسیب رسانی مادی و معنوی به نظام و کشور و منافع مملکت هستند به خوبی تشخیص داده و هشدار های به موقع را برای جامعه دارند . بنابراین در آذر سال  1332 با آن حرکت خود و حضور در صحنه با شجاعت و غیرت مثال زدنی خود به همگان اعلام کرده اند ، دانشجوی انقلابی و غیور و استکبار ستیز حاضر است در راه اعتلای کشور قربانی بدهد و گلوله های آتشین استکبار ها سینه اش را بشکافند ولی هرگز عزت نفروشد و تن به ذلت ندهد ،بی تردید اقدام دانشجویان در 16 آذر 32 برای دانشجویان پس از آن مسئولیت سنگینتری را ایجاد کرده است تا با وجود آنکه امروز همه ی زمینه ها برای افتخار آفرینی کشور فراهم است ، رسالت خود را فراموش نکند و گرفتار تبلیغات و وسوسه های وسیع و شیطانی معاندان نظام نشودند ،

سه شنبه 20 آذر سالروز شهادت سومین شهید محراب آبت الله دستغیب عزیز را گرامی میداریم : این شهید بزرگوار که زندگی سرشار از طهارت و پاکی و تزکیه نفس داشت در دوران ستم شاهی  مبارزی ستوده و یاری مطمئن  و وفادار برای حضرت امام رحمت الله علیه بودند بطوری که چندین باردستگیر و به زندان رفتند حتی 24 ساعت به او مهلت دادند و ضرب العجل تعیین کردند که از لباس روحانیت خارج بشوند و ممنوع المنبر و مسجد گردید اما آن شهید والا مقام حاضر نشدند تحمل کند به ناچار از کشور خارج و به نجف اشرف عزیمت کردند و در آنجا به درجه اجتهاد رسیدند روزی استاد گرانقدرش آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی به ایشان خطاب فرموند سید ابولحسن یکی از علماء خواب خوبی راجع شما دیده اند به ایران برگرد ، ایشان هم امتثال می کنند . و چیزی نمی گذرد با امام عزیز راحل آشنا می شوند علاقه عجیبی به حضرت امام پیدا می کنند بطوری که آن جمله عجیبی که همه شینده ایم را بیان می کنند بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد و در جای دیگر فرمودند من ااطاع الخمینی فقد اطاع الله برهمین اساس  همواره خود را موظف به اطاعت ولی امر خود می دانست ، او نمونه کامل مطیع ولایت و ولایت پذیری بود به برخی ها می فرمود باید باورتان بشود حضرت امام نایب امام زمان (عج) است

 روز جهانی حقوق بشر : مفاهیم ارزشمند همیشه و دستمایه سیاسون و فریبکاران مکار غرب بوده و هست حال بشر متحیر از این موضوع که حقوق چه هستند بشر کیان  می باشند ، سوالی و پرسشی که تابحال هیچ بشری به جوابش نرسیده است ، اصلا در تمدن غرب چیزی بنام حق وجود ندارد اگر اعتقادی بر حق باشد حقوق نسبی است یعنی چیزی که حق در نشر باید گرفته شود نسبت به خود من است چنانچه رعایت آن مسئله موجب ضرر و خسارت برای من و ضربه به منفعت من است ولو همه دنیا سود میرند رعایت آن حق معنا ندارد در نظر آنها و بی جا و بیهوده است اما منافع ما تامین می شود ولو بخش زیادی از دنیا آسیب می بیند عیبی ندارد بلکه لازم است مگر همین الان اوضاع غرب و اندیشه غرب اینطور نیست ، نسبت جنایت در دنیا صورت می گیرد که اگر همان کار نه بلکه درصد بسیار کمترش علیه آنها صورت می گرفت زمین و زمان را بهم می ریختند . امروز بحمدالله علایم خوبی در جبهه استکبار دیده می شود ، آن هم بیش فعالی  بی سابقه است ، بیش فعالی نوعی بیماری است تحرک زیاد بدون تمرکز و اندیشه و ندیدن هدف که غالبا با ناکامی و شکست روبرو می گردد ، به این در و آن در زدن و هزینه کردن و خسته شدن دردی است که آمریکا امروز مبتلای به آن شده که البته این نشانه دستپاچه بودن دشمنان ما می باشد  ، اگر ما آسیب پذیر بودیم و یا می توانستند ما را به زانو در بیاورند که اینقدر در تکاپو نبودند و مثل اسپند بالا و پایین نمی پریدند ، به لطف خدا در دهه چهارم قویتر از سه دهه  گذشته هستیم ، لکن ضعف در مدیریت و نظارت درست  آفتی است بزرگ که باید علاج گردد .

 

e-max.it: your social media marketing partner