09 فروردين 1403

ادامه سلسله بحث های لمعات نور سال ۱۳۹۹ توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس مورخ : 13 / 3 / 1399

ادامه سلسله بحث های لمعات نور

سال ۱۳۹۹

توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس

مورخ : 13 / 3 / 1399

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

تفسیر قرآن کریم * لمعات نور * سوره محمد (ص)

به آیه سی و پنجم آن سوره مبارکه می پردازیم که می فرماید :

 

«  فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ »

 

 

« پس هرگز سست نشوید و دشمنان را به صلح ذلت بار دعوت نکنید ، در حالی که شما برترید و حال آنکه خداوند با شماست ، و چیزی از ثواب اعمال شما را کم نمی کند » .

 

 

 

 

واژه وهن در فَلَا تَهِنُوا به معنای سستی و ضعف است ، اینجا مقصود از آیه اظهار ضعف نکردن و سستی به دشمن نشان ندادن است ، چرا که دشمن از لحن و رفتار و اقدام ضعیفانه و ذلت بار کاملاً سوئ استفاده می نماید و روحیه اش قوی خواهد شد و در نهایت گستاخانه برخورد خواهد کرد .

این آیه دریچه ای برای مسلمین به دشمن شناسی درست باز می کند تا میزان ، دستشان بیاید .

چرا که یکی از اساسی ترین شرایط موفقیت در تمامی عرصه ها شناخت دشمن است .

چه ضربه ها که به مسلمین از دشمن نشناخته خورده اند ، خدا می داند بر همین اساس قرآن بیش از هزار و پانصد آیه پیرامون دشمن شناسی بیان فرموده ، تا حساسیت  موضوع را برای مسلمین تبیین نماید .

هر چند اسلام خواهان صلح مسالمت آمیز و شرافتمندانه و با رعایت احترام و حقوق متقابل است .

ولی این هرگز به معنای صلح و پرهیز از جنگ با هر قیمتی و تحت هر شرایطی نیست .

بنابراین نمی شود به بهانه ی صلح طلبی از جنگ با دشمن متجاوز روی گردان شد یا ندای صلح خواهی او را پوشش برای ادامه تجاوز تحمل کرد و شنید .

به هیچ وجه نمی شود تجاوز را با صلح پاسخ داد ، این در حقیقت ، تسلیمِ مقابل ظلم شدن و زیر پا گذاشتن شرافت انسانی و از همه مهمتر تشویق متجاوز بر تجاوز و جنایت و به نوعی مشروعیت بخشیدن به عمل شیطانی و خبیثانه آنهاست .

صلح و سازش که کرامت انسانی مسلمانان زا به ننگ و خواری آلوده نماید و حقارت را به ارمغان بیاورد و ظلم و تجاوز را بر سر کرسی مشروعیت و قانونی شدن بنشاند ، هیچ گاه مورد تأیید اسلام عزیز نبوده .

از این رو قرآن کریم در خواست صلح را در شرایطی که جنگ تنها چاره است ، با عنوان سازشی ذلت بار معرفی می فرماید و به شدت از آن نکوهش و مذمت و نهی فرموده .

« فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ »

در کتاب * کنز الدقایق * در تفسیر جمله وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ اینچنین گفته « و لا تدعوا الی الصلح تذلُّلاً »  یعنی ار زوی خواری و ذلت ، دشمنان را به صلح نخوانید ، چرا که عزت اسلام و امت اسلامی جزو اصول و ملاقات مشروعیت و پذیرش صلح است .

 

امیر المؤمنین ، ترجیخ صلح بر جنگ را در صورتی می پذیرفتند که سستی و خللی در عقیده به اسلام رخنه ننماید .

بله در این زمان مسالمت و صلح سودمند یا تأمین کننده هدف ، ترجیح بر جنگ دارد .

 

خداوند امت اسلامی را از شر بدخواهان

ایمنی مرحمت بفرماید

ان شاء الله تعالی

 

 

 

 

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی