ادامه سلسله بحث های لمعات نور سال ۱۳۹۹ توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس مورخ : 9 / 3 / 1399

ادامه سلسله بحث های لمعات نور

سال ۱۳۹۹

توسط : حجت الإسلام والمسلمین ، سید أحمد جبّاری ، امام جمعه ی محترم شهرستان چالوس

مورخ : 9 / 3 / 1399

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

تفسیر قرآن کریم * لمعات نور * سوره محمد (ص)

محضر بیست و ششمین (31) آیه شریفه ی سوره ی محمد هستیم :

 

« وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ »

 

« ما همه شما را قطعا می آزماییم تا معلوم شود مجاهدان واقعی و صابران از میان شما کیانند و اخبار و اظهارات را شما منافقان را در مقاتم عملی بیازماییم . »

 

 

واژه ابتلا گاهی به معنای آزمایش افراد برای کشف حقیقت است مانند : اذ ابتلی ابراهیم ربّه

 

گاهی به معنای ایجاد زمینه های مختلف برای بروز و ظهور حالات درونی است .

مثل همین آیه شریفه : « و نبلوکم اخبارکم »

در زمینه ابتلا و امتحان الهی مباحث فراوانی صورت گرفته و در این موضوع نخستین سوالی که به ذهن می رسد این است ، مگر آزمایش برای آن نیست که حقیقت و شخصیت و یا توانمندی و ضعف و یا لیاقت و عدم شایستگی افراد شناخته شود و از میزان جهل و عدم علم مان کاسته شود .

در مورد خداوند این مطلب چگونه است ؟

می دانیم که خداوند عملش احاطه برا باطن و ظاهر ، سر و علن ، غیب و شهود ، ریز و درشت ، شب و روز ، دارد .

 

به قول قرآن کریم « یعلم غیب السماوات و الأرض »

ولی در مورد انسان و امتحاناتی که انسان ها از یکدیگر به عمل می آورند ، مطالب بالا صدق می کند .

ما از دیگران امتحان می گیریم تا جهلمان نسبت به شخصیت یا توان و ناتوانی و یا شایستگی و عدم شایستگی اش مرتفع گردد ، ولی هرگز چنین دیدگاهی نسبت به پروردگار عالم صحیح و سزاوار نیست ، بلکه نشان از ضعف ایمان و عدم معرفت نسبت به ذات و صفات الهی است .

 

فلسفه امتحان الهی را باید در شقوق و دریچه مختلف بیان کرد ، گاهی امتحان الهی برای شکوفا کردن ، استعداد های نهفته افراد است ، که حقیقتی همچون تربیت و پرورش بندگان را به دنبال دارد .

چنانچه زارع و باغبان مجرّب دانه ای را بخواهد پرورش بدهد ، او را در میان گل و خاک می گذارد ، تا در برابر شرایط سخت و دشوار با همه آفات و عوارضی که تمدیدش می کند ، مبارزه نماید و شکوفا گردد ، و الا اگر در انبار می ماند ، هرگز قابلیتهایش بروز و ظهور پیدا نمی کرد .

خداوند بر اساس ناموس خلقت و غایت آفرینش ، صحنهایی را به وجود می آورد تا هم انقلاب و تحول ایجاد کند و هم درون و باطن آشکار گردد .

خداوند می فرماید : « وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ  » آل عمران / 154

 

شهید بزرگوار استاد مطهری می فرمایند : فلسفه امتحان یا شداید و ابتلائات فقط سنجش وزن و درجه و کمیت نیست ، بلکه زیاد کردن وزن و بالا بردن درجه و افزایش دادن به کمیت و ناب تر کردن کیفیت هم هست .

و مطلب مهم دیگر در امتحان و آزمایش آن است که انسان ها مراقب هم باشند ، در جامعه همه انسان ها مدعی هستند ، همه گروه ها ، خود را مصلح و نیکوکار و سالم می دانند و معرفی می کنند .

حق و باطل ، خوب و بد ، زشت و زیبا ، چندان ممشخص نیست ، بر این اساس ، ممکن است تا پای امتحان و آزمون به میان نیامده ، ماهیت و حقیقت افراد فاش نگردد و از چهره ی واقعی انسانها پرده برداری نشود و افراد فریب ظاهر هم را بخورند و خسارتهای زیادی ببینند و وقتی کسی در امتحانی لغزید ، حواس دیگران جمع می شود ، تا گول حقه بازیهایش را نخورند و مال سرمایه و زن و بچه و ناموس خود را به مردود شده ، امتحان نسپارند .

e-max.it: your social media marketing partner