09 فروردين 1403

عقاید یک دلقک

وزیر خارجه آمریکا که برای یک سفر طولانی به منطقه آمده، روز پنجشنبه (20 دی) در دانشگاه آمریکایی قاهر سخنرانی کرد. عنوان سخنرانی مایک پمپئو «یک نیرو برای خیر» بود. وی در این سخنرانی به شدت به سیاست خارجی دولت پیش آمریکا تاخت و مدعی شد دولت ترامپ این سیاست را تغییر داده و رویکردی قدرتمند در پیش خواهد گرفت. وی حملات شدیدی را نیز متوجه ایران کرد و مدعی شد واشنگتن نفوذ روزافزون ایران در منطقه را متوقف و معکوس خواهد کرد.

 

این سخنرانی حتی در خود آمریکا نیز با انتقادات بسیاری مواجه شد و آن را لفاظی های توخالی ارزیابی کردند. پایگاه آمریکایی «دیفنس وان» درگزارشینوشت؛ «سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه آن چیزی که پمپئو ادعا می کند نیست». بلومبرگ هم درتحلیلیدرباره سیاست واشنگتن در غرب آسیا نوشت؛ «دکترین پمپئو تفاوت چندانی با دکترین اوباما ندارد». پایگاه تحلیلی لوبلاگ هم درتحلیلخود این سخنرانی را جز ضد ایرانی و ضد اوباما بودن، واجد چیز بیشتری ندانست. سی ان ان هم حرف های او را کلیشه ای تکراری و قدیمیارزیابیکرد.

اما شاید مهم ترین نکته سخنرانی پمپئو همان عنوان آن باشد. او آمریکا را «نیروی خیر» یا همان «فرشته نجات» برای منطقه و کل جهان می نامد. این ادعا را می توان بزرگ ترین دروغ ممکن در روزگار «اخبار جعلی» یا همان «فیک نیوز» دانست. سابقه شرارت آمریکا در منطقه غرب آسیا حداقل به 65 سال پیش بازمی گردد؛ زمانی که با کمک انگلیسی ها کودتای «آژاکس» را ترتیب داده و دولت مصدق را در ایران سرنگون و پس از آن نیز 25 سال دیگر از محمدرضا پهلوی دیکتاتور ایران حمایت کردند. لیست زیر تنها برخی از جنایات آمریکا را در برمیگیرد؛

1954 : آمریکا حکومت مردمی و منتخب آربنز در گواتمالا را سرنگون کرد که طی آن 200 هزار تن از مردم این کشور کشته شدند.

1963 : «دیم» رئیس جمهور ویتنام جنوبی با حمایت آمریکایی ها ترور شد.

1975-1963: جنگی که آمریکا در جنوب شرق آسیا و علیه ویتنام به راه انداخت 4 میلیون کشته برجای گذاشت.

11 سپتامبر 1973: طی کودتایی آمریکایی در شیلی رئیس جمهور منتخب آلنده کشته شده و دیکتاتور پینوشه جایگزین وی شد. در این کودتا 5 هزار تن از مردم شیلی بقتل رسیدند.

1977: حکومت نظامی السالوادور با حمایت آمریکا 70 هزار تن از مردم این کشور را کشت.

1980: آمریکا برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی اسامه بن لادن و نیروهای وی را مورد حمایت و تجهیز نظامی قرار داد و تا پایان جنگ افغانستان 3 میلیارد دلار خرج وی کرد و در واقع آمریکا پایه گذار القاعده بود.

1981: دولت ریگان شورشیان کنترا را در نیکاراگوئه آموزش و تامین مالی کرد. 30 هزار تن از مردم این کشور قربانی شدند.

1982: صدام با چراغ سبز و حمایت آمریکا به ایران حمله و جنگی ویرانگر را به مدت 8 سال تحمیل کرد. آمریکا در این جنگ از دیدکتاتور عراق حمایت مالی، سیاسی، تجهیزاتی و اطلاعاتی می کرد.

1988: ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس به سوی هواپیمای مسافری ایران شلیک و 290 نفر مسافر این ایرباس را کشت.

1989: آمریکا به پاناما حمله و مانوئل نوریگا را سرنگون کرد. سه هزار تن در این حمله جان باختند.

1991: صدام با چراغ سبز و سلاح های آمریکایی کویت را اشغال می کند و بوش پدر رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه آزادی کویت، عراق را مورد تهاجم قرار می دهد.

1998: به دستور بیل کلینتون یک کارخانه ساخت سلاح در سودان بمباران می شود. سپس مشخص می شود در این کارخانه آسپرین تولید می شده است.

2001-2000: آمریکا به حکومت طالبان در افغانستان 245 میلیون دلار کمک کرد.

2001 تا کنون: آمریکا به بهانه 11 سپتامبر به افغانستان حمله کرد که این جنگ همچنان ادامه داشته و طبق آمار رسمی این جنگ جان حداقل 150 هزار تن از مردم این کشور را گرفته است.

2003 تا کنون: آمریکا به بهانه سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کرد. آمارها می گوید تحریم، بمباران و حمله آمریکا به عراق که از سال 1991 شروع شده، حدود یک و نیم میلیون تلفات داشته است.

2015 تا کنون: عربستان سعودی با حمایت نظامی آمریکا جنگ علیه فقیرترین کشور منطقه یعنی یمن را آغاز کرد. این جنگ باعث بزرگ ترین بحران بشری معاصر شده و هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر عوارض آن می میرد.

اینها تنها گوشه ای از جنایت های آمریکا در منطقه غرب آسیا و کل جهان است. سکوت شرم آور و حمایت آمریکا از سلاخی خاشقجی توسط متحدش در منطقه یکی از جدیدترین برگ های این پرونده سیاه و قطور است. وزیر خارجه کشوری با این سوابق، وقتی از «نیرویی برای خیر» و ارتش آزادی بخش سخن می گوید، بیشتر شبیه دلقک ها بنظر می رسد تا یک دیپلمات!

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی