09 فروردين 1403

تصمیم سه نهاد انقلابی برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا

 

تحلیل ها(١٠:٤٢) ٩٨/١٢/٢٠کیهان

تصمیم سه نهاد انقلابی برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا

 

 

کیهان/ متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست 

جانشین فرمانده کل سپاه با‌ اشاره به آسیب دیدن برخی کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا، گفت: قرار شد مجموعه‌های مختلف مثل سپاه، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام، منابعی را تامین کنند تا به نوعی جبران بیکاری این کسب و کارها باشد.

چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، نیروهای مسلح کشورمان به‌ویژه نیروهای سپاه و ارتش برای مدیریت و مقابله با این ویروس با انجام اقداماتی در حوزه تهیه تجهیزات بهداشتی و درمانی، ساخت و راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی، ضد عفونی کردن خیابان‌ها و مکان‌های پرتردد و همچنین مقابله با احتکار کالاهای بهداشتی و دارویی به میدان آمدند.
علاوه ‌بر این، ساخت کیت تشخیص کرونا و واکسن، اجرای طرح کنترل ورودی شهرها، راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، تشکیل گروه‌های هدفمند برای کمک به مدافعان سلامت و... برخی از اقدامات نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با کرونا در تهران، قم، گیلان و سایر مناطق کشور است.


برگزاری جلسه مقابله با کرونا در قرارگاه ثارالله؛ برنامه سپاه برای کسب و کارهای آسیب‌دیده
سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در حاشیه مراسم درختکاری در دانشگاه افسری و‌تربیت پاسداری امام حسین(ع) و در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات سپاه و بسیج برای مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند کرونا قرارگاهی دائمی ‌در سپاه به نام شفا راه‌اندازی شده است و درباره همه امورات، امکانات و توانمندی‌های انسانی سپاه و بسیج برای کمک به این موضوع در این قرارگاه تصمیم‌گیری می‌شود.
وی افزود: علاوه‌بر این با قرارگاه کشوری مقابله با کرونا که به ریاست وزیر بهداشت است نیز همکاری و تعامل وجود دارد.
سردار فدوی ادامه داد: روز‌ یکشنبه برای شهر تهران با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف جلسه‌ای در قرارگاه ثارالله به ریاست فرمانده کل سپاه برگزار کردیم و تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ شد که از جمله آنها می‌توان به بخشودگی اجاره اسفند و فروردین املاک وابسته به بنیاد مستضعفان‌ اشاره کرد.
جانشین فرمانده کل سپاه با‌ اشاره به دیگر تصمیمات اتخاذ شده در جلسه روز یکشنبه قرارگاه ثارالله، تصریح کرد: همچنین از امروز تعداد زیادی تخت نقاهتگاه توسط سپاه در اختیار مجموعه‌های تخصصی با مسئولیت آقای دکتر زالی قرار خواهد گرفت تا بیمارانی که دوره بیمارستان را طی کردند و باید در مجموعه‌ای قرار گیرند تا بهبود کامل پیدا کنند و ناقل نباشند، در این مجموعه باشند.
وی با‌ اشاره به آسیب‌دیدن برخی کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا، گفت: تصمیماتی هم برای عزیزانی که به دلیل شیوع این ویروس در کسب و کارشان متضرر شدند اتخاذ و قرار شد مجموعه‌های مختلف مثل سپاه، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام که می‌توانند دخیل باشند، منابعی را تامین کنند تا به نوعی جبران بیکاری این عزیزان باشد.
سردار فدوی درخصوص اقدامات سپاه در استان گیلان نیز تأکید کرد: پس از اعلام وزارت بهداشت نیروی دریایی سپاه نیز یک بیمارستان سیار را در آنجا مستقر کرده و علاوه‌بر آن سپاه قدس استان گیلان هم از ابتدا در صحنه حاضر بوده است.

