10 فروردين 1403

ادامه سلسله بحث های لمعات نور سال ۱۳۹۹ توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس مورخ : 15 / 3 / 1399

ادامه سلسله بحث های لمعات نور

سال ۱۳۹۹

توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس

مورخ : 15 / 3 / 1399

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

تفسیر قرآن کریم * لمعات نور * سوره محمد (ص)

در خدمت برادران و خواهران ایمانی هستیم با بیان ایه سی و هفتم سوره مبارکه محمد (ص) که می فرماید :

 

إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ

 

 

« هر گاه خداوند اموال شما را مطالبه کند و حتی اصرار نماید بخل می ورزید و کینه و خشم تان آشکار می گردد » .

 

 

 

 

 

 

واژه یحفکم به معنای طول دادن چیزی است ادامه و کش دادن مطلبی ، برخی از مسلمانان  در هنگام ادای واجبات و وجوهات به خاطر بخل و خست چنان معطل میکردند و کش میدادند ، که گویا میخواست جانش را بدهد ، اولا اموال ، همه اش مال دیگریست ، خداوند آزمونهایی را برای انسانها پدید می آورد گاهی امتحان و آزمون فقهی است گاهی سیاسی ، گاهی نظامی و گاهی مالی و اقتصادی تا ببیند ان ثقالت و سنگینی که درونشان هست . چطوری خود را نشان میدهد ، در حالیکه خداوند انسانها را به امور طاقت فرسا و حرجی آور فرمان نداده که اصلا نتواند انجامش بدهد .

( لایکلف الله نفسا الا وسعها)

 همه فرامین  الهی متناسب با استعداد و توان ذاتی انسانهاست ، لکن دلبستگی برخیها به مال دنیا و مقام و متعلقات دنیایی به گونه ای است که طاقت انفاق در راه خدا را ندارد اینجاست که روحیه بخل و سخاوت انسانها آشکار میگردد ( یخرج اضعانکم ) قرآن در سوره آل عمران آیه 180  هشدار شدیدی به انسانهای بخیل می دهد .

ولایحسبن الذین یبخلون بما آتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هوشر لهم .

 (سیطوقون ما بخلو به یوم القیامه )

کسانی که به انچه خداوند از فضل خود به آنان عطاء کرده بخل می ورزند هرگز تصور نکنند که آن بخل به خیر و نفع شان است بلکه برایشان شر خواهد بود چرا که بزودی  آنچه که به آن بخل ورزیدن در قیامت طوق گردنشان خواهد شد ، خداوند که نیازی به سرمایه های آنها ندارد .

ولله میراث السماوات والارض .

 همه این دستورات و تامید بر پرداخت وجوهات برای آزمون و سنجش روحیه انسانها بوده .

ان الله هو الغنی الحمید .

لذا آنستکه بخل ورزیده بخود زیان رسانده روح خود را در تنگنا و سلول بخل ، حبس کرده .

( من یبخل فانما یبخل عن نفسه ) .

لذا یکی از وسوسه های شیطان آنستکه انسان را به تنگ نظری دعوت نماید .

چنانچه قرآن می فرماید : شیطان مرتب انسان را از فقر می ترساند و در گوشش زمزمه میکند با انفاق فقیر میشود .

( یعدکم الفقر ) .

بخل در جان انسان وجود دارد و هرگز منظور از بخل امساک و خودداری از بخشش مال نیست ، بلکه ترک هر گونه خیر است .

انقدر روح و جان آدمی دچار تنگی و بد خواهی می شود که حاضر نیست نه از ناحیه خودش و نه از ناحیه دیگری خیری صادر گردد ، و مشکلی از مشکلات جامعه حل نشود .

معلوم میشود ، کمترین روحیه مسئولیت پذیری در چنین انسانهایی نیست که بخواهند قدمی برای رفاه جامعه بردارند .

 

 

( خداوند به همه مان وصعت نظر و روحی مملو از خیر خواهی کرامت فرماید )

 

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی