09 فروردين 1403

عشایر توان خودکفا کردن کشور در تولید گوشت قرمز را دارند

در حال حاضر ۱.۷ درصد جمعیت کشور در جامعه عشایری زندگی می‌کنند. در حالی که تا ۱۰۰ سال قبل که جمعیت کشور حدود ۴ میلیون نفر بود، حدود ۵۰ درصد جامعه عشایری بودند. البته در حال حاضر جمعیت عشایر حدود یک  میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۱۲ هزار خانوار عشایری زندگی می‌کنند یعنی مطلق جمعیت عشایر تقریبا ثابت بوده، فقط با توجه به تحول جامعه و توسعه زندگی شهری، نسبت عشایر به کل جمعیت تغییر کرده است و این عشایر در ۲۷ استان کشور پراکنده هستند.

وی عشایر کشور را مرکب از ۱۰۳ ایل، ۵۸۶ طایفه، ۱۰ قوم مانند لر، ترک، کرد،کرمانج، بلوچ، سیستانی، بویراحمدی، ترکمن، آذری، قشقایی و عرب هستند که اگر بررسی کنیم حدود ۵۹ درصد سرزمین کشور در قلمرو عشایر قرار دارد.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه عشایر در بهترین آب و هوا زندگی می‌کنند، گفت: عمده شغل و درآمد عشایر از دامپروری است که برای اینکه در طول سال دام‌های آنها بهترین تغذیه را داشته باشند، اقدام به کوچ به ییلاق و قشلاق می‌کنند.

سیف افزود: نقش عشایر در پشتیبانی از انقلاب بی‌نظیر است که قبل از انقلاب عشایر در مبارزه با استکبار زبانزد بودند حتی مقابل اشغالگری انگلیس، پرتغال، شوروی سابق و آمریکا ایستادند و عشایر قبل از انقلاب با دستگاه حاکمه مبارزه می‌کردند، اما بعد از انقلاب از اولین مبارزان انقلاب به شمار می‌رفتند و اولین گروهی که با امام خمینی (ره) بیعت کردند، عشایر غیور بودند.

وی افزود: عشایر به شدت روحانیت و به ویژه سادات را دوست دارند و در طرفداری از انقلاب از بصیرت خاصی برخوردار هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه بنابر فرمان امام خمینی عشایر همگی مسلح هستند، گفت: این عشایر با حضور در مناطق مرزی و اشتغال به کار دامداری و تولید به عنوان مرزداران جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و اولین کسانی که در دفاع مقدس از کشور دفاع کردن،د همین عشایر بوده‌اند و پس از عشایر نیروهای مسلح و بسیج مردمی حضور پیدا کردند و در اوایل انقلاب عشایر توانست فتنه‌های ضد انقلاب را سرکوب کند.

سیف با بیان اینکه اولین شهید دفاع مقدس از جامعه عشایری تقدیم انقلاب شد، گفت: جامعه عشایر در مجموع ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و اکنون نیز در نقاط مرزی و صعب‌العبور کشور به عنوان مرزبانان کشور حضور دارند و نیروهای مستعدی برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور به شمار می‌روند و در صورت مشاهده هرگونه تحرک ضدامنیتی وارد عمل می‌شوند.

وی در مورد اینکه از چه زمانی سازمان بسیج عشایر شکل گرفت، گفت: از همان ابتدای انقلاب که بسیج مردمی به فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت، بسیج عشایری نیز تشکیل شد و در مناطق عشایری، پایگاه‌های سیار متناسب با عشایر حضور دارند و خود عشایر با سلاح‌های در اختیار به صورت داوطلبانه از مرزهای کشور محافظت می‌کنند و حوزه‌های مقاومت عشایری به تناسب کوچ آنها شکل می‌گیرند و براساس زندگی خاص عشایر پایگاه مقاومت بسیج عشایری تشکیل می‌شود. 

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه جمعیت عشایر حدود ۲ درصد جمعیت کشور است، گفت: اما همین جمعیت تولیدی ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۳۰ درصد لبنیات کشور را تولید می‌کند.

* تولید ۲۵۰ هزارتن گوشت توسط عشایر

سیف با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه ۹۰۰ هزار تن است، گفت: یک چهارم این مقدار در جامعه عشایری یعنی حدود ۲۵۰ هزار تن تولید می‌شود و هر سال برای تأمین نیاز کشور حدود ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌شود که اگر حمایت‌های مؤثر از عشایر صورت بگیرد، می‌توانند ۱۵۰ هزار تن دیگر گوشت تولید کنند و کشور را به خودکفایی در گوشت قرمز برسانند. چون سرزمین خدادادی و مناطق وسیع در اختیار عشایر است و نیروی با انگیزه وجود دارد فقط کافی است مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته وی، یک خانواده عشایر که پنج پسر جوان پای کار دارد و ۱۰۰ رأس دام را نگهداری می‌کند، اگر تسهیلات مناسب در اختیار آنها قرار گیرد می‌توانند ۱۰۰ رأس دیگر هم نگهداری کرده و تولید خود را دو برابر افزایش دهند که البته ظرفیت مراتع محدود است، اما می‌توان بخشی از این دام را با علوفه دستی نگهداری کرد.

* لزوم افزایش بهره‌وری در دام عشایر

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد تولید دام یا تلف شده، یا سقط جنین می‌کند و یا در معرض تولید و آبستن قرار نمی‌گیرند که باید با کارشناسان دامپزشکی از تولید در جامعه عشایر حمایت شود یا اگر دامدار عشایر به خاطر نیاز مالی مجبور می‌شود بره‌ها را در وزن ۲۷ کیلو عرضه کند، اما اگر حمایت شوند می‌توانند وزن بره‌ها را به ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم افزایش دهند.

سیف گفت: اگر بتوان در کنار دامداری عشایر امتیاز دامپروری و نگهداری دام در فضای بسته هم بدهیم و مرتع به صورت نوبتی در اختیار دام‌ها قرار گیرد، می‌توان تولید گوشت در جامعه عشایری را به راحتی دو برابر کرد.

وی با انتقاد از سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مراتع عرفی عشایر را گرفته‌اند، اظهار داشت: گاهی با تصرف یا گرفتن پروانه‌های چرا و اجاره دادن آن به عشایر امکان تولید از جامعه عشایر گرفته می‌شود که باید سعی کنیم انگیزه تولید در جامعه عشایر را افزایش داده و زمینه دامپروری و دامداری را در عشایر آسان کنیم.

* ۳۰ درصد صادرات صنایع دستی توسط عشایر

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با اعلام اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از کشور انجام می‌شود، گفت: نیمی از این رقم به صورت صادرات سنتی و چمدانی انجام می‌شود که درآمد آن برای کشور اندک است، اما اگر درست برنامه‌ریزی شود، می‌توان به صورت حرفه‌ای سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی برای کشور انجام داد که ۳۵ درصد از این رقم می‌توان از جامعه عشایر تأمین شود.

سیف با بیان اینکه کیفیت تولیدات گوشت و لبنیات و محصولات عشایر به خاطر ارگانیک‌ بودن بالا است، گفت: اما متأسفانه به لحاظ ضعف ارتباط بین جامعه عشایر و بازار عمده این ارزش نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود که باید برای عرضه مستقیم محصولات عشایری به بازار مصرف برنامه‌ریزی شود.

وی در مورد اینکه چرا برای عرضه محصولات عشایر برندسازی نشده است، گفت: این کار باید به وسیله دولت انجام شود و سپاه و بسیج می‌تواند در این زمینه حمایت کنند اما خود رأساً نمی‌توانند وارد کار شوند، بلکه مشاوره می‌دهیم که با کمک خود عشایر برندسازی محصولات آنها انجام شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور گفت:‌ عشایر علاوه بر دامداری به مشاغل زنبورداری، باغداری، گیاهان دارویی اقدام می‌کنند و عشایر گیاهان دارویی را به خوبی می‌شناسد که اگر سروسامانی برای عرضه این محصولات صورت گیرد، درآمد خوبی نصیب کشور و جامعه عشایر می‌شود.

سیف با تأکید براینکه عشایر از نظر سیاسی با بصیرت هستند، عنوان کرد: عشایر گوش به فرمان رهبری هستند و مسائل را خوب تشخیص می‌دهند و به خاطر همین امام در مورد عشایر فرمود عشایر ذخایر انقلاب هستند. در جامعه عشایر علاوه بر تعلق به انقلاب و نظام اسلامی نسبت به دشمنان انقلاب شامل آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود دشمنی دارند.

* مشکل دریافت تسهیلات توسط عشایر

وی  در مورد چگونگی استفاده عشایر از تسهیلات بانکی گفت: جامعه عشایر مشکلاتی دارند، کسی که ۱۲۰۰ رأس دام و پروانه مرتع دارد، اما برای یک وام ۱۵ میلیونی از وام باید دو کارمند رسمی یا پروانه مغازه پنچرگیری تهیه کند و دام‌های او و یا پروانه چرا به عنوان ضامن قبول نمی‌شود که باید این مشکلات برای دریافت تسهیلات اشتغال در جامعه عشایر برطرف شود.


بازدید نصرت الله سیف رئیس سازمان بسیج عشایر

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با اشاره به حضور گروه‌های جهادی در مناطق عشایری گفت: این گروه‌ها هم در زمینه پزشکی و هم دامپزشکی خدمات قابل توجهی به عشایر و دام‌های آنها ارائه می‌کنند و با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی و همکاری گروه‌های جهادی پروژه‌های آبرسانی، راه، پل، مسجد، تعمیر مدارس، خانه بهداشت و حتی احداث منازل مسکونی برای عشایر دنبال می‌شود و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران هم از هیچ کمکی برای خدمت‌رسانی به جامعه عشایر دریغ نمی‌کند.