قرارگاه پدافند زیستی در سپاه کربلا مازندران؛ تشکیل 4 گروه برای کمک به مدافعان سلامت
همچنین، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد حسین بابایی فرمانده سپاه کربلای استان مازندران روز گذشته در اظهاراتی درباره اقدامات سپاه و بسیج در مبارزه با ویروس منحوس کرونا خاطرنشان کرد: ما بر اساس ورود سازمان یافته به این موضوع با کمک عناصر مردمی با شعار همیشگی ما که «سپاه از مردم با مردم برای مردم» است، سازماندهی کردیم در چهار گروه «سفیران سلامت»، «مدافعان سلامت»، «ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت» و «گروه ناظرین» تا بتوانیم خدمات لازم را ارائه دهیم.
وی افزود: گروه اول سفیران سلامت هستند که در مباحث آموزشی چهره به چهره و یا با استفاده از شبکه اجتماعی و موارد دیگر اقدام به آموزش همگانی می‌کنند.
فرمانده سپاه کربلا مازندران ادامه داد: گروه دوم مدافعان سلامت هستند که ورود مستقیم به مباحث اجرایی مانند ضدعفونی و گندزدایی و کمک به بیماران و پرستاران در بیمارستان‌ها دارند و کسانی هم که خواستار حضور در این گروه هستند از طریق سپاه شهرستانی و بسیج جامعه پزشکی اقدام کنند.
بابایی بیان کرد: گروه سوم ستاد پشتیبانی مدافعان سلامت است که با فعال شدن بیش از ۸۰۰ خیاط در کارگاه‌های کوچک در حال دوخت و دوز هستند تا نیازهای اولیه مانند دستکش، ماسک، لباس بیمارستانی را تهیه کنند.
وی تأکید کرد: گروه چهارم گروه ناظرین بوده که کمک به صنعت، معدن و تجارت، نانوایی‌ها، کارگاه‌ها و یا کمک به نیروی انتظامی ‌در مبادی ورودی استان می‌کنند.
فرمانده سپاه کربلا مازندران درباره تهیه لوازم بهداشتی گفت: روزی که شروع کردیم، هر روز ۵ هزار عدد تولید داشتیم و امروز به ۵۰ هزار عدد رسیدیم و هدف‌گذاری ما رسیدن به ۳۰۰ هزار عدد در روز است که در این رابطه خیرین زیادی پای کار آمدند.
بابایی عنوان کرد: یکی از نیازهای اساسی این روزها ماسک و دستکش است که در این مدت ۵۰۰ هزار عدد از این اقلام در استان کشف شد که به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شد.
فرمانده سپاه کربلای استان مازندران با‌ اشاره به کمبود کادر درمانی در بیمارستان‌های استان گفت: تا ریشه‌کنی کرونا در کنار مردم ایستاده‌ایم.

اعلام آمادگی وزارت دفاع برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در همه نقاط کشور
سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز دیروز دوشنبه از آمادگی این نیرو برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در همه نقاط کشور خبر داد و اظهار داشت: نیروهای مسلح در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده ارائه هرگونه خدمات به هموطنان برای شکست این ویروس
منحوس هستند.
نعمتی خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش با گستردگی خود در سطح کشور و بهره‌گیری از تجهیزات و توانمندی نیروی انسانی، خود را در خط مقدم مقابله و مبارزه با این ویروس می‌داند و نیروهای ما امروز با به‌کارگیری تجهیزات لازم، کار ضدعفونی و گندزدایی معابر شهری را انجام می‌دهد.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با‌ اشاره به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در قم افزود: نیروی زمینی ارتش این آمادگی را دارد که در صورت نیاز در استان‌های دیگر هم بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کند.

اعلام آمادگی ارتش برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی
گفتنی است امیر سرتیپ دکتر بهزاد موذنی رئیس اداره بهداشت و امداد نیروی زمینی ارتش دو روز پیش از «اعلام آمادگی ارتش برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی» خبر داد و گفت: «نیروی زمینی ارتش آمادگی کامل دارد تا در صورت نیاز و اعلام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، علاوه‌بر قم در دیگر مناطق مورد نیاز نیز بیمارستان‌های صحرایی برپا کند.»
وی در گفت‌وگوی دیگری هم مطرح کرد: در اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ما امکانات درمانی مانند بیمارستان ‌هاجر (که هم‌اکنون مشغول عملیات است) و تمام کادر آن و خط تولید لباس‌های حفاظت فردی کادر درمان و پرسنل قرنطینه را برای خدمت‌رسانی به کار گرفتیم. همچنین تمام بیمارستان‌های صحرایی و منطقه‌ای ما نیز آماده عملیات هستند.
رئیس اداره بهداشت و امداد نیروی زمینی ارتش درخصوص عملیات ارتش برای عموم مردم گفت: ما توانمندی رفع آلودگی، گندزدایی و پاکسازی اماکن شهری و بیمارستان‌ها را داریم و ادوات و نیروهای خود را در این خصوص به کار گرفته‌ایم. همچنین در بحث آموزش و پیشگیری نیز وارد شده و در سطح شهرها در حال عملیات می‌باشیم.
موذنی تأکید کرد: ما همان‌طور که فرمانده نیروی زمینی گفتند در حالت آفندی و جنگ با کرونا ویروس قرار گرفته‌ایم. این اطمینان را به ملت جمهوری اسلامی ایران می‌دهیم که ارتش مانند قبل در خط مقدم مبارزه خواهد بود و به امید خدا به میمنت ماه رجب تا پایان همین ماه این ویروس را سرکوب و نابود می‌کنیم.
احداث بیمارستان سیار نیروی دریایی سپاه در گیلان، ساخت بیمارستان صحرایی ۸۰ تختی در محوطه بیمارستان رازی رشت با همکاری سپاه، دایر شدن بیمارستان سیار جهت دوران نقاهت بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۴۰۰ نفر در تیپ ۱۸ مردم پایه سپاه الغدیر استان یزد و... نیز گوشه‌ای از اقدامات سپاه نواحی در راستای مقابله با ویروس کرونا در برخی شهرهای ایران است.