*آبرسانی سیار به عشایر

سیف اضافه کرد: برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام عشایر با در اختیار قرار دادن تانکرهای ثابت و سیار به عشایر خدمت‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشکلات عشایر با حضور سران عشایر و مسئولان مربوطه تاکنون در ۱۲ استان برگزار شده است، گفت: تا پایان سال چهار استان دیگر و تا پایان سال ۹۸ در همه استان‌های کشور کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشکلات عشایر برگزار می‌شود و این کارگاه‌ها به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی استانی پخش می‌شود و سران عشایر مشکلات جامعه خود را مطرح می‌کنند و مسئولان مربوطه هم پاسخ لازم را همان جا ارائه می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور افزود: در این همایش‌ها کوله‌پشتی و کفش مناسب به عشایر تقدیم می‌شود مناسب با شغل دامداری آنها است.

* فراکسیون عشایر در مجلس

سیف با بیان اینکه فراکسیون عشایری در مجلس با ۷۲ نماینده تشکیل شده است، گفت:‌ همچنین هیأت‌های اندیشه‌ورز در سازمان بسیج عشایر با حضور معاونان وزارتخانه‌های مربوط با جامعه عشایری تشکیل می‌شود که تاکنون ۵۰ مشکل در جامعه عشایری برشمرده و حل ۱۴ مشکل در دستور کار فراکسیون عشایر قرار گرفته است.

وی در مورد اینکه عمده مشکلات عشایر چیست، گفت: مشکل اول خشکسالی و تأمین آب، تأمین نهاده‌های دامی،‌ همچنین اختلاف با سازمان جنگل‌ها  برای برخورداری از مراتع و قوانین مربوط به عشایر در ایل‌راه‌ها و دست‌اندازی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به مراتع عشایری از مهم‌ترین مشکلاتی است که در نشست‌ها مطرح می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور همچنین یکی از مشکلات عشایر سوخت‌‌رسانی دانست و گفت: با توجه به سختی راه هزینه سنگینی برای سوخت‌رسانی به مناطق عشایر صورت می‌گیرد که وقتی عشایر برای تأمین انرژی از چوب جنگل استفاده می‌کند با مخالفت سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست روبه‌رو می‌شوند که گاهی مسائل به قوه قضاییه و دادگاه نیز کشیده می‌شود.

سیف همچنین در مورد منابع ذخیره‌سازی ‌آب در مناطق عشایری گفت:‌ بسیج عشایر ندای جامعه عشایر را به مسئولان کشور می‌رساند و برای احداث استخرهای ذخیره آب نیاز به بودجه است.

وی افزود: تنها کاری که برای عشایر می‌توانیم انجام دهیم نصب سرویس‌های بهداشتی و حمام سیار است که در سال گذشته ۴ هزار سرویس بهداشتی و حمام و امسال ۴۵۰۰ سرویس بهداشتی و حمام سیار برای عشایر احداث می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور تأکید کرد: آبرسانی با تانکرهای اجاره‌ای‌ و سیار به عشایر انجام می‌شود و برای تأمین برق از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

به گفته سیف، برنامه احداث حمام‌های ضد کنه برای دام عشایر در دست اجرا است. همچنین کلنیک‌های سیار دامپزشکی با کمک قرارداد محرومیت‌زدایی سپاه در راستای کاهش تلفات دام دنبال می‌شود.

* ظرفیت گردشگری در جامعه عشایر

وی در مورد گردشگری در جامعه عشایر نیز گفت: زندگی در مناطق عشایری بسیار متنوع و زیبا است که هم می‌توان گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی را برای دیدار از مناطق عشایری و آشنایی با آداب و رسوم تولیدات و کارهای عشایر استفاده کرد که این کار باعث نشاط گردشگران و نیز ایجاد درآمد و بازار برای محصولات عشایری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور به تنوع خوراک و پوشاک در جامعه عشایری اشاره کرد و بیان داشت: جامعه عشایری تقریباً ۱۰۰درصد نیاز خود را تأمین می‌کند و اگر کسی بخواهد الگوی عملی اقتصاد مقاومتی و زندگی سالم را داشته باشد، کافی است یک ماه در جمع عشایر زندگی کند.

سیف گفت: در جامعه عشایری ۲ هزار نفر حافظ ۵ تا ۳۰ جز قرآن وجود دارد و عمده جامعه عشایری افراد مستعد برای درس، ورزش و کار هستند و افراد تیرانداز و ورزیده‌ای برای حفظ مرزهای کشور در جامعه عشایر وجود دارد.

وی  در پایان همچنین به تشکیل حلقه‌های صالحین در جامعه عشایر اشاره کرد و گفت: آموزش احکام خاص عشایر و کتاب صالحین عشایر برای آنها فراهم شده و به کمک دفتر تبلیغات حوزه علمیه در امور روحانیون سپاه و اداره وظیفه ناجا باعث شده تعداد زیادی طلبه وظیفه برای خدمت در جامعه عشایر انتخاب شده که یک سوم حوزه‌های عشایری از طلبه وظیفه برای خدمت‌رسانی به عشایر استفاده می‌شود.

e-max.it: your social media marketing partner

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین اخبار

اوقات شرعی