تهیه و تامین تجهیزات بهداشتی و درمانی
یکی دیگر از حوزه‌هایی که نیروهای مسلح کشورمان در آن فعال شده و برنامه‌هایی را نیز اجرا کرده‌اند، تولید و توزیع ماسک، ژل و مواد ضدعفونی است.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید از کارگاه تولید مواد ضدعفونی‌کننده شهید زرهرن با بیان اینکه «امروز در شرایط جنگی قرار داریم» و «باید با رویکرد تهاجمی ‌به مقابله با ویروس کرونا رفت» گفت: «امروز اولویت در تولید مواد ضدعفونی، ماسک و لباس‌های بهداشتی بوده که نیروی زمینی ارتش پیشگام است در تمامی‌استان‌ها یگان‌های نزاجا در راستای پیشگیری از این ویروس فعالیت‌های خوبی را
آغاز کرده‌اند.»

وی افزود: «از تمامی‌ کارکنان می‌خواهم با جان و دل کار کنند تا با اتحاد عمومی این مشکل را ریشه‌کن کنیم» چه آنکه «ما مرد میدان نبرد هستیم و باید در این آزمون همچون دیگر آزمون‌ها سربلند بیرون بیاییم.»
سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران نیز دیروز دوشنبه از «افزایش ظرفیت تولید ماسک در استان تهران به کمک سپاه» خبر داد و با تأکید بر ظرفیت تولید یک میلیون ماسک در شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته روزانه بیش از ۲۰۰ هزار عدد ماسک تولید شده است که با تأمین مصارف شهرستان و استان در اختیار مراکز درمانی و وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

ضدعفونی کردن خیابان‌ها و مکان‌های پرتردد
چند روز پس از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور، طرح ضدعفونی کردن شهرهای آلوده به کرونا به‌ویژه شهر قم با همکاری نیروهای ارتش و سپاه آغاز شد و طی این روزها با مشخص شدن مسیرها از سوی مرکز بهداشت استان، به‌صورت منسجم‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تری در حال انجام است.
بر همین اساس، رزمایش حضرت علی ابن ابیطالب(ع) روز پنج‌شنبه با هدف اجرای عملیات ضد عفونی معابر عمومی شهر قم توسط قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس منحوس کرونا و مشارکت نیروی زمینی ارتش، سپاه، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شد.
در این رزمایش طی یک روز تمام معابر و اماکن مهم شهر قم از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ضدعفونی شد.
سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران نیز دیروز دوشنبه از برخی اقدامات سپاه در مقابله با کرونا مانند گروه‌های جهادی سه تا هفت نفره سلامت خبر داد و گفت: 2 هزار گروه جهادی در 15 ناحیه مقاومت بسیج ساماندهی شده است که به خدمات‌رسانی به مردم
می‌پردازند.
فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران اضافه کرد: بخشی از این گروه‌های جهادی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده پیاده در کوچه‌ها، معابر، ایستگاه‌های اتوبوس و منازل مردم مورد نیاز فعالیت می‌کنند.
سردار حسن‌زاده به ضدعفونی‌کننده خودرویی این گروه‌ها‌ اشاره کرد و یادآور شد: اماکن متبرکه و مقدس و محله‌هایی که بیشتر به لحاظ بهداشتی نیاز دارند تا ریشه‌کنی این ویروس از خدمات این خودروها بهره‌مند می‌شوند.
در برخی شهرستان‌های کشور نیز شاهد همین اقدامات از سوی نیروهای مسلح کشورمان هستیم مانند ضدعفونی خیابان‌های اصلی، فرعی و مکان‌های پرتردد توسط سپاه انصارالمهدی(عج) و شهرداری زنجان، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی شهرها و روستاها توسط سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل و...

مقابله با احتکار کالاهای بهداشتی و دارویی
احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگویی اظهار داشت: به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه، امروز ۲۷ میلیون جفت دستکش در شورآباد شهرری که متعلق به دو شرکت واردکننده دارویی بود کشف شد و طی آن دونفر از عوامل این دو شرکت بازداشت شدند.
وی با اعلام وارداتی بودن این دستکش‌ها، ادامه داد: هنوز قاچاق بودن این کالاها مشخص نشده چراکه این شرکت‌ها مدعی هستند این دستکش‌ها را با ارز وارد کرده‌اند و مجوزات لازم را نیز دارند.
جعفری‌نسب افزود: ظرف دو روز گذشته هم تعداد ۱۲ هزار و ۷۷۰۰ عدد ماسک به‌ترتیب در شهرستان‌های ملارد و ری کشف شده است.
همچنین چند روز پیش بود که روابط عمومی سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران در اطلاعیه‌ای از کشف و ضبط یک انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) سپاه این استان در جنوب تهران خبر داد و اعلام کرد: «در این انبار، انواع ماسک‌های اتاق عمل، ماسک بیهوشی، لوله ساکشن، دستکش جراحی و سایر موارد مورد نیاز در حوزه پزشکی، با ارزش بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان، احتکار شده بود.»
گفتنی است در نخستین روز‌های شیوع این ویروس منحوس، سرلشکر سلامی ‌فرمانده کل سپاه پاسداران در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، از آمادگی سپاه برای هرگونه کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در مقابله و جلوگیری از شیوع گسترده کرونا خبر داد.
چند روز بعد «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در سپاه پاسداران به فرماندهی سرلشکر سلامی ‌تشکیل شد و طبق دستور فرمانده کل سپاه، کلیه تحهیزات، امکانات و مجموعه‌های بهداشت و درمان سپاه، برای ریشه‌کنی کرونا تحت مدیریت وزارت بهداشت قرار گرفت.
همچنین چند روز پیش نیز سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه از تشکیل قرارگاه زیستی نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: همه یگان‌های جنگ ‌نوین قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی سپاه در حالت آماده‌باش کامل هستند و در روز‌های اخیر برای استقرار گردان‌های جنگ ‌نوین اعم از گروه جنگ ‌نوین ۲۴ بعثت، تیپ نیرو‌های ویژه صابرین و تیپ میرزا کوچک‌خان برای استقرار در نواحی که ویروس کرونا شیوع یافته، دستورات لازم صادر شده و یگان‌های مذکور در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند.

بر اساس گزارشی که میزان نوشته است، ارتش جمهوری اسلامی نیز همانند سپاه پاسداران برای مقابل و ریشه‌کنی کرونا به یاری مردم و وزارت بهداشت شتافته است. امیر دریادار مصطفی مداح معاون بهداشت و درمان و امور پزشکی ارتش روز ۹ اسفند اعلام کرد: تمامی‌بیمارستان‌های ارتش برای کنترل و مقابله با ویروس کرونا در آماده‌باش کامل هستند و بسیاری از بیمارستان‌های ارتش در حال همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.
مرکز تخصصی تشخیص ویروس کرونا هفته گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی ارتش راه‌اندازی شد. این آزمایشگاه تخصصی تحت عنوان «آزمایشگاه اقدام کلی تشخیص ویروس کرونا»، با هدف تشخیص و تداوم فرآیند درمانی در آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی ارتش افتتاح شد و از روز شنبه ۱۰ اسفند خدمت‌رسانی به بیماران را آغاز کرد.
همچنین قرارگاه پدافند زیستی نیز در ارتش تشکیل شده و این قرارگاه از طریق شبکه بهداشتی موجود در پادگان‌ها و مراکز آموزشی، به‌صورت مستمر فرایند کنترل و پاکسازی محیط پادگان‌ها و مراکز آموزشی نظامی را زیر نظر دارد.

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی